43 prosent av niendeklassinger er på laveste nivå i naturfag

Norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang i resultater i matematikk og naturfag, mens elevene på 9. trinn ligger stabilt, viser Timss-undersøkelsen.

Publisert Sist oppdatert

Nedgangen er sammenlignet med resultatene fra undersøkelsen i 2019. 43 prosent av elevene på 9. trinn ligger på laveste nivå i naturfag, og 37 prosent på laveste nivå i matematikk. Samtidig ligger Norge nå nærmere det internasjonale snittet.

– Vi kan ikke slå oss til ro med at 43 prosent av niendeklassingene ligger på laveste nivå i naturfag, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet, i en pressemelding.

Færre timer i naturfag

Timss (Trends in International Mathematics and Science Study) er en internasjonal studie som måler elevenes kompetanse i matematikk og naturfag.

64 land deltok i TIMSS 2023, som ble gjennomført våren 2023. Norge deltok med 5301 elever på 5. trinn og 6324 elever på 9. trinn.

På 5. trinn er Norge på nivå med svenske og finske elever i matte, og på nivå med svenskene i naturfag. Danske elever henger etter i begge fag.

På 9. trinn ligger de norske elevene bak både svenske og finske elever i naturfag. Utdanningsdirektoratet peker på at norske elever har færre timer i naturfag enn svenske og finske elever. I tillegg ligger Norge bak både Sverige og Finland i matte, viser selve undersøkelsen.

På andre siden av grensa har svenske åttendeklassinger blitt bedre i matematikk. Snittallet er det høyeste på flere tiår, viser den internasjonal undersøkelsen Timss. Også fjerdeklassingene er blitt bedre og slår sin egen tidligere rekord, ifølge Timss 2023. Den forrige undersøkelsen ble gjennomført i 2019.

Resultatene til åttendeklassingene i Sverige er de beste så langt siden årtusenskiftet.

De norske elevenes resultater bekymrer Høyre-leder Erna Solberg. 

Vil ha en ekstra time naturfag

– Dette vitner om at vi står på randen av en realfags-katastrofe i norsk skole. Vi nærmer oss et nivå der nesten halvparten av norske niendeklassinger ligger på det laveste nivået i naturfag. Resultatene synker også i regning og i lesing. Dette kan få store konsekvenser for barna våre, hvilke jobber de kan få og ikke minst hva vi som samfunn får utrettet i fremtiden. 

Hun varsler at dersom Høyre kommer i regjering igjen vil de bruke penger på en ekstra time naturfag i ungdomsskolen. 

  • – Vi vil også at foreldre skal være trygge på at mattelæreren har fordypning i faget, og vil stille krav om fire i den enkleste matten fra videregående for å bli lærer. Det vet vi bidrar til at flere av studentene kommer seg gjennom studiet og faktisk inn i klasserommene for å undervise, sier Solberg. 

Powered by Labrador CMS