Som ansatt ved Trondheim
voksenopplæringssenter har jeg over 10 års erfaring som lærer på
samfunnskunnskapskurs på norsk og engelsk og har i løpet av denne tiden hatt
deltakere på ulikt nivå når det gjelder utdanningsbakgrunn og norskkunnskaper.
Når kurset nå har blitt
utvidet fra 50 til 75 timer, kjenner jeg et behov for å ta opp noen
grunnleggende utfordringer man står overfor som lærer på kurset, samt komme med
noen refleksjoner og kritiske synspunkter når det gjelder utvidelsen av antall
timer.
Jeg vil for ordens skyld
poengtere at jeg i fremstillingen nedenfor ikke sikter til den mer prosaiske,
faktuelle informasjonen som er nødvendig å formidle på et kurs i
samfunnskunnskap (som fastlegeordning, skolesystem, skatteordning osv.). Dette
er praktisk informasjon som naturligvis hører hjemme på et innføringskurs om
det norske samfunnet. Det jeg ønsker å fokusere på, er formidlingen av det man
kan kalle verdier, holdninger og forståelsen av hvordan ting henger sammen i
den norske konteksten.
Manglende utdanning, andre referanser
Som lærer er det spesielt to grunnleggende
utfordringer man står overfor. Det ene er at mange deltakere har en mangelfull
basal allmennutdanning. Den andre er at voksne deltakere fra annen
kulturbakgrunn selvfølgelig har andre referanser enn mennesker som er født og
oppvokst i Norge. Det som er innforstått og selvsagt i en norsk sammenheng, er
ikke nødvendigvis det for mange av deltakerne.
Deltakergruppa er preget
av store forskjeller blant annet når det gjelder utdanningsbakgrunn og
kulturelt ståsted. Kort sagt kan man si at det det eneste deltakerne har til
felles, er at de er ulike. At kursinnholdet er standardisert, gjør det derfor
vanskelig for en lærer å formidle innholdet i kurset på en god og forståelig
måte som treffer alle deltakerne. For noen få deltakere er lærestoffet lett
tilgjengelig, mens en betydelig andel kan ha problemer med å forstå
grunnleggende begreper og sammenhenger.
I det følgende skal jeg
presentere noen konkrete eksempler for å belyse disse utfordringene.
Uvant med samfunn basert på tillit
Når det gjelder referanser, kan det være
vanskelig å skape forståelse for helt grunnleggende begreper som velferdsstat, eller for så vidt
begrepet stat generelt.
Svært mange av
deltakerne har vokst opp og levd sine formative år i områder i verden hvor en
stat enten er fraværende, er undertrykkende eller til og med utgjør en
sikkerhetsrisiko for dem selv. (Ca. 70 prosent av jordas befolkning lever i dag
i autokratier/diktaturer.)
I
undervisningssituasjonen får jeg stadig tilbakemeldinger som tyder på at
deltakernes oppfatninger og tolkning av virkeligheten er preget av dette. At
deltakere har tiltro og tillit til at samfunnsinstitusjoner som helsevesen,
politi, utdanningssystem og barnevern faktisk fungerer til brukernes beste, er
ikke noe man kan ta for gitt. Å skape tillit til at slike institusjoner faktisk
fungerer etter etablerte regler og normer, avhenger mer av erfaringer
deltakerne gjør gjennom et hverdagsliv i Norge, enn rent deskriptive
forklaringer i klasserommet.
Bakgrunn og oppvekst i
et undertrykkende samfunnssystem kan også gi seg utslag i at mange deltakere
har liten erfaring med å diskutere samfunnsproblemer på en fri og åpen måte.
Sett fra deres ståsted kan det å gi uttrykk for politiske eller andre oppfatninger
føles uvant eller til og med utrygt. Rent konkret kommer dette til uttrykk ved
at deltakerne er passive når slike tema skal diskuteres, eller at de stort sett
er enig med læreren i alt som sies. Det kan i det hele tatt være vanskelig å få
til en meningsfull dialog med utgangspunkt i tema som det er lagt opp til i
undervisningen. Dette nevnes for så vidt i lærerveiledningen til kapittelet om
politisk engasjement, men det ser likevel ikke ut til at man i valg av
samtaleoppgaver tar særlig hensyn til dette.
Mangler allmennutdanning
Når det gjelder manglende allmennutdanning,
oppdager jeg ofte at deltakere mangler basale kunnskaper i blant annet
geografi, matematikk og historie. Dette viser seg ved at deltakere har
problemer med å forstå kart, statistikk og historiske utviklingstrekk. I
undervisningen medfører dette at man som lærer ofte må ta flere skritt tilbake
for forsøksvis å forklare bakenforliggende årsaker til fenomener for å kunne
sette dem i en begripelig sammenheng.
Det følgende er et av
mange illustrerende eksempel fra undervisningssituasjonen:
Lærer (altså meg): I 1940 ble Norge
okkupert av Tyskland.
Deltaker: Tyskland?! Hvorfor det?
Det historiske bakteppet med andre
verdenskrig og nazismens fremvekst var i dette tilfellet helt ukjente eller
vage fenomener for de fleste av deltakerne. I beste fall kjente noen deltakere
Tyskland som et vanlig land i Europa, der det bor mange mennesker med
flyktningbakgrunn. At Norge i nær fortid har vært okkupert av et annet
europeisk land, er en hendelse som i dette tilfellet måtte forklares og settes
i sammenheng for deltakerne. Dette er et typisk eksempel på en situasjon en som
lærer hele tiden stanger mot i undervisningen, at man stadig må ta både to og
tre skritt tilbake for å forklare sammenhenger som i norsk kontekst er
innforstått. Når vi i norsk sammenheng snakker om Krigen, vet alle hva vi snakker om, mens for en
flyktning fra Syria eller Afghanistan vil begrepet selvfølgelig ha en helt
annen betydning. Det er faktisk ikke vanlig at mennesker oppvokst i afrikanske
eller asiatiske land har lært om europeisk historie på skolen eller fått slik
kjennskap på andre måter. I mange tilfeller har de også begrenset kjennskap til
sitt eget lands historie.
Når deltakerne i
historiedelen gis følgende oppgave: På hvilken måte har historien påvirket hvordan landet
ditt er i dag?, har
man som forutsetning at deltakerne har lært om og kjenner sitt eget lands
historie, noe mange deltakere faktisk ikke gjør. Svært mange deltakere har i
utgangspunktet kun hatt en rudimentær undervisning i historie i hjemlandet,
eller sett fra et norsk perspektiv: fått presentert en temmelig forvrengt
versjon av sitt eget lands historie.
Lignende situasjoner
oppstår ved at man stadig vekk oppdager at deltakerne mangler grunnleggende
kunnskaper som å kjenne igjen land og verdensdeler på et kart, forstå
statistikk og prosentandeler osv.
Det er ikke slik at
deltakerne har gjennomført eksempelvis en eritreisk eller afghansk versjon av
den norske grunnskolen i sine respektive hjemland. Realiteten er at svært mange
deltakere kommer fra områder i verden som etter mange år med krig og konflikt
har en ødelagt infrastruktur. En god del av deltakerne har av den grunn vært
henvist til et skolevesen av svært dårlig kvalitet, om man sammenligner med
norsk standard. Noen har til og med blitt fratatt muligheten til å gå på skole
i det hele tatt, dette gjelder som kjent spesielt jenter.
For mye på for kort tid
Deres virkelighet har i mange tilfeller
bestått av kampen for tilværelsen i en virkelighet totalt ulik den norske når
det gjelder ressurser, personlig sikkerhet og forutsigbarhet. De aller fleste
flyktningene som ble bosatt i Norge i løpet av 2022, om vi ser bort fra de
ukrainske, kom fra Syria, Afghanistan eller Eritrea.
Disse deltakerne skal
gjennomgå et obligatorisk kurs som inneholder nærmest et fossefall av
innforståtte forutsetninger som mange av dem ikke forstår, og som det heller
ikke kan forventes at de forstår, gitt utdanningsnivå, kulturelt ståsted og
botid i Norge. I tillegg forventes det at deltakerne skal tilegne seg en
forståelse av dette vanskelig tilgjengelige innholdet innen knappe tidsfrister.
Det å skape sammenheng i fenomener og tilstander i sitt nye miljø er en prosess
som forutsetter både et grunnleggende kunnskapsnivå og erfaringer som begge
deler krever tid å etablere.
For meg kan det virke
som om man i utformingen av kursinnholdet har hatt en forestilling om at
komplekse samfunnsforhold og sammenhenger, instinktivt og automatisk, skal bli
forstått der og da i klasserommet uavhengig av referanserammer.
For å ytterligere å
konkretisere hva man som lærer må forholde seg til i undervisningssituasjonen,
vil jeg gi et par eksempler på hva slags kategorier av deltakere jeg møter.
Merk at disse to eksemplene ikke nødvendigvis trenger å representere ytterpunktene
i en og samme gruppe.
Eksempel 1: Kvinne i
trettiårene kommer fra et afrikansk land og har mastergrad i økonomi fra et
universitet i England. Hun har bodd flere år i europeiske land, snakker engelsk
flytende og er på B2-nivå i norsk. Hun skal ifølge kursplanen opplyses om blant
annet familieplanlegging og personlig økonomi, temaer hun for øvrig har større
kompetanse på enn læreren.
Eksempel 2: Mann i
førtiårene fra et land i Midtøsten, som på grunn av krig og forfølgelse har
to–tre års fragmentert skolegang fra hjemlandet. Han har vært gjennom en
farefull flukt gjennom Europa og er på A1–2-nivå i norsk. Med manglende
grunnleggende forkunnskaper og referanser forventes det at denne deltakeren
blant annet skal tilegne seg kunnskap og forståelse av maktfordelingsprinsippet
i et liberalt demokrati, kunne diskutere sammenhengen mellom identitet versus
mangfold osv.
For deltakeren i eksempel 1 vil det meste av
kursinnholdet være lett tilgjengelig, kanskje til og med oppfattes som banalt.
Et mindretall av deltakerne vil befinne seg i denne kategorien. I vår norske
sammenheng er det bare i de større byene man vil ha et tilfang av denne typen
deltakere som gjør at disse kan undervises i egne grupper. Denne gruppen er for
så vidt uproblematisk når det gjelder forståelse av kursinnholdet. Utfordringen
for denne gruppen vil heller være at kursinnholdet blir oppfattet som for
elementært. Denne gruppa defineres derfor ut av problematiseringen nedenfor.
For deltaker i eksempel
2 vil derimot mye av innholdet fortone seg fremmed og vanskelig å sette i noen
relevant sammenheng. Hvis en ser på sammensetningen av deltakere totalt, vil
det være et flertall av deltakere, med variasjoner, som kretser rundt dette
eksemplet. Deltakergruppa er kjennetegnet av en enorm ulikhet når det gjelder
kulturell bakgrunn, alder, kjønn, utdannelsesnivå og botid i Norge. I
norskopplæringen differensierer og tilpasses opplæringen etter deltakernes
utdanningsbakgrunn. Dette er ikke tilfelle når det gjelder
samfunnskunnskapskurset. Her skjæres alle over en kam, uansett forutsetninger.
Ulikheten i deltakernes bakgrunn innebærer at man som lærer og formidler får
store pedagogiske utfordringer.
Vanskelige begreper
En annen faktor som bidrar til at
formidlingen av lærestoffet blir krevende, er at det benyttes relativt
komplekse akademiske begreper. Dette gjelder særlig i samtaleoppgavene og
spørsmålene knyttet til hvert kapittel.
Eksempler på dette er
samtaleoppgaver som: Diskuter
forskjellene mellom vi-kulturer og jeg-kulturer. Er grensene mellom dem helt
klare?
Begreper som vi- og jeg-kulturer er hentet fra en
vestlig akademisk tradisjon. Det er i utgangspunktet ikke gitt at disse
begrepene gir noen mening hos deltakerne. Hvorvidt grensene mellom dem er helt
klare, må sies å være en temmelig krevende problemstilling. Begrepene som
benyttes er komplekse, og forutsetter trening i å tenke abstrakt og teoretisk.
Det er lite sannsynlig at en deltaker med mangelfull grunnleggende utdanning
har forutsetninger for å forholde seg til slike problemstillinger.
Vi finner også følgende
formulering:
Identiteten vår formes av våre egenskaper og […].
Hva som former
menneskelig identitet, er mildt sagt en komplisert problemstilling som har vært
diskutert fra antikken til dags dato. Som lærer finner jeg det svært vanskelig
å forholde meg til at slike svært komplekse og diskutable begreper er gjenstand
for oppgaver hvor man skal svare enten «riktig» eller «galt», eller fylle ut
etter prikk, prikk, prikk.
Lignende eksempler på
akademisk/teoretiske samtaleoppgaver er: Diskuter sammenhengen mellom identitet og mangfold! og Diskuter begrepet etikk!
Modulsystemet skaper problemer
Et nytt grep man har valgt i det nye 75
timers kurset, er inndeling i moduler. Pedagogisk sett gir dette modulsystemet
liten mening. Billedlig beskrevet kan det fortone seg som om modulene på
samfunnsfagkurset er som bøtter der man har kastet oppi forskjellige tema i
tilfeldig rekkefølge uten tanke på at det skal være en helhetlig og logisk
pedagogisk tråd i presentasjonen. Som lærer føles derfor modulinndelingen som
en tvangstrøye som gjør det unødig krevende å etablere en forståelse for
sammenheng i lærestoffet. For meg kjennes det mest naturlig å starte et
samfunnsfagkurs med det generelle og basale. I dette tilfellet en definerende
beskrivelse av Norge som stat, både geografisk og administrativt. Videre gi en
forklaring på hvilke prinsipper og verdier den norske velferdsstaten er bygget
på. Dette bør forklares før man
går inn på beskrivelser av samfunnets mange institusjoner, som nettopp er
forankret i velferdsstaten som skolesystem, helsevesen, barnevern osv. Det
er et godt og fruktbart prinsipp i pedagogikken at man begynner med å forklare
det grunnleggende og generelle før det spesielle.
Krevende å tilpasse seg et nytt samfunn
Å etablere seg som ny innbygger i et land
medfører at man skal tilpasse seg en helt ny virkelighet med alt hva det
innebærer fra klima til samfunnsforhold og livsvilkår. I vår sammenheng skal
deltakerne knekke kulturelle koder og lære et nytt språk, kort sagt absorbere
en vedvarende strøm av informasjon og inntrykk. I tillegg har mange barn og
familie som skal ivaretas, samt at noen kan ha traumatiske opplevelser som skal
bearbeides. Dette er en formidabel oppgave selv for ressurssterke mennesker.
Mange av deltakerne står derfor i en livssituasjon som gjør at de har et helt
annet utgangspunkt når det gjelder å tilegne seg kunnskap, enn ordinære norske
studenter og elever.
Som nevnt i eksemplet
med okkupasjonen i 1940, er det ofte slik at temaer man tar opp, genererer
behov for forklaringer av årsaker som ligger bak fenomenet. Når
man introduserer nye tema, handler det ikke bare om tematikken isolert
sett, man aktiverer samtidig en klynge av bakenforliggende begreper og årsaker
som også må forklares og settes i en forståelig sammenheng.
Når for eksempel kvener
og romer nevnes som nasjonale minoriteter, må man definere og sette i kontekst
ved å forklare hvem disse er, og hvor de kom fra. Når utslipp av karbongasser
tas opp, må dette forklares osv.
Faren er at man på denne
måten ender opp med en fullstendig overbelastning av informasjon som skal
fordøyes. Konsekvensen av dette informasjonstrykket kan i verste fall være
frustrasjon og utmattethet blant deltakerne. Dette er noe deltakerne ofte gir
uttrykk for.
Store omstillinger
En gullstandard i pedagogikken, som man
alltid kan bruke som rettesnor og realitetssjekk, er følgende sitat fra den
danske filosofen Søren Kierkegaard:
«At man, naar det i
Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og
fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er
Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning,
naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en
Anden, maa jeg forstaae mere end han – men dog først og fremmest forstaae det,
han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet
ikke.» (Søren Kierkegaard, 1813–55)
Med referanse til filosofen opplever jeg at
man med 25 timers utvidelse av samfunnskunnskapkurset pøser på med stadig mer
av vår «Mere-Forstaaen» uten å
ta hensyn til hvor deltakerne er i sine forståelsesrammer.
Mange av våre deltakere
må tilpasse seg en ny virkelighet langs flere dimensjoner. De flytter eller
flykter fra omgivelser preget av verdier og tankesett knyttet til religion,
tradisjon og overlevelsesstrategier til et sekulært samfunn med verdier forbundet
med selvrealisering og individuell frihet. De kommer fra samfunn preget av en
svak eller undertrykkende stat til et velfungerende liberalt demokrati med en
godt utviklet velferdsstat. Videre fra samfunn preget av en grunnleggende
mistillit til statsapparatet til et samfunnssystem basert på en høy grad av
tillit både til stat og mellom samfunnsborgere. Alt dette innebærer en krevende
omstilling og er et stort mentalt sprang for mange deltakere. Denne
omstillingen er en prosess som for de fleste tar tid.
Blant deltakere med
svært liten kunnskap om norske samfunnsforhold opplever jeg at det ofte oppstår
en form for lost in
translation-problematikk
i undervisningssituasjonen: Hvordan skal man forklare hva en velferdsstat
er, til deltakere som har sine referanser fra oppvekst i totalitære regimer
uten respekt for menneskerettigheter? Hvordan skal man forklare fagforeningers
funksjon i norsk arbeidsliv, når fagforeninger ikke finnes der deltakerne
kommer fra, osv.? Komparative tilnærminger, som det ofte legges opp til i
undervisningen, har ofte liten verdi, fordi samfunnsfenomener som er vanlige
her i landet, ikke eksisterer i hjemlandet til deltakerne. Man kan ikke
sammenligne noe med noe som ikke finnes.
Med utgangspunkt i
momentene jeg har nevnt ovenfor, og sett i lys av hvordan
samfunnskunnskapkurset er utformet, er det etter min mening grunn til å stille
spørsmål ved om vi i overført betydning henvender oss til mange av våre
deltakere på et språk de ikke forstår.
Som
lærer ser jeg behov for nytenkning når det gjelder å lage et pedagogisk opplegg
for denne gruppen. Man kan av og til få inntrykk av at en læreplan i
samfunnsfag for innvandrere er en blåkopi av en standard læreplan utformet for
norske elever modifisert til enklere norsk. Som jeg har forsøkt å beskrive,
stikker både formidlings- og forklaringsutfordringene for denne gruppa mye
dypere enn det rent semantiske. Det bør etter min mening investeres mer i
tenkning rundt hva som bør være essensen i et samfunnskunnskapskurs for nye
landskvinner og -menn. De aller fleste av våre deltakere vil leve og bo i
Norge resten av sitt liv. Det er derfor viktig at det skapes en plattform og
utgangspunkt for deltakerne når de skal orientere seg videre i det norske samfunnet.
Det vil etter min mening være mer fruktbart å avgrense tematikken og heller
bruke mer tid på å forklare noen få sentrale begreper som stat, velferdsstat, demokrati enn å formidle mest mulig informasjon og
flest mulige temaer på kortest mulig tid. Det er bedre at det grunnleggende
blir forstått, enn å utsette deltakerne for en informasjonsstrøm som er
vanskelig å absorbere og sette i en relevant sammenheng. Et grunnleggende
samfunnskunnskapskurs blir ikke nødvendigvis bedre ved at man øker antall tema
man skal igjennom. Jeg mener det ville være mer meningsfylt å legge opp til et
opplæringsløp i samfunnskunnskap som i større grad fokuserer på avgrensing,
tydelighet og struktur både i innhold, språk og organisering, enn det
kursopplegget som foreligger i dag.
Om forfatteren
Roger Bugge Rønning er cand.mag. fra Universitetet fra Bergen og
NTNU. Han har de siste 10 årene arbeidet som lærer i samfunnsfag ved Trondheim
voksenopplæring. Han har tidligere arbeidet med flyktninger og innvandrere i
regi av UDI og NAV.