Geir Røsvoll, leder av Utdanningsforbundet.
Bjørn Asle Grimstad
Kritisk til at Senterpartiet foreslår flere innganger til læreryrket
Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet, mener Senterparti-representantenes forslag åpner for å «tukle med masterkravet».
– Jeg
er overbevist om at Senterpartiets forslag om en 3 + 2-ordning for
lærerutdanningene, åpner for å «tukle med masterkravet» for å bli lærer. Det er
et enkelt og kortsiktig grep som betyr at vi får lærere som er dårligere
utdannet. Det er ikke en vei vi ønsker å gå, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.
Under heltgens landsmøte i Senterpartiet lanserer stortingsrepresentantene Marit Knutsdatter Strand og Kjerstin Wøyen Funderud en ordning der studenter som ønsker å bli lærere først kan fullføre en bachelorgrad, deretter gå ut en periode i praksis og så ta mastergrad. Programkomiteen støtter forslaget.
– Jeg mener at framtidas lærere bør ha en solid, forskingsbasert
utdanning for å hjelpe elevene å navigere i en mer kompleks verden. Det er jo
verdt å merke seg at FN anbefaler at lærerutdanningen bør være på masternivå, sier Røsvoll.
– Tid og lønn viktigst for rekruttering
UDF-lederen trekker også frem NOKUT sin evaluering av lærerutdanningene.
– NOKUT har tydelig anbefalt å ikke endre dem. De fremhever at integreringen
av teori og praksis er blitt styrket i den femårige utdanningsmodellen.
Rapporten peker på at praksisopplæringen er fordelt over fire av de fem
studieårene, noe som gir studentene mulighet til å knytte teoretisk kunnskap
til praktiske erfaringer gjennom hele studieløpet, sier Røsvoll.
– Hva med manglende rekruttering til lærerutdanningene?
– Dersom
det er lærerkrisen man vil gjøre noe med, så er de aller viktigste grepene for
å møte den å gjøre selve læreryrket mer attraktivt. Bedre lønnsutvikling og tid
til å gjøre jobben skikkelig er basis.