Lærere, fortsett å syte!
Min kone påpekte at jeg er veldig mye flinkere til å finne problemer enn løsninger. Jeg sa at det er jeg fullt klar over, men at standardinnstillingen min er låst på «feilsøking».
På lærerstudiet var en foreleser innom det at
vi kan se det som to hovedstrategier for veiledning i læring, negativ og
positiv orientering.
En negativ orientering fokuserer på hva som er feil, en
positiv orientering fokuserer på hva som er riktig. Det er da underforstått at
det er den positive orienteringen som er det attråverdige av de to.
Forsterker
man det positive nedtoner det etter hvert det negative.
Å avlære uvaner
Det er sikkert sant på mange områder. På andre
områder finnes det nok mer objektive syn på hva som er korrekt og feil. På
musikklinjen på videregående lærte jeg at det tar mye lengre tid å avlære
uvaner enn å lære det riktig fra starten.
De enorme begrensningene jeg pådro
meg som selvlært gitarist de første 8 årene jeg spilte instrumentet henger
fremdeles i, over 20 år etter at gitarlæreren på videregående prøvde å ordne
opp i det. Med en positiv orientering kan jeg påberope meg en unik spillestil.
På den negative siden av spekteret kan jeg derimot si at det kan hvem som helst
med begrenset teknikk gjøre.
Et kortvarig comeback
Jon Hægland
er fra Os utenfor Bergen. Han er utdannet kroppsøvingslærer og har jobbet på barneskole siden 2017. Han er også stand up-komiker.
Poenget er vel at i stedet for å sette de to
opp mot hverandre, bør man se på nytteverdien av begge. Dra litt av styrkene til
den ene orienteringen inn i den andre. Yin og yang.
Det som fikk meg inn på tanken, var et innlegg i Dagbladet som ble delt ganske mye for noen uker siden. En pensjonert lærer forsøkte seg
som vikar igjen, men måtte kaste inn håndkleet ganske fort. Det er sikkert ikke et ukjent fenomen for de som jobber i skolen: Pensjonert
lærer som får bakoversveis over hvor fort det har gått nedover. På «status
lærer» og ellers i kommentarfeltet var det en blanding av full tilslutning,
hjertesukk over at yrket bare svartmales, og inntrykk av at lærere bare syter.
Snakk om det som hindrer!
Å snakke opp yrket er noe som ofte blir
etterlyst. Spesielt med tanke på at søkertallene på lærerutdanningene stuper. Jeg
tror ikke en negativ orientering på det som er en økende grad av utfordringer
er det samme som å snakke ned yrket. Det er to ulike størrelser. Yrket kan være
et av de beste og givende man kan ha. Nå som før. Det som truer en god utøvelse
av yrket, bør fremdeles ropes høyt om.
Kanskje tiltrekningskraften til læreryrket har
vært på feil premisser. At det antatt behagelige ved det har appellert. Lange
ferier, korte dager, allsang i hestesko og turer med barn. Jeg håper ikke at så
mange lærerstudenter opp gjennom årene har vært så naive. Det jeg håper
motiverer dem som vil bli lærere nå er, som før, å være der og utgjøre en
forskjell for barna.
Den utfordringen er større og viktigere enn noen gang. Vi
trenger deg som ønsker utfordringen velkommen. Så skal du også få oppleve mange
fantastiske dager med allsang i hestesko, turer, gå litt tidlig noen dager, og
nyte en lang fortjent ferie ved et vel overstått år.