Realfaglærer Torgeir Kårvand ønsker at flest mulig tar fagutdanning.

63 nyansatte skal ta fagbrev: Kunnskapsløftet på Sunndalsøra

Hydro Sunndal satser på et kunnskapsløft de mener både er en vitamininnsprøytning for lokale lærere, og de 63 operatørene på fabrikken som har forpliktet seg til å ta fagbrev som praksiskandidater.

Publisert

– Vi ønsker at flest mulig skal ha fagbrev eller utdannelse, sier Torgeir Kårvand som er fagleder for kompetanseutvikling i aluminiumsfabrikken Hydro Sunndal i Sunndal kommune i Møre og Romsdal.

Fabrikken har til sammen 675 ansatte og er inne i et stort generasjonsskifte. Mange har gått av med pensjon nylig, og flere skal gjøre det snart. 50 nye prosessoperatører er ansatt de siste to årene.

– Alle våre nye ansatte har forpliktet seg til å ta fagbrev som praksiskandidater, sier han.

Teoretisk eksamen

I fjor tok 37 prosessoperatør teoretisk eksamen i sine fag. I årets kull er det 13 elever, det vil si 13 prosessoperatører som skal ta eksamen. I tillegg kommer andre fagområder, slik at det blir 63 til sammen.

– Vi kjøper inn lærere i kjemiprosessfaget fra Sunndal videregående skole, og lærere i automatiseringsfaget fra Surnadal videregående skole, sier han.

Praksiskandidatene har svært ulik bakgrunn i yrkeslivet, alt fra barne- og ungdomsarbeider, sykepleier, mekanikere, tømrer og butikkarbeider til gårdbruker. Felles for de fleste er at de har vært vikar i fabrikken og kjenner til arbeidet der litt fra før.

 På Hydro Sunndal jobber de i noen måneder før de begynner med intensiv teoretisk opplæring. Teorien avsluttes med eksamen. Fagprøven tar de etter fem år med relevant praksis.

– Dette er et kjempestort faglig løft for fabrikken. Gjennomføringsgraden er svært god. Nær 100 prosent består eksamen, sier Kårvand.

Som om det ikke er nok, har Hydro Sunndal 55 lærlinger i forskjellige fag.

Verdiskaping

– Fagfolkene med ny kunnskap tilfører mye til oss, for eksempel i våre nye prosjekter. De kommer med ny teknisk innsikt. De er veldig fremoverlente og har mange gode ideer til ting som settes ut i livet, sier Kårvand.

Kårvand er utdannet realfaglærer, i tillegg til at han har årsstudium i elektro og datateknikk ved NTNU og årsstudium naturoppsyn fra Nord universitet. Etter at Hydro Sunndal begynte å satse på fagskole, tok han en halvårs enhet innen automasjon og digitalisering i regi av fagskolen Viken.

– Det er svært interessant for meg å arbeide med dette faglige løftet, sier Torgeir Kårvand i Hydro Sunndal.

Skolen: Vinn-Vinn

– Vi er et industrisamfunn. Vårt samarbeid med Hydro Sunndal har stor betydning for skolen vår, sier assisterende rektor Edel Hoem ved Sunndal videregående skole på Sunndalsøra.

– Vi er et industrisamfunn. Vårt samarbeid med Hydro Sunndal har stor betydning for skolen vår, sier assisterende rektor Edel Hoem ved Sunndal videregående skole på Sunndalsøra.

– Elevene som er praksiskandidater jobber på gulvet i fabrikken og bidrar med praktisk erfaring fra store deler av fagkretsen. Lærerne våre som underviser dem, blir godt kjent med prosessene i Hydro. Det er vinn-vinn, sier hun.

Sunndal videregående skole er en skole med Vg2 i kjemiprosess- og laboratoriefag, spesielt rettet mot Hydro Sunndal.

– Dette er en linje med stor søkning. Hydro garanterer våre vanlige elever læreplass, slik at de vet at de kan fullføre utdanningen sin. Hydro skolerer elevene maksimalt, sier assisterende rektor Edel Hoem.

Kjempemessig

– Kjempemessig. Dette er et veldig godt eksempel på hvordan samarbeidet mellom skole og næringsliv skal være. Det sier rektor Hilde Andersen ved Surnadal videregående skole om utdanning av praksiskandidater hos dem. Denne skolen har automatiseringsfaget på Vg2 og Vg3 elektro- og datateknologi for vanlige elever, i tillegg til at de gir opplæring til praksiskandidatene.

Praksiskandidatene kommer både fra både Hydro Sunndal og flere andre bedrifter i Surnadal kommune og Sunndal kommune.

– Det er viktig for meg å understreke at praksiskandidatordningen er lærerik for oss som skole. Vi gir teoretisk opplæring. Samtidig får vi kunnskap, fordi elevene vet hvordan faget fungerer i praksis. På denne måten følger vi med på det som skjer i næringslivet i et dynamisk samspill med bedriftene. Dette er ekstra viktig innen automatiseringsfaget som er så innovativt, et fag i rask utvikling, understreker hun.

Det viktigste

– Det viktigste for meg, når jeg underviser praksiskandidater, er at teorien blir rettet mot det som skjer i fabrikken på Hydro Sunndal, sier Per Martin Holm som er en av faglærerne i kjemiprosess- og laboratoriefag ved Sunndal videregående skole.

– Det viktigste for meg, når jeg underviser praksiskandidater, er at teorien blir rettet mot det som skjer i fabrikken på Hydro Sunndal, sier Per Martin Holm som er en av faglærerne i kjemiprosess- og laboratoriefag ved Sunndal videregående skole.

– Siden jeg har jobbet på forskjellige avdelinger i fabrikken, og har god kjennskap til det som foregår der, er det fint å ha en dialog med praksiskandidatene underveis i undervisningen.

Faglærer Holm synes det er veldig givende å gi undervisning til praksiskandidatene.

– De er topp motiverte folk som er innstilt på å lære. Når jeg har samlinger med dem, er det alltid noe de spør om: Hvorfor fungerer det slik og slik: Hvorfor stiger temperaturen, og hvorfor synker den? Hvor øker trykket og hvorfor synker det? Det er veldig givende å forklare hvordan ting i fabrikken fungerer i praksis. Det blir virkelighetsnær undervisning.

Ferievikar

Han har vært med elever på utplassering i Hydro Sunndal hvert år siden han begynte på Sunndal videregående skole som lærer høsten 1996. Han var i tillegg ferievikar i fabrikken i mange år, noe han så på som etterutdanning knyttet til lærerjobben.

Aluminiumsfabriken.

– Når jeg er med elevene i deres praksisperioder i fabrikken, får jeg en faglig vitamininnsprøytning. Dette er med på å holde meg faglig oppdatert, noe som er svært nyttig for meg som faglærer, både med tanke på utdanning av praksiskandidater og de vanlige elevene i vg2.

Holm er lærer i vg2 kjemiprosess- og laboratoriefag for vanlige elever som går to år på skole, før de skal være lærling i to år. Elevene på denne linjen får både praksisperioden og læretiden på Hydro Sunndal.

– Med praksis i samme bedrift som de skal bli lærlinger, får de en myk overgang fra skole til arbeidsliv. I begynnelsen av skoleåret, sier jeg til elevene i vg2 kjemiprosess- og laboratoriefag at det viktigste dette skoleåret blir utplassering i aluminiumsfabrikken Hydro Sunndal, sier lærer Per Martin Holm.

Aluminiumsfabrikken Hydro Sunndal får kunnskap fra skolen, og skolen får kunnskap fra fabrikken.

– Det viktigste for meg som lærer, er å være oppdatert i mitt fag. Vi er heldige som har en så stor bedrift som Hydro Sunndal som vi kan samarbeide med, sier lærer Per Martin Holm.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS