Da barnehagen begynte å lage ting med sko, skjedde det noe
I Siritun barnehage har de laget en magisk verden av sko. Det førte til at de opplevde enda mer glede og humor blant barna.
I Siritun barnehage i Kragerø har de ansatte satt i gang et helt spesielt sko-prosjekt, etter at de ansatte observerte barnas interesse for sko.
– Vi fant fort ut at sko gir et mylder av muligheter, der alle fagområder i rammeplanen blir dekket, forteller styrer Kristin Falck.
Barna bruker skoesker i byggeleken, og de ansatte og barna lager det utroligste av skoene. Det er alt fra skoeskehyller til blomstervaser, skodyr og skotrykk.
Skoene er med overalt
– Små barn kan sammenlignes med forskere i måten de møter omgivelsene på. De griper verden for å begripe den og utforsker den med alle sansene, sier barnehagelærer Elin Køhler.
– Og alle barn har førstehåndserfaring med sko, legger styrer Kristin til.
Foreldre donerte sko til barnehagen, som startet med å la de minste barna utforske skoene.
De hadde et ønske om å utfordre gamle praksiser, som det å male med pensel ved bordet. Dermed kom tanken om å utforske trykketeknikk med sko og maling. Styreren påpeker at små barn har en naturlig trang til å bevege seg.
– Med sko som materiale føltes det naturlig å ta i bruk hele gulvet, som ble dekket med papir. Barna dyppet skoene i maling og fikk bevege seg fritt rundt. De voksne ga rom for litt kaos, og barna frydet seg, forteller styreren.
Da Første steg var på besøk, fikk vi se barna i kreativ lek med maling, silkeleire og planting og på tur. Skoene var med overalt, både inne og ute.
– Etter at skoprosjektet kom i gang, opplever vi enda mer glede og humor blant barna, sier barnehagelærer Elin Køhler.
Skoesker som byggeklokker
Barna har laget avtrykk av sine egne sko i silkeleire. Det ble en fin erfaring, der barna observerte hverandres avtrykk med interesse. Avtrykkene ble skåret ut og tørket.
Ragna Ødegaarden Theting (5) forteller at hun liker regnbuefarger best, men at hun valgte mørkegrønn silkeleire, for den er så fin til skoavtrykk.
– Etter hvert som prosjektet utviklet seg, tok vi kontakt med en lokal skobutikk, som donerte skoesker. Det ble starten på blant annet skoeskehyller, som vi festet på veggen med borrelås. Vi måtte prøve oss frem for å se om hyllene var festet godt nok til å tåle voksensko eller barnesko, forteller barnehagelærer Elin.
Skoeskene ble etter hvert også tatt i bruk som byggeklosser i konstruksjonslek.
Eventyr med skodyr
Det vrimler av sko i barnehagen: små, store, pyntede og fargerike, noen er skumle troll mens andre kan være forskjellige dyr. Når barnehagelæreren setter seg bak bordet og finner frem skoene til Bukkene Bruse-eventyret, følger barna godt med. Her er det både den lille, den mellomste og den største skoen som tramper på trollets hus. Det bor selvsagt i en skoeske.
Etter eventyrstunden er det tid for planting av røsslyng i støvler. Her undersøker barna om støvlene er store nok eller for små til plantene. Da Første steg går ut på tur sammen med barna, dukker det stadig opp ulike skodyr langs veien. Det er barnehagelæreren som har gått i forveien og plassert dem.
Iver Stige Mindrebø (4) teller at de har funnet 13 skodyr på veien. Alle er ulike, de kan ha både trådhår, stofftunge og øyne.
– Denne erfaringen gir grunnlag for tanker og undringer. Hva finner skoene på når vi er ute på tur? spør styrer Kristin med et lurt smil.
– Vi bruker skodyrene i mange sammenhenger. Vi setter dem for eksempel opp som ulike lag på fotballbanen, sammen med en ball, forteller Kristin.
På lekeplassen får skodyrene være med og skli eller huske. Skodyrene vil leke i barnehagen også, der barna ofte tildeler dem ulike roller.
Gleden ved gjenkjennelse
Ved å ha skoene tilgjengelige på avdelingene har de ansatte observert at barna selv tar initiativ til lek, og det blir mye skoprøving. Barna erfarer forskjellen på å gå med sko som er laget av tre, i forhold til myke tøfler. Barna lærer samspill, blant annet ved å male hverandres føtter.
– Vi dokumenterer og synliggjør prosessen underveis ved å henge opp produkter fra tidligere aktiviteter. Vi kommer sammen rundt bildene og tar del i hverandres opplevelsesverden, både verbalt og nonverbalt, forteller barnehagelærer Elin.
Slik skapes en felles opplevelse og begrepsforståelse. Hva heter skoene? Var skoene tunge eller lette?
– Vi gleder oss til å skape mer hverdagsmagi med sko i barnehagen, sier styreren.
– Vi er vant til å jobbe temabasert over tid, og her følger vi bokstavelig talt barnas spor. Vi er bevisste på at temaet må fange barna, noe skoprosjektet i stor grad gjør. Og veien blir til mens vi går.