Ill.foto: Erik M. Sundt
Danske 15-åringer gjør det best i Norden i matematikk
PISA-resultatene viser at danske 15-åringer er på topp i Norden i matematikk. Samtidig er Danmark det eneste av de nordiske landene som ikke oppfyller PISA-standarden.
Forrige uke kom resultatene fra PISA-undersøkelsen 2022. Denne gangen var det matematikk undersøkelsen fokuserte spesielt på. Og for de aller fleste av de 81 landene som er med i målingen, ble det et fall i resultatene.
Det gjaldt også Norge. Blant de nordiske landene var det danske 15-åringer som skårer best. Deretter følger finske og svenske 15-åringer, alle ligger over
OECD-snittet. Norge og Island derimot ligger under OECD-snittet.
For første gang slet dessuten mange land med å oppfylle PISA-standardene
for å bli med i målingene. Det betyr at de enten på skolenivå eller elevnivå ikke
oppfylte den svarprosenten PISA krever.
I tolv deltakerland ble enten en for stor andel elever ekskludert
fra testen, svarprosenten for elever var ikke høy nok, eller skoledeltakelsen
var ikke tilstrekkelig. Disse landene er likevel inkludert i den internasjonale
sammenligningen, men manglende PISA-standard må tas med i betraktningen.
Merket med stjerne
Danmark er det eneste av de nordiske landene som ikke
oppfyller PISA-standarden.
I den internasjonale
sammenligningen gjør danske 15-åringer det best i Norden, med Finland på
andre plass og Sverige på tredje. Så følger Norge på fjerde og Island på femte,
målt etter poeng.
Men siden Danmarks
resultater er merket med stjerne, grunnet manglende oppfylling av PISA-standarden,
er det en viss mulighet for at finske 15-åringer fortsatt gjør det best i Norden.
Tall fra
PISA-målingene i 2022 viser at resultatnedgangen for 15-åringers ferdigheter i
matematikk ikke bare gjelder de nordiske landene, men også for størsteparten av
landene som har deltatt.
Hovedfokus på
matematikk
Sammenligner vi poeng-resultatene
i Norden, viser de at danske 15-åringer ligger på 13. plass med et snitt på 489 poeng, finske
på 20. plass med et snitt på 484 poeng, svenske på 22. plass med et snitt på 482 poeng, norske på 33.
plass med et snitt på 468 poeng og islandske på 38. plass med et snitt på 459 poeng.
Snittet for 15-åringers
ferdigheter i matematikk i OECD-landene ligger på 472 poeng.
I 2022 har PISA-målingene
hatt til hensikt å vise 15-åringers evne til å bruke sine lese-, matematikk- og
naturfagkunnskaper til å møte virkelige utfordringer. PISA 2022 har hatt
hovedfokus på matematisk kompetanse og det som kalles matematisk leseferdighet.
Det er Organisasjonen
for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) som står bak PISA-målingene som har
vært gjennomført hvert 3. år siden 2001, PISA står for International Student
Assessment.
Synkende
resultater i Finland
Som i de øvrige nordiske landene har også finske 15-åringers kompetanse i
matematikk vist en nedadgående tendens. De finske elevene lå høyest på målingen i 2006.
På begynnelsen av
2000-tallet i Finland var det bare 7 prosent av elevene som hadde en score på
laveste nivå, mens i den siste målingen fra 2022 gjaldt det samme for én av fire
elever. I tillegg falt prosentandelen av best presterende elever.
I 2012 presterte
finske gutter bedre enn jenter i matematikk. I 2022 er det omvendt. Jenter
har et snitt på 487 poeng i matematikk, gutter har et snitt på 482 poeng.
Sammenlignet med forrige undersøkelse i 2018 falt gjennomsnittsskåren i
matematisk leseferdighet med 24 poeng for jenter og 23 poeng for gutter.
Krisemøter Norden rundt
Da det ble klart at PISA-målingene for 2022 viser en nedgang i
resultatene verden rundt, ble det avholdt en rekke krisemøter, og det spekuleres
i hva årsakene kan være.
Det som åpenbart må ha satt sitt preg på resultatene for
2022, er at landene ble rammet av en global pandemi med stenging av skoler og
varierende grad av muligheter til å gjennomføre undervisning. Noen peker også på digitalisering, samt at resultatene ikke teller for elevene.
Også i Norge har jakten på årsaker begynt. Hvilke grep som
skal tas framover, blir nå diskutert. Allerede dagen etter framleggelsen av PISA-resultatene samlet
kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) partene i utdanningssektoren til
krisemøte.
I Stortingets spontanspørretime onsdag 6. desember ble hun konfrontert
med resultatene. Der lovet hun at nasjonale prøver skal beholdes og at hun
freder eksamen i grunnskolen.
Nordtun ble spurt
av SVs utdanningspolitiske talsperson Grete Wold, om hun ikke heller vil
bruke de 520 millionene som i dag brukes på nasjonale prøver årlig, til å gi
lærerne mer tid. Til det svarte Nordtun:
– La meg være
tydelig på at vi ikke vil avslutte de nasjonale prøvene.
Kunnskapsministeren ga også et klart svar på hva hun vil
gjøre med forslaget om å droppe eksamen i grunnskolen, et forslag flertallet i Utvalg
for kvalitetsutvikling har kommer med.
– Vi kommer ikke til å fjerne eksamen, slo Nordtun fast fra
talerstolen i Stortinget onsdag.
Det gleder stortingsrepresentant Jan Tore Sanner, som er Høyres
utdanningspolitiske talsperson.