Forskerne Stine Solberg og Evi Schmid har sett på betydningen av lærernes relasjonsarbeid til elevene.
Foto: Siv Tonje Sperati Håkensen, OsloMet
«Med et glimt i øyet»: Yrkesfaglærerne som nøkkelen til elevenes suksess
Ny forskning viser at læreren er viktig for om en yrkesfagelev fullfører til fagbrev. Når læreren bygger sterke relasjoner til elevene, kan dette være avgjørende for deres fremgang og skoletrivsel.
I
forskningsartikkelen "With a twinkle in my eye": vocational teachers' relational work in schools in disadvantaged areas, ( «Med
et glimt i øyet: yrkesfaglærernes relasjonsarbeid på skoler i utsatte områder»), viser forskerne Evi Schmid og Stine Solberg at
lærernes relasjonsbygging til elevene er en viktig del av yrkesoppgaven.
Studien er basert på dybdeintervjuer med åtte kontaktlærere
og intervjuer med 25 yrkesfagelever, og er en del av prosjektet "Staying on Track".
Lave karakterer
I «Staying on Track» har forskerne fulgt yrkesfagelever som
hadde lavt karaktersnitt fra ungdomsskolen gjennom videregående opplæring.
Hensikten med dette prosjektet har vært å se på hvorfor noen elever klarer seg
gjennom videregående opplæring til tross for at de hadde et svakt faglig utgangspunkt
og svake forutsetninger for å lykkes på skolen.
Og mens forskning på læreres relasjonelle arbeid er et
voksende felt, både internasjonalt og i Skandinavia, er det sjeldent å finne
forskning som fokuserer på læreres relasjonsarbeid i utsatte områder.
– Tre av de fire skolene i studien er videregående skoler på
østkanten. Vår hensikt var å se på spesielt elever som hadde lavt karaktersnitt
på ungdomsskolen, og som kommer fra en sosioøkonomisk bakgrunn med en
statistisk lav sjanse til å fullføre frem til fagbrev. Flertallet av elevene hadde
innvandrerbakgrunn, sier Stine Solberg.
Pekte på læreren
Evi Schmid sier det er slående hvordan alle elevene som ble
intervjuet pekte på lærerne som en viktig faktor for hvorfor det gikk bra med
dem.
– Alle snakket veldig varmt og pent om lærerne sine. Men hva
var det lærerne gjorde som var så bra? Det ville vi finne ut ved å snakke
direkte med disse lærerne, sier hun.
Til sammen er åtte kontaktlærere med ulik fagbakgrunn intervjuet
i undersøkelsen.
Funnene tyder på at det å bygge positive relasjoner med
elevene innebærer en balansegang mellom å gi nær støtte og å fremme elevenes
selvstendighet. Svarene tyder også på at relasjonsarbeidet bygger på en balanse
mellom å anerkjenne individuelle behov og å utvikle sterke klassefellesskap.
Lærerne i studien beskriver at både omsorg og diskret kommunikasjon, er viktig i relasjonsarbeidet.
– Har dere noen eksempler?
– Ja, lærerne nevnte mange eksempler på hvordan de jobber
for å bygge gode relasjoner til elevene. En lærer ga et veldig fint eksempel og
beskrev at hvis hen må gi en reprimande, så gjør hen det alltid med et glimt i øyet, men likevel
slik at elevene forstår at dette er viktig. Da opplever hen at reprimanden både
blir bedre mottatt og forstått når glimtet er der, enn når det irettesettes med
en sur pekefinger, sier Stine Solberg.
– Betyr noe
Lærerne beskrev også at de legger stor vekt på å se hver
enkelt elev, tilpasse forventninger og legge til rette for elevenes mestring.
Gjennom å skape et trygt og positivt klassemiljø, og ved å vise genuin
interesse for elevenes liv, bidrar lærerne til elevenes motivasjon og læring.
– Men har relasjonsarbeidet noen annen betydning utover
at trivselen i klasserommet blir bedre?
– Det vi så, var at elevene som vi intervjuet og som pekte
på gode lærere, viste en positiv utvikling i skolen. Alle elevene i studien
hadde fullført og bestått det første året og var kommet halvveis i det
andre året da vi intervjuet dem for første gang. Dermed hadde de allerede
klart en viktig del av videregående opplæring, og alle hadde planer for veien
videre. De fleste ønsket å bli lærling etter fullført vg2, andre vurderte å ta
påbygg til generell studiekompetanse på vg3 for å kvalifisere til høyere
utdanning. Noen elever ble intervjuet igjen da de var på andre år i lære, og
noen intervjuet vi en siste gang etter fullført fagbrev, sier forskerne som arbeider ved Institutt for yrkesfaglæreropplæring ved OsloMet.
– Jeg husker for eksempel en av elevene vi intervjuet som sa
at han ønsket å bli yrkesfaglærer selv fordi han ønsket å hjelpe andre som er i
samme situasjon som ham, som trengte hjelp fra lærerne for å lykkes i
skolen. Alle vi intervjuet som det gikk bra med, pekte på lærerne. Jeg tenker
at dette viser at yrkesfaglærernes relasjonelle arbeid er viktig i arbeidet med
å forebygge frafall i videregående opplæring, sier professor Evi Schmid.
Tilpasser seg
Og slik beskriver forskerne noen av de gode funnene de har
gjort om lærernes evne til relasjonsbygging:
– Lærerne presenterte seg som veldig flinke til å tilpasse undervisningen
til hver enkelt elevs behov. De strekker seg veldig langt for å støtte elevene,
samtidig som de er opptatt av å se på dem som fullverdige og selvstendige mennesker,
og forsøker å bygge dem opp og legge til rette for mestringsopplevelser. Mange
av lærerne beskrev også at de pusher elevene til å utnytte evnene sine bedre og til å ville få bedre karakterer, sier Evi Schmid.
Postdoktor Stine Solberg sier at flere av disse elevene kom
til videregående med dårlig selvtillit.
– Mange hadde dårlige karakterer og hadde mistet troen på
seg selv gjennom grunnskoletiden. Lærerne beskrev at det derfor var så viktig å
møte elevene med positive forventninger og ha tro på dem, noe som vi ser satte
i gang en positiv spiral hos elevene og fremmet motivasjon og selvtillit, sier
hun.
– Flere av elevene sa jo om seg selv at de hadde en
vanskelig og trøblete skolegang, og flere sa at de i ungdomsskolen var regnet
som bråkmakere uten motivasjon, sier Schmid.
– Men er det vanskelig å avgjøre om de gode resultatene
skyldes lærernes innsats, eller om det er fordi elevene har blitt eldre og at mer
praktiske fag kanskje passer dem bedre enn en teoritung grunnskole?
– Ja, det er sikkert flere faktorer som har bidratt til at
det har gått bra med elevene i studien, og vi har tidligere også skrevet om
betydningen av praksisnær undervisning.
Men det som er sikkert er at alle elevene selv peker på gode relasjoner til lærerne
som en viktig årsak, sier Evi Schmid.
Fem konkrete tips fra yrkesfaglærernes relasjonelle
arbeid:
- Individuell tilpasning: Lærerne tilpasser undervisningen til hver enkelt elevs behov, inkludert å lese kroppsspråk og ansiktsuttrykk for å forstå elevenes utfordringer
- Bygge autonomi: Lærerne balanserer mellom å gi tett støtte og å fremme elevenes selvstendighet, og forbereder dem på arbeidslivet
- Mestring og forventninger: Lærerne setter klare forventninger og støtter elevenes mestring gjennom positiv forsterkning og dialog
- Klasseromsmiljø: Lærerne jobber kontinuerlig med å skape et trygt og positivt klasseromsmiljø gjennom aktiviteter og klare regler