Flere innvandrergutter fullfører vgs
Fire av ti innvandrergutter fullfører ikke videregående skole. Men pilene peker i riktig retning, sier Imdi-direktøren.
– Dersom vi ser unge innvandrere under ett, tegner det seg et forholdsvis positivt bilde, sier Imdi-direktør Libe Rieber-Mohn til NRK.
Hun sier at det i dag er flere med innvandrerbakgrunn som deltar i arbeid eller utdanning enn tidligere, og at andelen som fullfører videregående opplæring har økt.
Andelen norskfødte med innvandrerbakgrunn som fullførte videregående skole, var i perioden 2017 til 2023 på 75,5 prosent, mens andelen for innvandrere var 60,6 prosent. I perioden 2006 til 2012 var tallene henholdsvis 59,1 og 44 prosent, ifølge SSB.
Blant jenter født i Norge med innvandrerforeldre var andelen som fullførte videregående i fjor like høy som i den øvrige befolkningen.
Blant de som har innvandret før skolealder, er det små forskjeller sammenlignet med de som er født i Norge av innvandrerforeldre. Dette gjelder både jenter og gutter.
– Dette understreker viktigheten av tidlig innsats, målrettet norskopplæring og tiltak som støtter både ungdommene og deres familier gjennom skoleløpet, sier Imdi-direktøren.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Nær 150 Ap-medlemmer i Innlandet har meldt seg ut etter skolesaken
Nærmere 150 av medlemmene i Innlandet Arbeiderparti har meldt seg ut i protest i kjølvannet av den mye omtalte skolesaken.
-
Vedums gamle barneskole legges ned: – Utrolig skuffende
Hundrevis demonstrerte onsdag mot forslaget om å legge ned tre skoler i Stange i Innlandet. Vedums gamle barneskole og to andre skoler legges ned.
-
Toppuniversitetet tilbyr kurs om Beyoncé
Det berømte Yale-universitetet i USA setter Beyoncé på læreplanen, og skal ta for seg hvordan hun har skrevet historie.
-
Nasjonale prøver: Klar nedgang i regneferdighetene til åttendeklassingene
Årets åttendeklassinger skårer vesentlig lavere enn kullet før.
-
– Digitaliseringen av norsk skole har feilet
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) går i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter. Hun mener digitaliseringen av norsk skole har feilet.