Elevundersøkelsen: Fortsatt høye mobbetall

Økningen i andelen elever som sier at de blir mobbet, har stanset. Nivået er imidlertid fortsatt høyt.

Publisert

Det viser sammenfattede nasjonale tall fra Elevundersøkelsen 2024.

Etter to år med en klar økning i andelen elever som svarer at de blir mobbet, er tallene nå på nivå med forrige undersøkelse, skriver Utdanningsdirektoratet i en pressemelding.

I undersøkelsen oppgir 12 prosent av elevene på 7. trinn at de har vært utsatt for mobbing. På 10. trinn gjelder det samme for 11 prosent, og for første klasse på videregående er andelen 6 prosent.

– Kan ikke slå oss til ro

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) ser positivt på at mobbetallene ikke øker ytterligere. Likevel er hun på ingen måte fornøyd med dagens tall.

– Det er bra at andelen elever som opplever mobbing ikke øker, men vi kan ikke slå oss til ro med disse tallene. Regjeringen har satt i gang en rekke tiltak for bedre skolemiljø, og i år styrker vi dette arbeidet ytterligere, sier hun i en pressemelding.

Etter Elevundersøkelsene i 2022 og 2023, der andelen elever som opplevde mobbing økte betraktelig, besluttet regjeringen blant annet å vie midler til en tilskuddsordning slik at kommuner kan opprette skolemiljøteam

I 2025 er denne ordningen styrket fra 15 til 45 millioner kroner.

De fleste trives på skolen

Også mobiltelefonene er fjernet fra norske klasserom og skolegårder under denne regjeringen.

– Jeg er helt overbevist om at mobilanbefalingene har en positiv effekt ikke bare for konsentrasjonen og læringen, men også for det sosiale mellom elevene, sier kunnskapsministeren.

Siden 2020 har det på 7. og 10. trinn vært en jevn, men svak nedgang i andelen elever som svarer at de trives godt på skolen. I 2024 er denne andelen økende.

I undersøkelsen oppgir nærmere 9 av 10 i første klasse på videregående, og i overkant av 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, at de trives godt på skolen.

– Det er gledelig at så mange trives på skolen. Vi vet at motivasjon og trivsel henger sammen med lysten til å lære og hvor mye du faktisk lærer. Det er ofte slik at når du lærer, så trives du – og hvis du trives, så lærer du bedre, sier Utdanningsforbundets direktør Morten Rosenkvist.

Økning i Osloskolen

Etter å ha sett resultatene fra undersøkelsen, er utdanningsbyråd i Oslo, Julie Remen Midtgarden (H), sterkt bekymret for elevenes trivsel.

Hun peker på at det i undersøkelsen er stabile mobbetall på alle barneskoletrinn i Oslo utenom 6. trinn, men mobbingen på videregående har fortsatt å øke.

Mobbetallene på videregående er nå godt over tallene fra før pandemien. I undersøkelsen økte andelen som oppgir å bli mobbet på alle tre trinn på videregående sammenlignet med året før.

I Osloskolen er det de siste årene jobbet med å bedre det faglige og sosiale læringsmiljøet på skolene. Der er det også innført mobilforbud, i tillegg til flere sosialagenter og en ny handlingsplan mot mobbing, vold og trusler som alle skolene skal jobbe etter.

– Den sterke forverringen er stanset, men dette arbeidet må fortsette med uforminsket styrke, sier byråden.

Elevundersøkelsen ble gjennomført i november 2024. Rundt 442.000 elever deltok i undersøkelsen.

Powered by Labrador CMS