Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.
Foto: Utdanningsforbundet
UDF ut mot av-akademisering av lærerutdanningen
— Det er et blindspor å late som det er en motsetning mellom det akademiske og det praksisnære, mener UDF-leder Geir Røsvoll.
Den siste tiden har det vært debatt om profesjonsutdanningene i Norge, deriblant lærerutdanningen.
I undersøkelser fra NOKUT oppgir nesten 1 av 4 lærerstudenter at de ikke ser noe poeng med masteroppgaven. En tredjedel av lærerutdannerne er også kritiske til nytteverdien av en masteroppgave på studiet.
Regjeringen har varslet at de vil gjøre endringer.
– Akademiseringen av profesjonsfagene har gått for langt, sa forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) for et par uker siden. Fredag legger de frem sitt forslag til endringer i profesjonsutdanningene.
Men Hoel møter lite forståelse hos både Norsk Sykepleierforbund og Utdanningsforbundet, skriver Khrono.
– Å være sykepleier er noe langt mer enn prosedyre og praktiske ferdigheter. De framtidige sykepleierne trenger forskningsbasert undervisning og kompetanse, sier sykepleierleder Lill Sverresdatter Larsen.
– Det at det skal bli mindre akademisering oppleves som et litt billig innsalg. Det er et blindspor å late som det er en motsetning mellom det akademiske og det praksisnære. Vi trenger ikke enten eller, men både og, sier leder av Utdanningsforbundet Geir Røsvoll.
— Det viktige for meg er at det må bli en sterkere kobling mellom teori og praksis, slik at studentene blir best mulig forberedt på det komplekse og utfordrende arbeidet læreryrket innebærer.
Samtidig trekker han fram at det er ganske stor forskjell på lærerutdanningene og sykepleierutdanningene i dag. Sykepleierutdanningene består av 50 prosent praksis, lærerutdanningen har langt mindre praksis.
— Pedagogstudentene etterlyser både mer praksis, og ikke minst bedre praksis og de ønsker seg en utdanning som er bedre forankret i det yrket de skal ut i. For vår del handler det om utdanningen skal tilrettelegge og reflektere de faktisk oppgavene kandidatene vil møte i læreryrket. For å få til dette trenger man et større profesjonsperspektiv, sier Røsvoll.
(©NTB)