–Det er hyggelig at leserne er fornøyde med produktet vi lager, og at det er en av de viktigste kanalene for å tilegne seg fagstoff fra barnehagefeltet, sier ansvarlig redaktør Line Fredheim Storvik i Første steg.
Foto: Kristin Slotterøy
Leserne er fornøyd med Første steg
Hele ni av ti lesere er fornøyd med tidsskriftet og sier det er en viktig kanal for å tilegne seg informasjon om barnehagefeltet.
Det viser en undersøkelse Kantar Media har gjort på vegne av
Første steg og utdanningsnytt. Hele 92 prosent er svært fornøyd eller ganske
fornøyd med tidsskriftet blant utvalget på 228 lesere. 63 prosent foretrekker å
lese Første steg på papir, mens 26 prosent leser tidsskriftet både på print og
som e-blad, viser undersøkelsen. Første steg er også en av de viktigste
kanalene for å tilegne seg stoff fra barnehagefeltet.
–De gode tallene kan bety at mange foretrekker nisjeblader i
et informasjonssamfunn med et hav av kanaler, sier ansvarlig redaktør Line
Fredheim Storvik i Første steg.
Viktigste kanalen
–Det er hyggelig at leserne er fornøyde med produktet vi
lager, og at det er en av de viktigste kanalene for å tilegne seg fagstoff fra
barnehagefeltet i skarp konkurranse med en rekke ulike kanaler, sier Storvik. Hun
sier tidsskriftet skal være relevant, bidra til refleksjon og gjøre kompliserte
problemstillinger lettere tilgjengelig. Første steg har 71 000 lesere,
ifølge Kantar.
–Vi skal være et verktøy for de ansatte, et sted de kan få
ny kunnskap og søke råd, og et sted de kan hente ideer og inspirasjon. Vi skal
være praksisnære, det vil si at forskningen og sakene vi skriver om skal være
relevante for arbeidshverdagen til barnehageansatte, sier hun. Storvik
forteller at tidsskriftet også skal utfordre og provosere og gjerne få leserne
til å tenke: wow – er det mulig?
Forskning og arbeidssituasjon
Leserne er mest interessert i å lese om barnehageansattes
arbeidssituasjon (95 prosent) og fag- og forskningsartikler (96 prosent). Nesten
8 av 10 lesere er fornøyd med hvordan Første steg dekker disse områdene. Mange
er også interessert i saker som går i dybden og gjerne avslører noe (92
prosent), og saker til inspirasjon med tips og råd (85 prosent). Her er mer enn
7 av 10 lesere fornøyd med hvordan tidsskriftet dekker sakene. Debattinnlegg er
det de leser minst.
–Til tross for veldig gode tilbakemeldinger, vil vi
fortsette å utvikle tidsskriftet. Det vil alltid være noen som ikke liker det
vi lager, eller som ønsker seg mer eller mindre av noe, slik er det i alle
medier, påpeker Storvik.
Første steg har flest lesere på Vestlandet, i Trøndelag og i
Akershus. 13 prosent av leserne er under 35 år, 36 prosent er mellom 35- 50 år
og 26 prosent mellom 50-61 år, mens 26 prosent er over 61 år. Nesten halvparten
er trofaste lesere av alle de fire utgavene i året.
Svært gode resultater
–Når 92 prosent av leserne er svært eller ganske fornøyd med
Første steg er det et svært godt resultat. Lesere av fagblader er som regel
godt fornøyde lesere, men det er sjelden vi måler tilfredsheten over 90
prosent, sier seniorrådgiver Nils Petter Strømmen i Kanta Media. Han påpeker at
de har trukket utvalg og gjennomført undersøkelsen etter samfunnsvitenskapelig
metode, så utvalget skal gjenspeile leserne.
Første steg en del av nettstedet utdanningsnytt.no. I samme
undersøkelse svarer 60 prosent at de besøker Utdanningsnytt.no ukentlig, og 81
% sier at de er fornøyde med innholdet på nettstedet.
© Utdanningsnytt
Hvilken plattform eller kanaler benytter du mest for å tilegne deg stoff fra barnehagefeltet?
Tidsskriftet Første steg | | | 31 |
Søk på nett | | | 20 |
Utdanningsnytt.no | | | 20 |
Medlemsbladet Utdanning | | | 9 |
Andre steder | | | 8 |
Vet ikke | | | 5 |
I andre fagblader på nett eller print | | | 4 |
Facebook | | | 3 |
Instagram | | | 1 |
Tallen er i prosent. Kilde: Kantar Media 2024