Skal lage retningslinjer for kunstig intelligens i Stavangerskolen
I Stavanger skal lærerne få felles retningslinjer for bruk av kunstig intelligens. – Mange føler på en stor frustrasjon omkring dette nye, sier lærer og MDG-politiker Ingvild Sørensen.
Sørensen er lektor i videregående skole men også fungerende
leder for Utvalg for Oppvekst og Utdanning i Stavanger. Hun sier det er stor frustrasjonen
blant kollegene.
Annonse
– Vi har de store teknologioptimistene som synes dette er
helt supert og spennende, og de som synes dette er veldig vanskelig og føler at
de verken kan eller skjønner dette. Et spørsmål som går igjen, er hvordan man
håndterer vurderinger i fag hvor kunstig intelligens brukes.
Hun sier det er viktig at kommunens lærere får felles og
helhetlige retningslinjer.
– Vi må unngå at hver lærer sitter på hver sin tue med ulik
kompetanse.
– Hvordan ser du det
for deg at slike retningslinjer skal se ut?
– Verken som lærer eller politiker har jeg noe klart svar
omkring hvordan retningslinjene bør se ut. Det er et arbeid som skal gjøres av
rektorer og lærere og de som har oversikt og kunnskap. De bør se både på
muligheter og farer ved kunstig intelligens, også når det gjelder vurdering,
sier hun.
– Hvis jeg spør læreren i deg, skal det forbys, skal det
pålegges, eller hvor i det landskapet bør slike retningslinjer ligge?
– Vi kan ikke forby det; det er for mye som er bra og
nyttig. Men vi må ha klare regler for hvordan det brukes: hva er greit, hva er
lurt og hva er mindre lurt, sier Sørensen, og legger til:
– Det må være frivillig. Lærerne må få bestemme selv hvordan
undervisningen skal legges opp. Men det bør være felles retningslinjer for dem
som vil bruke kunstig intelligens.
10. mai ble handlingsplanen for IKT i Stavangerskolen
behandlet. Der fremmet Sørensen et forslag om kunstig intelligens. Forslaget som
ble enstemmig vedtatt, lyder: "Ber om at det igangsettes et arbeid der en
har som mål å etablere felles retningslinjer rundt bruken av kunstig
intelligens i Stavangerskolen. Rektorene og lærerne må involveres tett i dette
arbeidet."
– Er politikere kompetente til å utarbeide retningslinjer
for et såpass avansert verktøy?
– Nei, og det er derfor rektorer og lærere skal gjøre det.
Vi har ingen kompetanse på dette. Det gjøres av dem som jobber i skolene. Jeg
tenker at for eksempel kommunens ressursgruppe for IKT bør involveres og blir
en viktig del av dette arbeidet.
– Det er en voldsomt rask utvikling av denne teknologien.
Har dere god tid på å utvikle dette?
– Det er administrasjonen som jobber med dette nå. Det bør
nok kanskje være et kontinuerlig arbeid siden utviklingen går så raskt. Det er
en av de store utfordringene for skolen i tiden som kommer.
– Dette gjelder kommunen. Hva med videregående?
– Jeg håper dette også kommer inn i fylkeskommunen. Det er
vel så viktig for videregående, sier Sørensen.