Her får elevene mekke bil og utforske kroppen med skjerm og VR-briller
Ved Thor Heyerdahl videregående skole kan elevene lære å kjøre lastebil, mekke motor og se blodårene innenfra ved hjelp av pc-er og VR-briller.
Skjermene lyser opp i det mørke rommet på Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik. Det knatrer i tastaturer. I et hjørne er det en elev fra bilfag som lærer seg å kjøre lastebil på Playstation. Ved siden av å holde den store bilen stødig på veien, må han svare på faglige spørsmål. Langs to av veggene er elevene fra en klasse på Salg, service og reiseliv opptatt med et handelsspill på engelsk.
– Har du tjent så mye? spør digitalpedagog Torny Bie Andersen og kaster et blikk på en av skjermene.
Rommet de sitter i er skolens eget teknologirom, HeyTek-rommet. Det ble åpnet senhøsten 2021 og er et tilbud til alle klassene ved skolen. Her er det gaming-PC-er, VR-utstyr, Playstation, 3D-printer, vinylkutter og programmeringsutstyr: Et sted for ordinær undervisning på en ikke-ordinær måte, som det heter på skolens hjemmesider. Rommet er også tilgjengelig for elevene i pauser og noen ettermiddager.
Torny, som også har en doktorgrad i molekylærbiologi, styrer det hele.
– Jeg spurte Torny om hun hadde et forslag til hva vi kunne finne på hos henne i engelsktimen, og etter få sekunder hadde hun planene klare, sier Andreas Veberg, som er lærer på salg og service.
Han er strålende fornøyd der han går mellom engasjerte elever.
Virtuell brannsikring
– Digital kompetanse er viktig og relevant innenfor yrkesfagene. Det holder ikke lenger bare å kunne montere eller skru, sier rektor Lin Marie Holvik.
De har rikelig med programvare til alle programfagene. Hvis elevene som tar byggfag har om brannsikring kan de ta på seg VR-briller og gå inn i et bygg på skjermen for å se det tredimensjonalt. Helsefagelevene kan utforske kroppen digitalt og elevene kan lære seg å mekke bil.
Lærerne får også hevet kompetansen sin, og de må finne ut hvordan de kan dra nytte av rommet, som også er åpent i pauser og noen ettermiddager.
I undervisningen er samarbeid og strategisk tenkning viktig, og i HeyTek-rommet hjelper elevene hverandre.
– Dagens unge har vokst opp med skjerm, men ikke alle har noe forhold til teknologi og teknologisk transformasjon, så dette er det viktig at de øver på. Digital kompetanse har også en plass i fagplanene, påpeker rektoren.
Forbilde
Det er mange som kommer for å høre om og se hvordan Thor Heyerdahl videregående skole har satset på HeyTek-rommet. Det har ikke vært spart på investeringene til utstyr og det har kostet penger.
– Hvordan har dere fått det til?
– Du må ha en langsiktig strategi, og med gode prioriteringer og en plan for hva du jobber mot, så vil du få det til, sier rektor Lin Marie Holvik.