Pedagogiske ledere ser på drama i barnehagen på fire ulike
måter, viser en studie fra Høgskulen i Volda (HVO). Noen forbinder drama med karneval og nissefest, eller en
forestilling på sommerfesten for foreldrene.
Annonse
Andre bruker drama som et
pedagogisk verktøy, eller ser på drama som det samme som lek. Den siste gruppen
mener drama er en personlig egenskap.
– Det som overrasket meg mest, er nivået på den faglige
bevisstheten om drama i barnehagen, sier Hege Holmqvist Synnes, høyskolelektor
i drama og teater ved Høgskulen i Volda.
Hun er en av forskerne bak rapporten« Ikke stas å bli tvunget til å spille Tornerose hvis en absolutt ikke liker det.»
Dramatiserer bøker
– Barnehageansatte er gode på å jobbe med barn og gjør mye
riktig, men den lave faglig bevisstheten kan henge sammen med lite dramafaglig
undervisning i utdanningen, sier Synnes.
Hun sier de ikke har undersøkt hvor
mye drama brukes i barnehagen, men hvor bevisste ansatte er på faget. 17
pedagogiske ledere i 6 barnehager deltok i studien.
– I ytterste konsekvens kan det at ansatte har lite kunnskap
om dramafaget, gjøre at de går glipp av mulighetene i faget, og kanskje gjør
det barnehagetilbudet dårligere, mener Synnes.
De pedagogiske lederne som lager forestillinger, ifølge
studien, kan for eksempel dramatisere eller lage skuespill fra temaarbeid og
bøker, som Bø og Bæ og Pepperkakesangen. De pedagogiske lederne understreker at
barna er med på å lage både forestillingen og kostymene.
– De ansatte forberedte barna godt, og de tvang ikke barn
til å bli med, sier Synnes.
Om studien
Studien Ikke stas å bli tvunget til å spille Tornerose hvis
en absolutt ikke liker det (2022) undersøkte hvilket syn pedagogiske ledere
hadde på dramafaget i barnehagen.
17 pedagogiske ledere i 6 barnehager fra ulike kommuner deltok.
Drama er en del av fagområdet kunst, kultur og kreativitet i
rammeplanen og av de praktisk-estetiske fagene i barnehagelærerutdanningen.
Målet med studien var å undersøke hvordan drama blir forstått og erfart.
Pedagogiske ledere som ser på drama som et
pedagogisk verktøy, viser til at de har for eksempel en koffert med konkreter
når de formidler fortellinger eller eventyr, som Bukkene Bruse eller
Skinnvotten. De lager sykehus med bandasjer og hvite frakker, og barna er
sykepleiere eller leger som opererer.
En tredje forståelse er ansatte som ser på drama som lek.
Det kan være at barna tar på seg utkledningstøy og går inn i en rolle, eller at
de leker tiger i garderoben for å få barn til å kle på seg.
– De leker bokbuss når de rydder bøker, eller forandrer
ansiktsuttrykk eller endrer stemmen for at barna skal avledes, sier Liv Ingrid
Håberg, førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen i Volda.
Hun er den andre
forskeren bak studien.
– Drama er et fagfelt som kan læres, da drama og fri lek
ikke alltid er det samme, sier Håberg.
I det fjerde synet på drama ser de
pedagogiske lederne på drama som en medfødt egenskap, og mener de som ikke
liker drama, må få slippe.
– Det er skremmende at noen ansatte mener det å drive med
drama ligger til personligheten. Da sier de at dette er noe de ikke kan lære
seg eller utvikle. Det er trist, sier Synnes.
Hun tror det kan handle om at
noen har et elsk-hat-forhold til drama.
Fire syn på drama i barnehagen
Drama forbindes med forestilling, som karneval, nissefest
eller en forestilling på sommer- eller julefesten for foreldre.
Drama sees på som et pedagogisk verktøy. De har en koffert
med konkreter når de formidler fortellinger eller eventyr, som Bukkene Bruse
eller Skinnvotten. De lager sykehus med bandasjer og hvite frakker, der barna
er sykepleiere eller leger som opererer.
Drama sees på som det samme som lek. Det kan være at barna
tar på seg utkledningstøy og går inn i en rolle, eller at de ansatte leker
tiger i garderoben for å få barn til å kle på seg.
Drama sees på som en personlig egenskap, som er medfødt. De
ansatte sier at ikke alle passer til å bruke drama i barnehagen, og mener de
som ikke liker drama, må få slippe.
Kilde:
Ikke stas å bli tvunget til å spille Tornerose hvis en absolutt ikke liker det fra tidsskriftet
Drama nummer 2 2022
Dårlige erfaringer
– Jeg har studenter som har dårlige erfaringer med drama fra
skolen og derfor gruer seg til å skulle bruke drama eller synge foran andre.
Det er trist. Da er det viktig å bruke tid på å trygge studentene, slik at de
tør å kaste seg ut i det, sier Synnes.
Hun sier det er viktigste i arbeidet med
drama er at både barn og voksne føler seg trygge. Hun mener drama inneholder
mange gode arbeidsmetoder.
– Du trenger ikke være full av ideer, men drama gir noe
rammer som bidrar til ideer. Du kan være en igangsetter, som for eksempel
legger ut mange røde sko eller plastdyr i et rom. Det kan være en impuls som
setter i gang barnas lek, sier Synnes.
– Bruk en bok som utgangspunkt. Gå inn i Gruffalos verden.
Du må ikke finne opp noe nytt eller skape klovnen Knut, påpeker Synnes.
Nyttige verktøy
De to forskerne sier dramafaglige begrep kan gi
barnehageansatte nyttige verktøy.
– En rammefortelling stimulerer til fantasilek. Da kan du
lage billetter og leke at dere er på et fly. Ikke alle barn har reist med fly,
så du kan gi dem en felles opplevelse. Barn i dag ser ikke på samme barne-tv,
og det å gi barn et felles leketema er mye viktigere nå enn før, sier Håberg.
– Drama er et fint verktøy for usikre og uerfarne
medarbeidere, fordi de får verktøy som kan hjelpe dem til å slippe seg løs og
improvisere. Barna elsker det når ansatte er med i leken, sier Håberg.
Hun sier
politiske føringer som å jobbe med språk ikke er en motsetning til å jobbe med
drama.
– Du kan jobbe mye med språk gjennom drama, i stedet for å
sitte på et rom og la barna se på noen kort. Barn lærer nye ord ved å leke en
bok.
Annonse
Lærer språk gjennom drama
– Drama kan bidra til å utvikle barna og deres
danningsprosess. Barn kan lære språk, matte og naturfag i drama. Barn kan
utforske problemer i en fiktiv ramme og leke seg til kunnskap, sier Synnes.
– Drama gir også mye glede. Den gleden barn kan ha når de er
oppslukt i noe sammen med andre, sier Håberg.
Hun er glad for at
barnehagelærere fra høsten kan få fri med lønn til å ta videreutdanning på
masternivå i kunst, kultur og kreativitet (30 studiepoeng) på blant annet
Høgskulen i Volda. Studiet er en del av Utdanningsdirektoratets tilbud gjennom
Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling (Rekomp).
Bruk en rammefortelling. Det kan være å lage et sykehus med
bandasjer, frakker og utstyr, eller å bruke figurer fra tv-serien med de
animerte valpene Paw Patrol, om barna kjenner dem. Det gir barna noen impulser
til lek og rollelek.
Ta utgangspunkt i en bok. Les for eksempel Bukkene Bruse
reiser til Syden og lag flybilletter og pass og legge frem badeleker, eller ta
med barna inn i Gruffalos verden og lek historien.
Sett i gang barna. Sett ut mange røde sko eller plastdyr i
et rom. Det kan sette i gang barnas ideer.
Du kan videreutvikle et eventyr. Snakk med barna om hvor
Snøhvit bodde etter at hun giftet seg med prinsen, og lag nye historier som
dere kan ta med i leken.
Lek skyggeteater. Sett en lampe foran en vegg og lek med
skygger.
Lag et objektteater. Det betyr å lage liv i sokker, dukker
eller en bamse. Bruk stemmen din og få liv i bamsen med hendene dine slik at
barna blir med på illusjonen om at den er levende.
Forsøk å improvisere. Ta med en pose med ting til barna. Et
brev kan bli til et skattekart, som sender barna ut på skattejakt.
Lag et sanserom. Ha bokser med ting med ulik tekstur, fyll
rommet med ballonger, og la barna slippe inn.
Kilder:
høyskolelektor i drama og teater Hege Holmqvist Synnes og førsteamanuensis i
pedagogikk Liv Ingrid Håberg ved Høgskulen i Volda