Professor Thomas Nordahl.
Foto: Sverre Galgum, Høgskolen i Innlandet
PISA-resultatene: – For enkelt å skylde på pandemi og hjemmeskole
Norske elever gjorde det dårlig på PISA-undersøkelsen. – Vi må se på kvaliteten i norsk skole, sier professor Thomas Nordahl.
Han mener at de svake resultatene på PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for
skolen, skriver Høgskolen i Innlandet på sine nettsider.
Thomas Nordahl, som er professor ved Senter for praksisrettet
utdanningsforskning (SePU), viser til at ferdighetene i lesing, matematikk og
naturfag blant norske 15-åringer har falt kraftig fra 2018 til 2022, og Norge er
blant landene som har den største tilbakegangen
– Leseferdighetene og
ferdighetene i matematikk er nå nesten et helt skoleår dårligere enn for få år
siden. Det var pandemi og hjemmeskole også i andre land som ikke har hatt så
stor nedgang. Vi må se på kvaliteten i norsk skole, sier han.
Snu oppmerksomheten?
Nordahl mener det er på tide å se på hvordan innføringen av
nettbrett i grunnskolen og rekrutteringsproblemene til læreryrket påvirker
kvaliteten på undervisningen, i tillegg til om arbeidet med å forebygge mobbing
og mistrivsel går ut over det faglige. Han sier det er oppsiktsvekkende at resultatene er så dårlige med tanke på
ressursene vi bruker på skolen.
– Er det for liten vektlegging av elevenes læring av
grunnleggende ferdigheter? Kanskje er det slik at vi skal snu oppmerksomheten
og tenke at med god faglig læring vil elevene også fungere bedre sosialt, spør
Nordahl.
Han mener norske elever burde ha ligget høyere, og høyere enn
gjennomsnittet i landene som er med i undersøkelsen.
Når det gjelder hvor mye vi skal vektlegge verdien av
undersøkelsen, sier professoren:
– PISA-undersøkelsen måler ikke alt, men den måler noe, og
det er avgjørende at vi vet noe om hvilket faglig nivå elevene er på etter endt
grunnskole. Disse elevene skal inn i videre utdanningsløp og arbeid, og det de
har meg seg fra grunnskolen er avgjørende for hvordan de lykkes senere, sier Nordahl.