Svømmelærer Diego Cruz Romero hjelper til med å tilpasse svømmebrillene.Foto: Marco Aguilar
MEXICO:
Denne barnehagen har fem gymlærere
Den meksikanske barnehagen Inlusa tilbyr barna fem ulike idretter hele året. Idretten lærer barna å ikke miste motet om ting blir vanskelig, mener rektoren.
Den lille jenta slår hjul på matten mens venninnen står på
hodet. I etasjen under øver en gruppe på å slå pasninger med fotballen mens
andre beveger seg som fisken i vannet i bassenget.
Annonse
– Idrett hjelper barn til å utvikle egenskaper som
forbereder dem på å leve i samfunnet, sier Juan Carlos Sarmiento Jiménez. Han
er rektor ved Instituto Luis Sarmiento, Inlusa, i Oaxaca by i Mexico. Inlusa
har alt fra barnehage til videregående skole, og i skolen har idrett en
nøkkelrolle i barnas utvikling.
Bruker idrettsfilosofi
– Grunnlaget for barnas utvikling av både grov- og
finmotorikk blir lagt i barnehagen. Vi lærer også barna en mentalitet om at man
i livet, som i idretten, både vinner og taper, påpeker Juan Carlos. Han var
selv aktiv rallycrosskjører for noen år siden, og erfaringene som aktiv
idrettsutøver gjorde at han tok med seg idrettsfilosofien inn i barnehagen.
– Vi må lære barna at om ting går dem imot, så kommer det
nye muligheter hvor sjansene for å lykkes er større når de er dedikerte og
forbereder seg, sier han.
Som en del av idrettsfilosofien har barnehagen innført et
eget psykomotorisk program.
– Vi jobber med ulike aktiviteter tilpasset hvert årstrinn,
forteller Fransisco Pérez Bernabé. Han er gymlærer og ansvarlig for
psykomotorikk og kunstfag i barnehagen.
Barnehagen ved Inlusa er for barn fra tre til fem år.
– I timene mine hopper, ruller og krabber barna mye,
forteller Fransisco.
– Vi jobber med kroppsbeherskelse, kjennskap til ulike deler
av kroppen og bevegelser, og alt er en lek, sier han. Gymlæreren forteller at
han prøver å legge til rette for at barna selv utvikler leken, som at de får
utfolde seg på en matte med puter.
De får riktignok retningslinjer som at de skal bevege seg
innenfor eller utenfor matten.
– Slik utvikler de en bevissthet om hvor i rommet de
befinner seg, mener Fransisco.
Krabber mye
Fransisco har et tett samarbeid med de andre
barnehagelærerne.
– Hvis vi ser at et barn har problemer eller ikke utvikler
seg som det skal, lager vi et opplegg der vi jobber spesifikt med barnet, sier
han.
– Vi ser spesielt hvor viktig det å krabbe er for den
kognitive utviklingen. Derfor bruker vi mye tid på krabbing selv om barna i
barnehagen er i alderen tre til fem år, forteller han.
De jobber også med finmotorikken.
– I kunsttimene forsterker vi finmotorikken gjennom å male
og tegne, forteller Fransisco. Ved hjelp av sang og lek øver barna på hvordan
de skal gripe pensler i ulike størrelser.
Han viser frem en malingsblokk som hvert barn har.
– I disse timene er vi opptatt av at barna selv skal oppdage
og utforske farger og former, poengterer Fransisco. Det er alltid barna som
selv finner materialene de skal bruke, og som setter alt på plass etterpå.
I tillegg til de psykomotoriske timene har barnehagebarna
gymtimer to ganger i uka. Fysisk aktivitet inngår i alle de meksikanske
barnehagene, men ofte er det kun én gymtime i uka.
Annonse
Turn tre ganger i uka
Barna ved Inlusa har derfor
mer fysisk aktivitet enn gjennomsnittet, og de har flere gymlærere.
– Vi har fem sportsgrener: fotball, basketball, svømming,
tennis og turn, og hver gren har en ansvarlig, forteller Julio Ivan Morales
Gálvez, som også er gymlærer.
Alle gymlærerne har bachelorgrad i kroppsøving.
– I barnehagen prøver barna alle idrettene, og når de kommer
på barneskolen, velger de sporten de liker best, forteller Julio. Når den
ordinære barnehagedagen er over, har barna også mulighet til å ta ekstra timer
i en av idrettene.
Datteren til Aleidy Cervantes tar turntimer tre ganger i
uka.
– Hun hopper og spretter rundt hjemme også, og her får hun utløp for dette, sier Aleidy. Hun forteller at idrettsanlegget og barnehagens arbeid med psykomotorikk og idrett bidro til at valget falt på Inlusa da de skulle velge barnehage til datteren.
– Men det viktigste er at hun trives og synes det er gøy, understreker Aleidy.
Barnehager i Mexico
Det finnes 87 000 barnehager i landet, ifølge Det nasjonale
instituttet for statistikk og geografi (INEGI). I overkant av 14 000 av disse er private.
Det er vanlig å tilby sportsaktiviteter som ekstraundervisning i de private barnehagene.
I Mexico er det obligatorisk med tre år på førskole.
Fysisk aktivitet og sunn livsstil er en del av læreplanen
som både private og offentlige barnehager må følge.
Flere barnehager har egen gymlærer selv om barnehagelærerne
også kan gjennomføre gymtimene.