Ill.: Mostphotos
Du forstår jo ikke hva jeg sier!
Debatt: – Når et vitenskapelig språk blir oversatt til «byråkratisk», forsvinner dessverre mye av meningen som ligger i ord og begreper.
Jeg var heldig og fikk delta på et seminar om
tillitsreformen for en tid tilbake. Men det etterlatte inntrykket mitt var at
jeg var like forvirret som de to danskene i «Ut i vår hage» fra 2003, bedre kjent
som «Kamelåså-sketsjen». De kommuniserer etter beste evne, men forstår
hverandre slett ikke. For det er kanskje ikke så rart at det er vanskelig å
forstå, i hvert fall ikke om du arbeider i skolen og skal møte byråkrati og
politikere. Begreper vi lærere har vært nødt til å forholde oss til, er for
eksempel kvalitet, gevinstrealisering, bruker, innovativ, virksomhet, literacy,
samskaping, tjenesteleverandør osv.
Jeg tror et fremmedgjørende språk er en utfordring for mange
som jobber i skolen. Når et vitenskapelig språk blir oversatt til «byråkratisk», forsvinner dessverre mye av meningen som ligger i ord og begreper.
Kvalitetsbegrepet
La oss se på
begrepet «kvalitet». De fleste vil umiddelbart være enige i at utdanningen skal
ha «god kvalitet». Ja, faktisk er det noen som har introdusert, ikke bare
kvalitetsbarnehager, men høykvalitetsbarnehager. Siden kvalitet forbindes med
noe verdifullt er ingen motstander av god eller høy kvalitet. Kvalitet er et
hyppig brukt begrep i den offentlige debatten nasjonalt og internasjonalt, både
om utdanning og andre tjenestetilbud som det offentlige har ansvar for. Men hva
er kvalitet? Det er det vanskeligere å svare på.
Vi kjenner til forskjellen på kvalitativ og kvantitativ
forskning. I skolen i dag virker det som om kvalitet er blitt det samme som
kvantitet. Er det tellbart er det kvalitet. Et mål på kvalitet i skolen er den
internasjonale testen Pisa. Pisa setter opp sin egen standard av hva man bør
lære ut fra et økonomisk perspektiv og uavhengig av kultur, tradisjon,
læreplaner og nasjonale formål med skolen. Den måler kvalitet i skolen, men på
et veldig smalt område. Pisa-testen måler ikke hva som er en god skole.
I Store norske leksikon defineres kvalitet som tings måte å
være på, beskaffenhet; spesifikk karakter (om sanseinntrykk). Enkelt sagt er
kvalitet evnen til å tilfredsstille kundens eller brukerens krav og
forventninger. Det tror jeg mange lærere kan kjenne igjen, med tanke på
forretnings -og konkurransetankegangen som har preget skolen de siste årene.
Men når skoleledere og lærere må forholde seg til elever og foreldre som kunder, kan jeg godt forstå at det blir vanskelig å drive en god skole. Spesielt om det
er riktig at kunden alltid har rett.
Skolen styres i dag av et kvalitetsvurderingssystem, NKVS.
Det er satt ned et utvalg, ledet av professor Tine Prøitz, Kvalitetsutviklingsutvalget.
Etter mange år med nøling og utsettelser ble dette utvalget satt ned i fjor. Og
ja, det er riktig som du leste – det er nå kvalitetsutvikling som er hovedsaken,
ikke kvalitetsvurdering. Det er, etter det jeg forstår, den daværende
kunnskapsministeren, Guri Melby fra Venstre, som ville endre navnet fra å legge
vekt på vurdering til å rette seg mot utvikling. Om det betyr noe for
skole-Norge at det skal utvikles i stedet for vurderes vet jeg ikke. Men
begrepet er ikke mindre fremmedgjørende.
Kvalitetsutviklingsutvalget skriver selv i sin første
delinnstilling at det ikke er tydelig hva som inngår i
kvalitetsvurderingssystemet, eller om det kan betegnes som et eget system for
kvalitetsvurdering. Utvalget vurderer at dagens kvalitetsvurderingssystem er
omfattende og samlet sett består av mange obligatoriske og frivillige prøver,
verktøy og datakilder. Utvalget ønsker å legge vekt på at skolens brede mandat,
slik det blir beskrevet i formålsparagrafen for opplæringen og overordnet del
av læreplanverket, må ligge til grunn for arbeidet med kvalitetsutvikling på
alle nivåer i opplæringen.
Men jeg tror det kan bli vanskelig så lenge utvalget har
valgt å videreføre de tre kvalitetsområdene fra Kvalitetsutvalgets NOU 2002:
10, resultat-, prosess- og strukturkvalitet. Jeg mener de forståelsene av
kvalitet ikke rommer det som er viktigst i skolen, nemlig fagene, altså selve
innholdet i skolen, pedagogikken og didaktikken. Fremdeles vil kvalitet være forbundet
med resultater på tester og prøver, skolestruktur, ledelse og
styringsinformasjon.
Derfor kan det føles fremmed og lite i kontakt med
virkeligheten når politikere snakker om kvalitet i skolen.
Språket må være forståelig
Det er veldig viktig at språket som brukes til styringen av
skolen er nært knyttet til skolehverdagen og at lærere forstår og kjenner igjen
begrepene som brukes i styringssystemet. Vi er ikke helt der ennå når det
gjelder å forstå hva kvalitet faktisk er. Det kan være en kilde til misforståelser,
og ikke minst en kilde til frustrasjon, da lærere ikke føler seg sett, hørt og
forstått av byråkrater og politikere. Ikke minst når det gjelder den kommende
tillitsreformen blir det viktig at de forskjellige styringsnivåene forstår
hverandre.
Gode hensikter og tanker ligger bak ideen om at vi som
jobber i det offentlige skal få mer tillit. Men det var det å formidle det da. Fra
scenen på det nevnte seminaret var det en som ville fortelle (eller hadde et
narrativ, som det heter) at elever som har lærere som får mer tillit vil lære
mer. Det som ble sagt var (trekk pusten): Alle brukere får et bedre
tjenestetilbud om dere som er tjenesteleverandører i de virksomhetene som
leverer resultater i forhold til kunnskap går inn i handlingsprosesser som
sikrer samhandling i komplekse kompetanselandskap. Ok, jeg tilstår – det ble
ikke sagt direkte. Men alle ordene ble brukt, og jeg tror nok setningen kunne
vært sagt.
Jeg tror dette språket er et tegn på at lærerne,
profesjonen, har fått alt for lite innflytelse på utviklingen av skolen de
siste 20 årene. Men det kan endres, og jeg håper tillitsreformen til
regjeringen vil bidra til det. Men da må det sterkere lut til enn et seminar, kamelåså?