Lørenskog skal kartlegge omfanget av skolevegring
Omfanget av skolevegring i Lørenskogskolene skal kartlegges, og legges inn som en del av elevrapportene.
I juni skrev Utdanningsnytt om at 5000 barn ikke fullfører grunnskolen og at tallet er tredoblet på 15 år, og i mai ba Høyres Jan Tore Sanner kunnskapsministeren om å innføre et nasjonalt register.
Et nasjonalt register er ikke etablert, men Lørenskog kommune har planer. Onsdag 20. september vedtok kommunestyret å utarbeide an plan for å kartlegge omfanget av skolevegring i kommunen.
– Dette er svært viktig for skolevegring er et samfunnsproblem, sier Amine Mabel Andresen, ordførerkandidat for Høyre i Lørenskog. Det er hun som har har levert interpellasjonen som nå er enstemmig vedtatt i kommunestyret.
Hun er veldig glad for at kommunen nå lager en sak på dette.
– Dette rammer barnet på så mange måter, både i form av manglende undervisning, men også sosial vegring fordi mange ettermiddags-aktiviteter ofte avtales på skolen.
Hun peker også på at skolevegring er en fortvilet situasjon for familien.
– Det betyr ofte fravær fra arbeid for foreldre, som naturligvis vil følge opp barna. Jeg snakket med en dame under valgkampen som fortalte at hun hadde mistet jobben som følge av stort fravær.
I saksutredningen fra Høyre heter det at «skolevegring er et stort samfunnsproblem, hvor løsningen absolutt ikke er å vente, som enkelte politikere synes å mene».
Skolevegring er en stor utfordring som angår oss alle, men først og fremst den enslige moren eller faren der ute, som kanskje ikke vet hvor man går og henvender seg, og som kanskje føler på skammen over at de ikke lykkes som foreldre med å få barna sine på skolen, og står hjelpesløse i en utrolig vanskelig situasjon. Dette vil og kan ikke Høyre akseptere.
Følgende forslag ble enstemmig vedtak:
- Omfanget av skolevegring i Lørenskogskolene skal kartlegges, og legges inn som en del av elevrapportene/statistikken.
- Forebygging, oppfølging og tiltak mot skolevegring skal legges inn som en del av skolenes planarbeid.