–Det er hyggelig at leserne er fornøyde med produktet vi lager, og at det er en av de viktigste kanalene for å tilegne seg fagstoff fra barnehagefeltet, sier ansvarlig redaktør Line Fredheim Storvik i Første steg.

Leserne er fornøyd med Første steg

 Hele ni av ti lesere er fornøyd med tidsskriftet og sier det er en viktig kanal for å tilegne seg informasjon om barnehagefeltet.

Publisert

Det viser en undersøkelse Kantar Media har gjort på vegne av Første steg og utdanningsnytt. Hele 92 prosent er svært fornøyd eller ganske fornøyd med tidsskriftet blant utvalget på 228 lesere. 63 prosent foretrekker å lese Første steg på papir, mens 26 prosent leser tidsskriftet både på print og som e-blad, viser undersøkelsen. Første steg er også en av de viktigste kanalene for å tilegne seg stoff fra barnehagefeltet.

–De gode tallene kan bety at mange foretrekker nisjeblader i et informasjonssamfunn med et hav av kanaler, sier ansvarlig redaktør Line Fredheim Storvik i Første steg.

 

Viktigste kanalen

–Det er hyggelig at leserne er fornøyde med produktet vi lager, og at det er en av de viktigste kanalene for å tilegne seg fagstoff fra barnehagefeltet i skarp konkurranse med en rekke ulike kanaler, sier Storvik. Hun sier tidsskriftet skal være relevant, bidra til refleksjon og gjøre kompliserte problemstillinger lettere tilgjengelig. Første steg har 71 000 lesere, ifølge Kantar.

–Vi skal være et verktøy for de ansatte, et sted de kan få ny kunnskap og søke råd, og et sted de kan hente ideer og inspirasjon. Vi skal være praksisnære, det vil si at forskningen og sakene vi skriver om skal være relevante for arbeidshverdagen til barnehageansatte, sier hun. Storvik forteller at tidsskriftet også skal utfordre og provosere og gjerne få leserne til å tenke: wow – er det mulig?

 

Forskning og arbeidssituasjon

Leserne er mest interessert i å lese om barnehageansattes arbeidssituasjon (95 prosent) og fag- og forskningsartikler (96 prosent). Nesten 8 av 10 lesere er fornøyd med hvordan Første steg dekker disse områdene. Mange er også interessert i saker som går i dybden og gjerne avslører noe (92 prosent), og saker til inspirasjon med tips og råd (85 prosent). Her er mer enn 7 av 10 lesere fornøyd med hvordan tidsskriftet dekker sakene. Debattinnlegg er det de leser minst.

–Til tross for veldig gode tilbakemeldinger, vil vi fortsette å utvikle tidsskriftet. Det vil alltid være noen som ikke liker det vi lager, eller som ønsker seg mer eller mindre av noe, slik er det i alle medier, påpeker Storvik.

Første steg har flest lesere på Vestlandet, i Trøndelag og i Akershus. 13 prosent av leserne er under 35 år, 36 prosent er mellom 35- 50 år og 26 prosent mellom 50-61 år, mens 26 prosent er over 61 år. Nesten halvparten er trofaste lesere av alle de fire utgavene i året.

 

Svært gode resultater

–Når 92 prosent av leserne er svært eller ganske fornøyd med Første steg er det et svært godt resultat. Lesere av fagblader er som regel godt fornøyde lesere, men det er sjelden vi måler tilfredsheten over 90 prosent, sier seniorrådgiver Nils Petter Strømmen i Kanta Media. Han påpeker at de har trukket utvalg og gjennomført undersøkelsen etter samfunnsvitenskapelig metode, så utvalget skal gjenspeile leserne.

Første steg en del av nettstedet utdanningsnytt.no. I samme undersøkelse svarer 60 prosent at de besøker Utdanningsnytt.no ukentlig, og 81 % sier at de er fornøyde med innholdet på nettstedet.

© Utdanningsnytt

Hvilken plattform eller kanaler benytter du mest for å tilegne deg stoff fra barnehagefeltet?

Tidsskriftet Første steg31
Søk på nett20
Utdanningsnytt.no20
Medlemsbladet Utdanning9
Andre steder8
Vet ikke5
I andre fagblader på nett eller print4
Facebook3
Instagram1

Tallen er i prosent. Kilde: Kantar Media 2024

Powered by Labrador CMS