PISA-resultatene: – For enkelt å skylde på pandemi og hjemmeskole
Norske elever gjorde det dårlig på PISA-undersøkelsen. – Vi må se på kvaliteten i norsk skole, sier professor Thomas Nordahl.
Han mener at de svake resultatene på PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for skolen, skriver Høgskolen i Innlandet på sine nettsider.
Thomas Nordahl, som er professor ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), viser til at ferdighetene i lesing, matematikk og naturfag blant norske 15-åringer har falt kraftig fra 2018 til 2022, og Norge er blant landene som har den største tilbakegangen
– Leseferdighetene og ferdighetene i matematikk er nå nesten et helt skoleår dårligere enn for få år siden. Det var pandemi og hjemmeskole også i andre land som ikke har hatt så stor nedgang. Vi må se på kvaliteten i norsk skole, sier han.
Snu oppmerksomheten?
Nordahl mener det er på tide å se på hvordan innføringen av nettbrett i grunnskolen og rekrutteringsproblemene til læreryrket påvirker kvaliteten på undervisningen, i tillegg til om arbeidet med å forebygge mobbing og mistrivsel går ut over det faglige. Han sier det er oppsiktsvekkende at resultatene er så dårlige med tanke på ressursene vi bruker på skolen.
– Er det for liten vektlegging av elevenes læring av grunnleggende ferdigheter? Kanskje er det slik at vi skal snu oppmerksomheten og tenke at med god faglig læring vil elevene også fungere bedre sosialt, spør Nordahl.
Han mener norske elever burde ha ligget høyere, og høyere enn gjennomsnittet i landene som er med i undersøkelsen.
Når det gjelder hvor mye vi skal vektlegge verdien av undersøkelsen, sier professoren:
– PISA-undersøkelsen måler ikke alt, men den måler noe, og det er avgjørende at vi vet noe om hvilket faglig nivå elevene er på etter endt grunnskole. Disse elevene skal inn i videre utdanningsløp og arbeid, og det de har meg seg fra grunnskolen er avgjørende for hvordan de lykkes senere, sier Nordahl.