Skolene strekker strikken
Rektorene får ikke skolebudsjettene til å gå opp. Det gjør det mer nødvendig å vise grensene for hva skolene skal ta ansvaret for.
Åtte av ti
skoleledere var bekymra for skolens økonomi ved starten av dette skoleåret,
ifølge en undersøkelse som er gjennomført i samarbeid mellom Utdanningsnytt og
Skolelederforbundet. Mer enn seks av ti svarte at de hadde fått budsjettene
ytterligere kutta, og omtrent like mange svarer at pengemangelen gjør at ikke
alle elevene får det undervisningstilbudet de har krav på.
Stadig trangere
økonomiske rammer fører til at rektorer føler seg tvunget til å bryte loven, de
sykmeldes eller slutter i jobben. For den enkelte kan dette gi en helsemessig
smell som ikke alle klarer å komme helt over. For samfunnet betyr det at mange
dyktige ledere som har mye å bidra med i skoleverket, finner seg noe anna å
gjøre.
Det gir et sterkt
inntrykk å lese gjennom de åpne svarene i undersøkelsen; hvordan skoleledere
uavhengig av hverandre forteller om mye av det samme: sprik mellom lovpålagte
krav og økonomiske ressurser. Kanskje det er behov for å si i klartekst at
dette kan man ikke klare innenfor de gjeldende rammer? I ett av svarene står
det: «Om målet er å tilby en grunnopplæring helt på minimum, så får vi det til
med ressursene vi har. Men vi får i liten grad jobbet forebyggende eller satt
inn tidlig innsats i den skalaen det egentlig er behov for».
Kampen om kronene
Kunnskapsdepartementets
ambisjoner for skolen er større enn bevilgningene som følger med. Utdanningssektoren
kommer også tapende ut når kommunene må prioritere, i en tid da en økende andel
eldre i befolkningen øker behovet for penger til helse og omsorg.
Men et samfunn som
konsekvent forsømmer å betale for det kvaliteten i utdanningssystemet koster, risikerer
store problemer på sikt. En betydelig del av befolkningen som mangler
grunnleggende ferdigheter både faglig og sosialt. Og med et lavere
kompetansenivå følger også svakere økonomisk verdiskaping, og dermed også
mindre penger som kan brukes blant anna på nettopp helse og utdanning. Derfor
er det viktig å minne beslutningstakerne om et grunnleggende faktum: Å satse på
utdanning er en investering.
Den norske staten er
rik. Regjeringa og Stortinget må sørge for at kommunene får pengene som trengs for
at skolene skal bli så gode som de nasjonale målsettingene legger opp til.
Dårlig oppførsel
koster
Men vi kommer heller
ikke utenom debatten om hvordan ressursene i skolene blir brukt. En side av
dette er kostnadene ved en elevmasse som blir stadig mer krevende.
Dette er en
gjenganger, både i svarende i undersøkelsen til Utdanningsnytt og
Skolelederforbundet, og i det lærere og ledere i skolen over hele landet
forteller om. «Økning i elevutfordringer. Barn som er overveldet og har store
og sterke, utagerende følelsesuttrykk» er ett av svarene fra undersøkelsen som
setter ord på dette.
Kanskje må skolen i
større grad holde seg til kjerneoppgavene: å gi elevene lærdom og personlig
vekst, men samtidig i større grad enn det som har vært trenden de siste tiåra
også få dem til å forstå rammene for deres individuelle frihet og gjøre dem i
stand til å innordne seg når dette er nødvendig.
Det er dessverre
mange barn og unge i dag som ikke har det godt med seg selv. En god del av
disse vil trenge hjelp for å håndtere tilværelsen nå, også for at de skal bli
mest mulig i stand til å takle voksenlivet som venter dem. Men det kan være at det
er andre instanser innen helse- og sosialtjeneste som i større grad må trå til
når det trengs for å avlaste skolene.
Foreldrene har
hovedansvaret
Samarbeidet mellom
skolene og hjemmet er en hjørnestein i den norske grunnopplæringa. Det
fungerer i de fleste tilfeller godt. Men samtidig er foreldrenes forventninger
til hva skolene skal ordne opp i, stadig økende. I enkelte tilfeller virker de
omtrent grenseløse. Lærere med en del års erfaring forteller også at foreldre tidligere
var mer bevisst på hvordan klassen fungerer som gruppe, er dagens foreldre
atskillig mer opptatt av hvordan skolen best kan legge forholdene til rette for
deres eget barn.
Skolen har fått
tildelt et stort ansvar for barn og unge, der de tilbringer en stor del av sin
våkne tid. Men hovedansvaret for oppdragelsen av barna er like fullt
foreldrenes. Det er først og fremst deres oppgave å lære barna sine at de skal oppføre
seg ordentlig overfor lærere og medelever. Det er også de som har ansvaret for
å lære dem at normalen er at livet går i bølgedaler. Og det kan være at skolene
oftere enn i dag må gi dem den brutalt ærlige beskjeden: Dette må dere ordne
opp i selv, eventuelt med hjelp av andre enn oss.
Tiltak som virker
I fjor gikk
rektorene ved grunnskolene i Fredrikstad sammen om å fortelle både
kommuneledelsen og offentligheten om at dårlig oppførsel blant elever gjorde
situasjonen uholdbar. Flere av rektorene har også tatt egne grep for å komme
problemene til livs. Rektor Mona Häckert ved Haugåsen ungdomsskole fikk laga en
«Folkeskikk-plakat», som formidla tydelig hvilke plikter elevene har. Sammen
med en del andre tiltak, blant anna for å hindre at elevene reker rundt i
gangene når de skulle hatt undervisning, mener hun det har gitt effekt i form
av mer ro i timene, mindre kjekling mellom elevene og mindre hærverk.
En annen rektor,
Morten Johnsen Rummelhoff ved Trara skole, leste opp eksempler på hva eleven
hadde gjort og hvilke skjellsord hen hadde brukt med elevens foreldre til
stede. Han sier foreldrene satte pris på ærligheten og får støtte av FAU-leder
Linda Renate Skarpås. «Vi er absolutt glade for at foreldre blir mer involvert,
og gjerne på et tidligere tidspunkt, før det blir et stort problem», sier hun
til Utdanningsnytt. Dette understreker hvor avgjørende det er at skolene får
foreldrene med seg i arbeidet med å få bukt med de økende atferdsproblemene som
tapper skolene for lærelyst, trivsel og økonomiske ressurser.
Et felles ansvar
Skolelederne står i
en særlig skvis. Det er ambisjoner og forventninger fra alle kanter. Samtidig
strekker ikke pengene til. Mange av dem legger ikke skjul på at dette kjennes blytungt.
Men ansvaret for at skolene får nok ressurser og brukes på en mest
hensiktsmessig måte, ligger ikke bare hos dem.
Det hviler også
tungt på politikere, både sentralt og lokalt. Og i bunn og grunn må alle som
har befatning med skolen, gjøre sitt til at skolene får både de ressursene og
ikke minst den arbeidsroen de trenger for å gjøre det de skal: Gi barn og unge
kunnskapene og ferdighetene de vil trenge for å mestre livet.
Dette er en kommentar, som gir uttrykk for skribentens synspunkter.