Har barna gode klær til å være ute om vinteren, vil de få gode opplevelser uansett vær.

Barn i barnehagen er mindre på tur om vinteren

– Start i nærområdet og ikke legg lista for høyt. Det er rådene fra universitetslektor Henrik Neegaard ved OsloMet til barnehagelærere som vil komme seg mer ut.

Publisert Sist oppdatert

Barnehagebarn er mindre ute om vinteren enn om sommeren, viser en studie fra UiT Norges arktiske universitet. Studien er en gjennomgang av forskningslitteratur i Norge og Norden.  

Den pureste formen for friluftsliv er når barn leker i naturen, i skogen eller i fjæra, plasker i bekken, går rundt med pinner eller klatrer. Dette går av seg selv hvis barn får nok tid, sier Henrik Neegaard. Han er opptatt av at friluftsliv ikke trenger å være så avansert.

– Friluftsliv kan være å gå til hundremeterskogen i nærområdet, men du må vite at stedet byr på noe, både ro og aktivitet, sier Neegaard. Det kan være en bekk eller små knauser.

– De som jobber med barn, vet at det er lite som skal til. Det er ikke 71° nord vi holder på med, påpeker Neegaard.

– Friluftsliv handler ikke bare om aktiviteter ute, men også om å gi barnet ro og fred i naturen til å bygge en pinnehytte, ha fantasilek i et område i skogen eller plukke blåbær, sier Neegaard. 

I boken Barnehagens friluftsliv har han snakket med barnehagelærere om hvordan de jobber med friluftsliv. De trekker frem tre ting: det enkle og nære, frihet og lek.

Nærhet, frihet og lek

Frihet handler om at barna selv velger hva de vil leke. Det enkle og nære handler om å starte med korte turer rett utenfor barnehagen.

–Friluftsliv handler ikke bare om aktiviteter ute, men også om å gi barnet ro og fred i naturen, sier Henrik Neegaard ved OsloMet.

– En 300 meter lang sti der de yngste kan krabbe, kan være nok. Alle i mitt feltarbeid påpeker at veien er målet. Det er ikke første- mann frem med vogna, men de stopper underveis og ser på snegler eller trær som har falt ned, forteller Neegaard. 

Barn leker på tvers av kjønn og alder når de er på tur, og det er mindre bråk og konflikter, ifølge studien. Lek handler om å finne steder der barna kan klatre, skli, klyve eller holde på med pinner, eller rolige former for lek som å bygge en pinnehytte. Lek kan være barn som sitter på en stokk og kjører båt eller tog.

– Friluftsliv krever en dyktig barnehagelærer som bruker situasjonen og ser at nå skjer det så mye bra at nå lar jeg barna leke – og som samtidig vet at han kan krysse av mye i rammeplanen, sier Neegaard. Han sier friluftsliv også kan handle om tilrettelagte aktiviteter. Det kan være å utforske arter på stedet, eller at man setter opp en naturlekeplass med balansetau og balansestokker.

LES OGSÅI denne barnehagen drikker barna kaffe og lærer om skilegenden Birger Ruud

Mindre ute om vinteren

Det er førstelektor Inger Wallem Krempig som står bak undersøkelsen ved UiT.

Førstelektor Inger Wallem Krempig ved UiT Norges arktiske universitet sier det viktig å passe på at de minste barna har på klær de kan bevege seg i og at de ikke bare sitter på et akebrett som noen trekker etter seg.

– Det er ikke gjort så mange undersøkelser på hvor mye tid barn er ute i barnehagen i Norge, men de som finnes, viser at barn er mindre ute om vinteren enn i sommerhalvåret, sier Krempig. 

Den er publisert i en artikkel i boka Barnehagens friluftsliv.

 – De fleste barnehager har utetid hver dag, men utetiden blir gjerne halvert vinterstid. Spesielt for områder med mye vinter vil dette ha stor betydning, sier Krempig. Barnehagebarn er ute 1–2 timer om dagen om vinteren, mens de i snitt er ute 4 timer om sommeren, viser tall fra Helsedirektoratet. Da er både utetid i barnehageområdet og turer i nærmiljøet inkludert.

Ha på passe klær

– Så lenge barna er godt kledd og ikke fryser, er det mange gode erfaringer med å være ute om vinteren. Å kjenne at man fryser og må ha på votter, er også læring. Snø og is gir barna kroppslige erfaringer og motoriske utfordringer. Samtidig gir vintermiljøet også begrensninger, sier Krempig.

Hun påpeker at det er viktig å passe på at de minste barna har på klær de kan bevege seg i, og at de ikke bare sitter på et akebrett som noen trekker etter seg. Forskeren utfordrer ansatte til å være med i aktiviteter.

– En ansatt som tar på seg ski i barnehagen og tråkker rundt, vil få barn etter seg, sier Krempig.

49 prosent av norske barnehager har tilgang til naturområder i umiddelbar nærhet til barnehagen, viser studie.

– Det er ingen andre miljø enn utemiljøet som gir barn samme muligheten for bevegelse, fysisk aktivitet og kontakt med naturen. Det trenger ikke nødvendigvis være utenfor barnehagegjerdet. Noen busker eller en liten bakke på barnehagens uteområde gir andre muligheter enn lekeapparater, asfalt eller gummiert dekke, sier Krempig. Barn finner andre måter å leke på ute, og ansatte har mer takhøyde for vilter lek med støy, ifølge Krempig.

 

Progresjon viktig

– Kunnskap om natur forsterker opplevelsen. Vet barna hva som lever og vokser der de leker, får de en tilknytning til stedet, og det er her arbeidet med bærekraft starter, påpeker Neegaard. Han er opptatt av at barnehagelærerne må starte ut fra sine egne og barnas ferdigheter.

– Nøkkelen til barns mestring av friluftsliv er å få gode opplevelser. Barn som er turvante, kan gå flere kilometer. Har du barn med funksjonsnedsettelser, må du starte der det er mulig å ta med for eksempel en rullestol, dersom barnet bruker det, sier Neegaard. Han påpeker at det å være i naturen er godt for barns fysiske og psykiske helse. Barn blir også robuste når de opplever at de rekker å bli sultne på tur, og tåler å være litt kalde når de leker.

Barnehagens tilgang til naturområder

Barnehagens tilgang til naturområder
Innenfor barnehagens område14,4
I umiddelbar nærhet til barnehagen49
I gåavstand fra barnehagen32,6
Må kjøre bil / bruke offentlig transport4

Tallene er i prosent. Kilde: rapporten Måltider, fysisk aktivitet og miljørettet helsevern i barnehagen, en undersøkelse blant styrere og pedagogiske ledere, Utdanningsdirektoratet (2012)

– Barn får ikke utfordringer på en gressplen, men ved å utforske knauser, trær, en bekk, sjøen, busker og kratt. Det finner du også i byer som Oslo, Trondheim og Kristiansand. Ikke bli blind for det som er rett utenfor døra, sier Neegaard. Det er også viktig å være klar over at friluftsliv kan være uforståelig for mange mennesker.

– For folk fra andre land kan naturen være forbundet med fare. Løfter du en stein i ørkenen, kan det dukke opp en farlig edderkopp eller skorpion. Du må møte disse bekymringene med forståelse. For de som er vokst opp med å lage mat på bål fordi det var eneste mulighet, er det vanskelig å forstå hvorfor vi skal tenne bål og fryse ute når vi kan være inne og ha det varmt og godt. Det er et luksusgode å ha det så bra at vi ønsker oss tilbake til det enkle, sier Neegaard.

Gode råd til uteliv i barnehagen

Hele året

Bruk nærmiljøet. Start rett utenfor døra. Gå til områder i nærheten av barnehagen der det er ulent terreng, trær eller en bekk og ikke bare en gressplen.

Start med korte turer. Ikke ta med så mye og ha noen stopp. For de yngste kan det å krabbe eller gå langs en 300 meter lang sti være nok.

La de minste sove ute underveis på turen. Det kan være i hengekøyer, i pledd eller i vognposer på liggeunderlag.

La de yngste barna oppleve med hele kroppen. La dem kjenne på en mark, smake på blåbær, lukte på hvitveis, krabbe og bevege seg.

Gjør det enkelt. Ikke tenk at du skal lage tre retters middag på et bål.

Tør å utfordre deg selv dersom du ikke er en friluftsperson. Start med å ta ansvar for én tur.

Be en kollega om hjelp til å utvikle dine ferdigheter. Spre ferdighetene på alle avdelinger.

Ta med poser som barna kan samle skatter i.

Ta med oppslagsbøker der du kan slå opp hva slags dyr, planter eller spor dere ser.

Høst mat. Du kan lage bjørkete eller bjørkebrus av bjørkeblader. Du kan lage krydder og saft av geitrams og suppe av brennesle. La barna spise blåbær, og rognebær kan du lage gelé av.

La barna være med å planlegge hva dere skal gjøre på turen.

Om vinteren

Ha ski og skisko i flere størrelser tilgjengelig i barnehagen. Kanskje finner du noen gratis på Finn eller på loppemarked? Dere trenger ikke dra til skiløyper for å gå på ski. Det er nok å lage spor i barnehagens uteområde. Skisko bør ha plass til gode ullsokker og ullsåle.

Ta ikke på barnet for mye, for tunge eller stive klær. Det er bedre at de minste har 20 minutter med høy aktivitet enn at de blir stående rolig og fryse fordi de ikke klarer å bevege seg. Pass på at føtter og hender er varme nok.

Ha på passe klær selv, slik at du kan være med å leke, ake eller skli med barna.

Lag skøytebane i barnehagen ved å ta en presenning og planker og helle oppi vann.

Høst mat. Om vinteren kan dere gå på isfiske eller plukke furunåler og lage te.

Ha med skiftetøy, spesielt votter, sokker og buffer. Blir barna våte og kalde, vil de fortsatt få en god opplevelse om de får på tørt tøy.

Ta med sovepose, dunjakke eller tepper i sekken. Så har du til barn som fryser på tur.

Ha med varm drikke i sekken.

Kilder: universitetslektor Henrik Neegaard ved OsloMet og førstelektor Inger Wallem Krempig ved UiT Norges arktiske universitet.

–Ansattes holdninger, engasjement og deltakelse i vinteraktiviteter påvirker barnas opplevelser og erfaringer med vinter, sier førstelektor Inger Wallem Krempig.
Powered by Labrador CMS