– Valkomiteane må ta ansvaret for at det blir fleire som meg på neste landsmøte, seier Xenia Haceaturean-Aas.
Annonse
Xenia er
oppvaksen i Moldova og utdanna spesialpedagog og logoped der. Etter utdanninga,
i 2007, kom ho til Norge som au pair.
Nå
arbeider ho ved PPT i Ålesund og har sidan årsmøtet i vår hatt plass i
fylkesstyret til Utdanningsforbundet Møre og Romsdal. Bakgrunnen for det vervet er at ho er
arbeidsplasstillitsvald for gruppa faglege og administrative støttesystem,
(FAS).
– Kva skal
til for at fleirkulturelle medlem blir betre representert i UDF enn dei
vil bli i den kommande landsmøtesalen?
– Valkomiteane
må bli meir medvetne om ansvaret for å løfte det fleirkulturelle i
organisasjonen, slår Xenia Haceaturean-Aas fast.
Samstundes
meiner ho vi bør vere merksame på at det kan vere grunnar til at personar med
innvandrarbakgrunn ikkje ser verdien av vere engasjement i norsk fagrørsle.
Makt
– For mange er makta du har som tillitsvald noe nytt. At du
møter maktpersonar på arbeidsplassen og i kommuneadministrasjonen og kan
påverke, stille krav og få gjort om på ting, seier Xenia.
– Lønnspolitikk
og streik er nok ord dei fleste er innforstått med. Men ikkje ordet «drøftingsmøte»,
og alt det lønns- og arbeidsvilkår i brei tyding omfattar, seier ho.
– Mange
kan sikkert tenkje at norsken deira ikkje er god nok til å ha verv der ein må
ta ordet, presentere og diskutere framlegg og endringa. Men den redsla er
oftast sterkt overdrive, understrekar logopeden.
– Dei
fleste vaksne lærer seg greitt eit effektivt språk for sin profesjon. Der det
kan butte, er på aksent og intonasjon. Det kan og vere vanskeleg å bli god i
den lokale dialekten, talespråket forblir eit formelt bokmål frå
vaksenopplæringa. Men slikt er det stor forståing for, og øydelegg ikkje for korkje
kommunikasjon eller respekt , slår ho fast.
Spør
Uansett
kva som måtte vere grunnane til at fleirkulturelle ikkje har ein sterk relasjon
til fagforeininga er det eitt viktig tiltak som UDF må ta i bruk til for å få
dei med:
– Spør om
dei vil! seier Xenia.
Det er
nok av plassar å fylle. I hennar eige fylke er det 228 UDF-medlem som ikkje har
arbeidsplasstillitsvald.
– Vi
tenkjer kanskje at det er i dei store byane at arbeidet med å engasjere dei
fleirkulturelle bør vere sterkast. Men det er i dei små kommunane dei
fleirkulturelle verkeleg kan få blomstre. I små kommunar bør ein vere allsidig
for å kunne dekkje alle behov. Har du ei utdanning som ikkje går som hand i
hanske med det norske utdanningssystemet kan du likevel få brukt deg, avsluttar
Xenia Haceaturean-Aas.
Nominasjon
Også Merve
Kutluca, leiar for UDF i Alna bydel i Oslo, peikar på valkomiteane og
nominasjonsprosessane som ein grunn til at fleirkulturelle er lite synlege i lokalstyre, fylkesstyre, sentralstyre og som delegatar til
landsmøte i UDF.
Ho er leiar i ein bydel med nær 50 000
innbyggjarar, 45 barnehagar og 17 skolar.
– Om UDF
ønskjer fleire med fleirkulturell bakgrunn i styrande organ må fleire bli spurt
om dei vil ha verv og vere med, seier Merve Kutluca.
– Men som minoritet
er det er jo ikkje så mange å spørje, seier ho.
Men Kutluca
spør og om det er ein tendens til at fleirkulturelle ikkje gjer seg synlege nok
til at det blir naturleg å spørje dei.
– Kvifor
er det i så fall slik?
– Det kan
verke skummelt og framand å stå fram, kanskje. Ein veit ikkje heilt kva ein kjem
borti. Og da hjelper det ikkje at det er få fleirkulturelle med verv frå før.
– Det må
bli tatt omsyn til dette i nominasjonsprosessane om målet er fleire med innvandrarbakgrunn
i verv, gjentar ho.
– Kanskje
vi bør setje mål om ein viss prosent fleirkulturelle i verv, spør Merve .
Annonse
Ivrige barnehagelærarar
– Eit litt
overflatisk blikk på lokallagsstyra til UDF i Oslo gir inntrykk av at det er dei
fleirkulturelle med barnehagebakgrunn som er mest ivrige til å ta verv. Har du
ein kommentar til det?
– At eg
som barnehagelærar i så fall blir litt stolt. Kanskje fleire kjenner det som
meg, dei fleirkulturelle barnehagebarna våre får oss til å stå på litt ekstra,
seier Merve Kutluca.
– At også
dette landsmøtet går av stabelen med berre ein delegat med fleirkulturell
bakgrunn er berre trist, seier Ann Mari Milo Lorentzen, sentralstyremedlem og
leiar for utval for likestilling og mangfald i Utdanningsforbundet.
– Vi kan
ikkje bortforklare dette. Det er berre å leggje seg flat. Vi har ikkje jobba
godt nok i organisasjonen for å få fleire røyster med blant dei tillitsvalde. Eg
trur arbeidet bør starte med å rekruttere fleire med ulik bakgrunn på
arbeidsplassnivå, seier ho
– I juni
2019 vedtok Sentralstyret ein strategi for å arbeide strategisk med mangfald og
integrering i UDF. Kvifor har ikkje denne strategien gitt betre representasjon
av fleirkulturelle medlem?
– Strategien
har ikkje vore godt nok kjent i organisasjonen. Pandemien og tre streikar sidan
2019 er nok blant grunnane til det, seier Lorentzen, og held fram:
– I
tillitsvald-opplæringa har vi eit kursopplegg som heiter «inkludering og
mangfald». Valkomiteane både i lokallag og fylkeslag er oppfordra til å bruke
det og på det viset bidra betre til mangfald og integrering, avsluttar Ann Mari
Milo Lorentzen.
«Fleirkulturell»»
er ikkje eit eintydig omgrep. Både Xenia Haceaturean-Aas og Merve Kutluca har overfor Utdanningsnytt
identifisert seg meg omgrepet. Vi har i denne samanhengen ikkje brukt omgrepet
om personar frå nordre del av Vest-Europa.