Har barna gode klær til å være ute om vinteren, vil de få gode opplevelser uansett vær.Foto: Inger Wallem Krempig
Barn i barnehagen er mindre på tur om vinteren
– Start i nærområdet og ikke legg lista for høyt. Det er rådene fra universitetslektor Henrik Neegaard ved OsloMet til barnehagelærere som vil komme seg mer ut.
Barnehagebarn er mindre ute om vinteren enn om sommeren, viser en studie fra UiT Norges arktiske universitet. Studien er en gjennomgang av forskningslitteratur i Norge og Norden.
Annonse
Den pureste formen for friluftsliv er når barn leker i
naturen, i skogen eller i fjæra, plasker i bekken, går rundt med pinner eller
klatrer. Dette går av seg selv hvis barn får nok tid, sier Henrik Neegaard. Han er opptatt av at friluftsliv ikke trenger å være så avansert.
– Friluftsliv kan være å gå til hundremeterskogen i
nærområdet, men du må vite at stedet byr på noe, både ro og aktivitet, sier
Neegaard. Det kan være en bekk eller små knauser.
– De som jobber med barn, vet at det er lite som skal til.
Det er ikke 71° nord vi holder på med, påpeker Neegaard.
– Friluftsliv handler ikke bare om aktiviteter ute, men også
om å gi barnet ro og fred i naturen til å bygge en pinnehytte, ha fantasilek i
et område i skogen eller plukke blåbær, sier Neegaard.
I boken Barnehagens
friluftsliv har han snakket med barnehagelærere om hvordan de jobber med
friluftsliv. De trekker frem tre ting: det enkle og nære, frihet og lek.
Nærhet, frihet og lek
Frihet handler om at barna selv velger hva de vil leke. Det
enkle og nære handler om å starte med korte turer rett utenfor barnehagen.
– En 300 meter lang sti der de yngste kan krabbe, kan være
nok. Alle i mitt feltarbeid påpeker at veien er målet. Det er ikke første-
mann frem med vogna, men de stopper underveis og ser på snegler eller trær som
har falt ned, forteller Neegaard.
Barn leker på tvers av kjønn og alder når de
er på tur, og det er mindre bråk og konflikter, ifølge studien. Lek handler om
å finne steder der barna kan klatre, skli, klyve eller holde på med pinner,
eller rolige former for lek som å bygge en pinnehytte. Lek kan være barn som
sitter på en stokk og kjører båt eller tog.
– Friluftsliv krever en dyktig barnehagelærer som bruker
situasjonen og ser at nå skjer det så mye bra at nå lar jeg barna leke – og som
samtidig vet at han kan krysse av mye i rammeplanen, sier Neegaard. Han sier
friluftsliv også kan handle om tilrettelagte aktiviteter. Det kan være å
utforske arter på stedet, eller at man setter opp en naturlekeplass med
balansetau og balansestokker.
Det er førstelektor Inger Wallem Krempig som står bak undersøkelsen ved UiT.
– Det er ikke gjort så mange undersøkelser på hvor mye tid
barn er ute i barnehagen i Norge, men de som finnes, viser at barn er mindre
ute om vinteren enn i sommerhalvåret, sier Krempig.
Den
er publisert i en artikkel i boka Barnehagens friluftsliv.
– De fleste
barnehager har utetid hver dag, men utetiden blir gjerne halvert vinterstid.
Spesielt for områder med mye vinter vil dette ha stor betydning, sier Krempig.
Barnehagebarn er ute 1–2 timer om dagen om vinteren, mens de i snitt er ute 4
timer om sommeren, viser tall fra Helsedirektoratet. Da er både utetid i
barnehageområdet og turer i nærmiljøet inkludert.
Ha på passe klær
– Så lenge barna er godt kledd og ikke fryser, er det mange
gode erfaringer med å være ute om vinteren. Å kjenne at man fryser og må ha på
votter, er også læring. Snø og is gir barna kroppslige erfaringer og motoriske
utfordringer. Samtidig gir vintermiljøet også begrensninger, sier Krempig.
Hun
påpeker at det er viktig å passe på at de minste barna har på klær de kan
bevege seg i, og at de ikke bare sitter på et akebrett som noen trekker etter
seg. Forskeren utfordrer ansatte til å være med i aktiviteter.
– En ansatt som tar på seg ski i barnehagen og tråkker
rundt, vil få barn etter seg, sier Krempig.
– Det er ingen andre miljø enn utemiljøet som gir barn samme
muligheten for bevegelse, fysisk aktivitet og kontakt med naturen. Det trenger
ikke nødvendigvis være utenfor barnehagegjerdet. Noen busker eller en liten
bakke på barnehagens uteområde gir andre muligheter enn lekeapparater, asfalt
eller gummiert dekke, sier Krempig. Barn finner andre måter å leke på ute, og
ansatte har mer takhøyde for vilter lek med støy, ifølge Krempig.
Annonse
Progresjon viktig
– Kunnskap om natur forsterker opplevelsen. Vet barna hva
som lever og vokser der de leker, får de en tilknytning til stedet, og det er
her arbeidet med bærekraft starter, påpeker Neegaard. Han er opptatt av at
barnehagelærerne må starte ut fra sine egne og barnas ferdigheter.
– Nøkkelen til barns mestring av friluftsliv er å få gode
opplevelser. Barn som er turvante, kan gå flere kilometer. Har du barn med
funksjonsnedsettelser, må du starte der det er mulig å ta med for eksempel en
rullestol, dersom barnet bruker det, sier Neegaard. Han påpeker at det å være i
naturen er godt for barns fysiske og psykiske helse. Barn blir også robuste når
de opplever at de rekker å bli sultne på tur, og tåler å være litt kalde når de
leker.
Barnehagens tilgang til naturområder
Barnehagens tilgang til naturområder
Innenfor barnehagens område
14,4
I umiddelbar nærhet til barnehagen
49
I gåavstand fra barnehagen
32,6
Må kjøre bil / bruke offentlig transport
4
Tallene er i prosent.
Kilde: rapporten Måltider, fysisk aktivitet og miljørettet helsevern i barnehagen, en undersøkelse blant styrere og pedagogiske ledere, Utdanningsdirektoratet (2012)
– Barn får ikke utfordringer på en gressplen, men ved å
utforske knauser, trær, en bekk, sjøen, busker og kratt. Det finner du også i
byer som Oslo, Trondheim og Kristiansand. Ikke bli blind for det som er rett
utenfor døra, sier Neegaard. Det er også viktig å være klar over at friluftsliv
kan være uforståelig for mange mennesker.
– For folk fra andre land kan naturen være forbundet med
fare. Løfter du en stein i ørkenen, kan det dukke opp en farlig edderkopp eller
skorpion. Du må møte disse bekymringene med forståelse. For de som er vokst opp
med å lage mat på bål fordi det var eneste mulighet, er det vanskelig å forstå
hvorfor vi skal tenne bål og fryse ute når vi kan være inne og ha det varmt og
godt. Det er et luksusgode å ha det så bra at vi ønsker oss tilbake til det
enkle, sier Neegaard.
Gode råd til uteliv i barnehagen
Hele året
Bruk nærmiljøet. Start rett utenfor døra. Gå til områder i
nærheten av barnehagen der det er ulent terreng, trær eller en bekk og ikke
bare en gressplen.
Start med korte turer. Ikke ta med så mye og ha noen stopp.
For de yngste kan det å krabbe eller gå langs en 300 meter lang sti være nok.
La de minste sove ute underveis på turen. Det kan være i
hengekøyer, i pledd eller i vognposer på liggeunderlag.
La de yngste barna oppleve med hele kroppen. La dem kjenne
på en mark, smake på blåbær, lukte på hvitveis, krabbe og bevege seg.
Gjør det enkelt. Ikke tenk at du skal lage tre retters
middag på et bål.
Tør å utfordre deg selv dersom du ikke er en friluftsperson.
Start med å ta ansvar for én tur.
Be en kollega om hjelp til å utvikle dine ferdigheter. Spre
ferdighetene på alle avdelinger.
Ta med poser som barna kan samle skatter i.
Ta med oppslagsbøker der du kan slå opp hva slags dyr,
planter eller spor dere ser.
Høst mat. Du kan lage bjørkete eller bjørkebrus av
bjørkeblader. Du kan lage krydder og saft av geitrams og suppe av brennesle. La
barna spise blåbær, og rognebær kan du lage gelé av.
La barna være med å planlegge hva dere skal gjøre på turen.
Om vinteren
Ha ski og skisko i flere størrelser tilgjengelig i
barnehagen. Kanskje finner du noen gratis på Finn eller på loppemarked? Dere
trenger ikke dra til skiløyper for å gå på ski. Det er nok å lage spor i
barnehagens uteområde. Skisko bør ha plass til gode ullsokker og ullsåle.
Ta ikke på barnet for mye, for tunge eller stive klær. Det
er bedre at de minste har 20 minutter med høy aktivitet enn at de blir stående
rolig og fryse fordi de ikke klarer å bevege seg. Pass på at føtter og hender
er varme nok.
Ha på passe klær selv, slik at du kan være med å leke, ake
eller skli med barna.
Lag skøytebane i barnehagen ved å ta en presenning og
planker og helle oppi vann.
Høst mat. Om vinteren kan dere gå på isfiske eller plukke
furunåler og lage te.
Ha med skiftetøy, spesielt votter, sokker og buffer. Blir
barna våte og kalde, vil de fortsatt få en god opplevelse om de får på tørt
tøy.
Ta med sovepose, dunjakke eller tepper i sekken. Så har du til barn som fryser på tur.
Ha med varm drikke i sekken.
Kilder: universitetslektor Henrik Neegaard ved OsloMet og førstelektor Inger Wallem Krempig ved UiT Norges
arktiske universitet.