Man kan finne mye
livsvisdom i eventyr og sagn, og denne gangen har jeg latt meg inspirere av
norrøn mytologi.
Livet ifølge norrøn mytologi
Ifølge norrøn
mytologi var det skjebnegudinnene (nornene) Urd, Verdande og Skuld som spant
livets tråd og bestemte skjebnen til både mennesker og æser (guder). De tre
søstrene spant fortid (Urd), nåtid ((Verdande) og fremtid (Skuld) sammen til en
tråd som beseglet lagnaden til den enkelte (Steinsland, 2005; Lind, 2007;
Sturlason, 2008; Gaiman, 2018). Ifølge denne mytologien tenner de livets lys
for hvert menneske som blir født, og vever hvert enkelt menneskes livsvev.
I begynnelsen
klarer ikke det lille mennesket å ta vare på lyset selv, og de voksne i
nærheten påtar seg ansvaret inntil det unge mennesket sier at nå, nå vil jeg
klare meg selv. Da kommer nornene med tre gaver som de gir til mennesket: troen
på det gode liv, visjoner og håp for fremtiden. Det er gode gaver å
møte voksenlivet med.
Det unge
mennesket skjønner etter hvert at det må mer til for å leve et virkelig liv, og
når den erkjennelsen kommer, får mennesket tre nye gaver fra nornene: motgang,
nederlag og skuffelser. Mange vil nok tenke at disse prøvelsene ikke
er gaver, iallfall ikke gode gaver. Men nornene, de var kloke. De visste at det
er måten du møter utfordringene på, hvordan du greier å reise deg etter motgang
og igjennom dette lærer deg selv å kjenne – det er det som gjør at du kan gå
videre med ny kunnskap som bestemmer retningen for resten av livet.
Om du forblir
bitter på livets hardhendte håndtering eller blir offer for dine egne
svakheter, blir du sittende fast i et mønster som ikke er til fordel for deg
selv. Det er ikke bare enkelt å komme seg ut av slike mønster, og du må
akseptere livet ditt sånn som det ble, om du skal komme deg videre. Det som er
gjort, kan du ikke gjøre ugjort, uansett hvor mye du angrer. Livets lys brenner
ned uansett hvordan mennesket velger å bruke gavene. Men når lyset er brent
nesten ned og mennesket er gammelt, kommer nornene med de tre siste gavene: erkjennelse,
visdom og evnen til å fortelle historier. Og disse gavene – det
er selveste livsvisdommen, det.
Frykten for ikke å passe inn
Barn, unge og
voksne med funksjonsnedsettelser, sykdom og ulike spesialpedagogiske
utfordringer strever kanskje enda mer enn andre og møter mer motgang og flere
nederlag og skuffelser enn andre. Selv om dette kanskje fører til at de i
livets alderdom får erkjennelse og visdom og kan fortelle
historier (jf. nornene), er dette en fattig trøst når vanskene tårner seg
opp. En av de viktigste oppgavene til lærere og spesialpedagoger som skal
støtte barn og elever som strever på ulike måter, er ikke å skåne dem for all
mulig motgang, men heller å hjelpe dem til å møte utfordringene og motgangen
ved å stå ved deres side og gi dem god veiledning i hvordan de kan håndtere
vanskelige utfordringer.
Dessverre – og
heldigvis, vil jeg si – kan vi ikke vaksineres mot å ta dårlige valg og lite
hensiktsmessige avgjørelser. Alle må få lov til å gjøre feil og så lære av dem.
Barn med funksjonsnedsettelser eller sykdom blir ofte beskyttet nettopp for at
de skal unngå å gjøre dumme valg. De får sjeldnere anledning, slik andre barn
får, til å gjøre feil – og lære av feilene sine.
Det finnes mange
eksempler på barn med ulike funksjonsnedsettelser, vansker og sykdommer som
blir overbeskyttet av personene rundt dem, og selv om dette er godt ment, kan
det også føre til at man gjør dem en bjørnetjeneste som gjør at de utvikler en
slags lært hjelpeløshet og blir for avhengige av andres hjelp og støtte. Noen
foresatte og også lærere og spesialpedagoger velger å overvåke og
overkontrollere disse barna for å forsøke å forhindre at de skal lide nederlag
eller bli syke. Men ifølge norrøn mytologi står de da i fare for å ta livslyset
fra dem – det som de har fått av nornene.
Et eksempel er
ungdom med diabetes, som ofte har en periode i ungdommen der de ikke helt
greier «å bære sitt eget lys», men utfordrer sykdommen for å være som de andre.
De spiser mat de ikke tåler, eller drikker alkohol. Foreldre og
diabetessykepleier kan snakke til fornuften hos disse ungdommene, men det er
ikke i fornuften ønsket om å være som alle andre sitter. Det er i følelsene og
i selvbildet.
For barn og
ungdom med diabetes kan en viss rettledning være helt nødvendig for en periode
– slik at de skal modnes og forstå sitt eget beste. Men det er etter hvert også
viktig at disse ungdommene får ta «dumme» valg av og til – at vi lar dem få
prøve seg – men selvfølgelig uten at det går på helsa løs. Foreldre kan for
eksempel en periode love å hente ungdommen med diabetes på fest og trygge dem
på at dette skal skje uten straffeeksersiser om de feiler slik andre ungdommer
jo også gjør.
Det er ikke
mangel på kunnskap som gjør at barn og ungdom med funksjonsnedsettelser og
ulike lidelser går på tvers av det vi som foreldre og fagpersoner råder dem
til, men et ønske om å være som de andre og få de samme erfaringene. Unge med
diabetes har en sykdom som ikke synes utenpå. Diabetessykepleiere gir tidlig
ungdommene ansvar for medisinering, og de lærer ofte opp venner også til å vite
hva de skal gjøre om det oppstår en medisinsk situasjon.
En historie som
gjorde inntrykk, var da en far fikk en telefon fra sønnens venn og kom
springende til lekeplassen. Der satt vennen og holdt hodet til barnet hans i
fanget. Han hadde gitt av «nødmatpakka» han kjente, som lå i sekken. Da faren
spurte hva han hadde gjort om faren ikke tok telefonen, så sa han: «Ringt 113 –
det er det jeg må gjøre da!» Så vakkert kan godt vennskap være. Og dette viser
at også medelever og venner kan opptre som gode hjelpere, særlig i tilfeller
som her, hvor det jo var livsviktig, men også i andre situasjoner kan det
oppleves bedre å få hjelp av en venn som tar ansvar, enn av oss voksne.
Balanse mellom motgang og hjelp
Livet kan bare forstås i ettertid, men må leves
slik vi har det nå. Det betyr at det er nået som betyr mest, men at den støtten
foreldre, fagpersoner og venner kan gi barn og ungdom som strever på ulike
måter i nået, enten det er med funksjonsnedsettelser, sykdom eller ulike
vansker, også bidrar til å forme fremtiden deres. Fremtiden som vi ikke vet noe
om.
De tre nornene
eller skjebnegudinnene Urd, Verdande og Skuld visste ifølge mytologien at
erkjennelse og visdom ikke kommer gratis og «rekende på ei fjøl». Det er heller
ikke noe man bare kan lese seg til. For å kunne mestre motgang på en god måte
må man gå på noen nederlag og oppleve noen vansker. Dette kan være svært tøft –
og noen, for eksempel barn og unge med ulike funksjonsnedsettelser, sykdommer
eller vansker, møter gjerne på flere krevende utfordringer enn andre. De kan
derfor behøve litt mer støtte og hjelp i dette arbeidet enn andre. Derfor er
det viktig at de har gode støttespillere rundt seg som kan hjelpe dem med å
håndtere den motgangen de helt sikkert vil møte på, på en best mulig måte. Men
det er en balansegang her – og også barn og ungdom med funksjonsnedsettelser og
vansker av ulik grad trenger å utvikle egne mestringsstrategier i møte med
motgang så de ikke blir mer avhengige av andres hjelp og støtte enn
nødvendig gjennom livet.
Beate Heide er utdannet spesialpedagog og klinisk pedagog. Hun har skrevet flere innstikk og artikler i Spesialpedagogikk og andre tidsskrift både alene og sammen med ulike medforfattere. Hun har også skrevet fire barnebøker.
Denne artikkelen ble første gang publisert i papir- og
e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 2, 2024. Hvis du
vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne
nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere
publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe
selv.
Referanser
Gaiman, N. (2018). Norse Mythology.
Bloomsbury Publishing PLC.
Lind I. (2007). Norrøn mytologi frå a til å.
Samlaget.
Steinsland, G. (2005). Norrøn religion: Myter,
riter, samfunn. Pax forlag.
Sturlason, S. (2008). Edda. Oversatt av
Anne Holtsmark. Vidarforlaget.
© Utdanningsnytt