Illustrasjonsfoto: iStock-GettyImagesPlus-Ridofranz
Skolebiblioteket som et lesetreningssenter
Fagartikkel: En erfaren pedagog gir oss her ideer til hvordan vi bedre kan lykkes med å øke leselysten og leseferdighetene til ulike typer elever ved hjelp av et godt utstyrt skolebibliotek med tilstrekkelige ressurser.
En
lærers drøm må være å oppleve en skoletime hvor alle elevene er ivrig
konsentrert om oppgavene de har fått, for eksempel i lesing. Dette har jeg selv
opplevd som lærer sammen med gode medarbeidere. Å tilrettelegge for at barn
tilegner seg kunnskap ved hjelp av lesing, skal og bør være skolens viktigste
oppgave. Hvorfor er det da slik at det står dårlig til med norske elevers
leseferdighet?
Kanskje
svaret er så enkelt som at lesetrening ikke blir prioritert tilstrekkelig i
norsk skole. I min mer enn 40-årige karriere i norsk grunnskole opplevde jeg
aldri at lesetrening var et sentralt satsingsområde. Snarere tvert imot. Da jeg
prøvde å få gehør til å satse på det, fikk jeg høre fra egen skolesjef: «Skal
du satse på et prosjekt du kan lykkes med, bør du velge noe annet.»
Sta som
jeg er, valgte jeg å satse på tilrettelagt lesetrening. Dette medførte suksess
på egen skole, på andre skoler en fiasko. Opplegget mitt fra den gang
eksisterer ikke lenger.
Men
grunnideen er der: Å utstyre skolebiblioteket og bemanne det slik at det kan
fungere som en treningsarena for lesing og læring.
Selve rommet
Skolebiblioteket
bør få et så vidt stort, lyst og vennlig rom som mulig. Det bør være så stort
at det gir rom til mange forskjellige aktiviteter.
Innredning
I
tillegg til tradisjonelle bokhyller er det fint om det blir plassert en type
bokkasser (bokbrønner på bein). På et skolebibliotek må vi også ta hensyn til
at barn elsker ulike sittestillinger. Noen finner for eksempel en mest
behagelig lesestilling rett på gulvet eller på en sittepute.
Jeg tror også det
er lurt å erstatte de tradisjonelle klasseromspultene med fleksible bord som kan
settes sammen i grupper. Å utstyre skolebiblioteket med fleksible skjermer gir
muligheter til gruppearbeid og til hjelp for elever som trenger individuell
veiledning/oppmuntring.
Bok og oppgavevalg/inspirasjon
Dersom
man overtar et tradisjonelt skolebibliotek med en boksamling som virker slitt
og kjedelig, kan en ryddeaksjon hvor man kaster (eller «arkiverer!») triste
bøker, være lurt. Dersom man gjør det, bør man ha ressurser til å erstatte og
fornye boksamlingen med et vidt spekter leservennlige bøker av variert
vanskegrad. For å utfordre også usikre og langsomme lesere bør man legge stor
vekt på at boksamlingen skal omfatte mange lettlestbøker. Til denne kategorien
hører selvsagt også billedbøker. I tillegg til de omtalte «bokbrønnene» egner
slike bøker seg også til utstillinger eller blikkfang. Oppgaveløsning i
forbindelse med bøker på skolebiblioteket kan være fint for å øve opp
konsentrasjonen til leserne.
Ulike lesestrategier
Stillelesing
er naturlig nok hovedbeskjeftigelsen på biblioteket. Elevers bokomtaler og
anbefalinger av leste bøker kan inspirere medelever. Blir det knyttet oppgaver
eller spørsmål til enkelte bøker, kan det være naturlig at de besvares
skriftlig. Har man flere eksemplarer av samme bok, kan det gi grunnlag for
gruppesamtaler eller elevsamarbeid.
Dyslektikere
Dyslektikere
kan utgjøre en spesiell utfordring, men skolebiblioteket kan også gi disse
elevene et godt tilbud. Her kan de få muligheten til individuell hjelp i en
lesekrok med en kyndig lavtsnakkende pedagog i biblioteket, eller at man låner
passende bøker som man kan benytte i klassesammenheng. I vår tid finnes også
mange muligheter for å benytte tekniske og digitale hjelpemidler på
biblioteket. Ikke minst kan eleven nå få tilbud om «å lese med ørene».
Skriftlige oppgaver etterpå vil kunne gi eleven mestringsfølelse.
Pedagogiske hjelpere og kursing
Dersom
en skole virkelig skal satse på et skolebibliotek som skolens
lesetreningssenter, blir bemanningen viktig. De som møter elevene, bør i
utgangspunktet ha pedagogisk grunnutdanning, gjerne med tilleggsutdanning i
spesialpedagogikk. Da vil også elever med lesevansker kunne hjelpes. Min
erfaring er at mange av disse elevene (ofte diagnostisert som dyslektikere) er
spesielt kreative og ressurssterke elever. Slike elever er det viktig å ta vare
på i vårt teoretisk pregede samfunn som har lett for å karakterisere personer
med lesevansker som tapere. Jeg mener at skole og samfunn har mye å tjene på å
oppdatere lærere på hvordan man best mulig tilpasser kunnskapstilegnelse for
mulige «lesetapere».
Dysleksidiagnose som mulighet
En
dysleksidiagnose kan i utgangspunktet virke vond og begrensende, og på enkelte
områder er den selvsagt det. Men på sikt kan den også by på muligheter som vi
ikke-dyslektikere kan benytte oss av på samme måte. Vansken kan for eksempel
kompenseres ved skjerpet konsentrasjon, kreativitet og hukommelse. Det «å lese
med ørene» er et godt kompenserende uttrykk.
I vårt
samfunn har vi mange eksempler på at personer med til dels alvorlig dysleksi er
sentrale samfunnsaktører. Som lærer og bestefar har jeg også blitt imponert
over hvor godt mange dyslektikere har klart seg i skole og yrkesliv.
Skolebibliotekets status og mulighet
Grunnskolene
i Norge er ikke pålagt å ha et skolebibliotek. Dette fører til alt fra ingen
tilgjengelig boksamling for elevene til de helt gode og godt bemannede
skolebibliotekene. Det betyr da at mange elever går glipp av de
lesetreningsmulighetene et skolebibliotek kan tilby. Slik jeg ser det, fører
det til at mange elever forlater grunnskolen med lesevansker. Det er leit både
for skolen, elevene og for samfunnet.
Men
behøver det å være slik? Jeg er overbevist om at mange flere elever kunne gått
ut av grunnskolen som lesevinnere nettopp med en satsing på skolebiblioteket
som lesetreningssenter – et senter som også tar høyde for og tilrettelegger for
dem som leser best med ørene.
Dette artikkelen ble første gang
publisert i papirutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 4, 2023. Hvis du vil lese
flere artikler og fagstoff eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne
nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere
publiserte utgaver og forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe
selv.