Avdelingsleder Per Ivar Lomheim liker seg inne hos elevene. Lucas Aarøy på vg1 har bestemt seg for å bli tømrer. Han synes det er et artig fag og har også en bror som har tatt samme utdanningen.
Avdelingsleder på byggfag: –Vår oppgave er å gi ungdommene en sjanse
Oppgaven til videregående skole, er å se ungdommene og gi dem en sjanse, mener avdelingsleder Per Ivar Lomheim i Sogndal. – Vår oppgave er å løfte elevene både faglig og mentalt.
KariKløvstad
Publisert
Annonse
Per Ivar Lomheim bestemte seg tidlig. Han ville skape noe
med hendene. Senere har han arbeidet for å spre entusiasme i skolen. Nå er han avdelingsleder
for bygg- og anleggsteknikk ved Sogndal videregående skole, og har lang
erfaring både som fagmann og lærer.
Annonse
– Hva legger du størst vekt på hos en lærer på yrkesfag?
– Elevsynet! Vi får inn en del unge som har hatt masse
fravær på ungdomsskolen. De har ikke klart å tilpasse seg teoriundervisningen,
og vår oppgave er å se dem og la dem få en sjanse. Dette er ofte flinke
arbeidskarer. Vår neste oppgave er å løfte dem opp både faglig og mentalt, og hjelpe
dem inn i riktig bedrift. Da må vi finsikte litt, så elevene finner seg til
rette dit de kommer.
– Hva er den beste motivasjonen?
– Å knytte teorien opp mot det de gjør på skoleverkstedet
eller ute i bedrift.
I det ene rommet lukter det av nylaget treverk, i det andre
øves det på å legge takstein i riktig rekkefølge. Elevene på bygg og
anleggsteknikk går inn for oppgavene, og vet at det er behov for dem ute i
arbeidslivet.
Måtte bli yrkesfag
Per Ivar Lomheim vokste opp på et småbruk og bestemte seg
tidlig for yrkesretningen.
– Jeg likte sløydfaget, og det tente gnisten til å skape noe
med hendene, derfor ble det yrkesskole, forteller han.
Dette var på den tiden det ble startet kraftutbygging i
Jostedalen, og unggutten visste det var stort behov for arbeidskraft. Lomheim
fikk læreplass og tok sitt første fagbrev i forskalingsfaget.
– Vi må få de praktiske fagene tilbake i ungdomsskolen,
mener avdelingslederen. Selv var han ute i tømrerbedrift en dag i uken da han
gikk i niendeklasse.
Etter fullført grunnutdanning jobbet Lomheim fem år på
anlegg innen betongfaget før han kom tilbake til hjemstedet og fortsatte fem år
som tømrer. Her ble det fagbrev nummer to. Utdanningsveien gikk videre til
byggfag på Teknisk fagskole i Førde, for han tok praktisk-pedagogisk utdanning
(PPU) på heltid. En ny yrkesfaglærer var «født». Per Ivar Lomheim underviste på
Sogndal videregående skole fra 2002 til 2017. Da fikk han permisjon for å være
prosjektleder i en lokal bedrift i tre år. Nå er han tilbake som avdelingsleder
for bygg- og anleggsteknikk og restaurant- og matfag, bor på gård og er far til
fire.
Annonse
Deler opp førsteåret
Avdelingslederen har fått tilbakemelding fra bedriftene om
at elevene kan for lite om spesialfaget sitt. Lomheim har derfor delt opp året
på vg1 i moduler. Første del er felles. Der har alle verktøyopplæring, får
undervisning i helse, miljø og sikkerhet (HMS) og annet som alle skal gjennom.
I den neste bolken rullerer elevene mellom tømrer,
betongfag, anleggsmaskiner og rørlegger i cirka to måneder, slik at alle skal
få en smakebit.
– Dette gir elevene tenketid og et bedre grunnlag for å
velge, og tidlig i desember må de bestemme seg og holde fast på dette, sier
avdelingslederen.
Det er aller størst interesse for anleggsfaget, for mange
vil gjerne kjøre de store maskinene, så her er det kamp om plassene. Når det
gjelder tømrerfaget og betongfaget, klarer ikke skolen å skaffe lærlinger nok
til bransjen. Etterspørselen er større enn antallet de klarer å utdanne.