Nedim Olsson Kasumacic, avdelingsleder i NKI Nettstudier
Foto: Terje Borud
Opplæring på Gen Zs premisser: mellom algoritmer og autentisitet
Debatt: Hvordan møter vi en generasjon som vokser opp med algoritmer, KI og konstant tilkobling?
Hvordan møter vi en generasjon
som vokser opp med algoritmer, KI og konstant tilkobling, men som samtidig
lengter etter mening, fellesskap, medvirkning og autentisitet? Generasjon Z
(født mellom 1997-2012), stiller nye krav til opplæring, både i det fysiske
klasserommet og i digitale rom. Det er på tide at vi begynner å lytte til dem!
Hva kjennetegner Generasjon Z
som elever og studenter?
Dentsu-rapporten The
Gen Z Effect beskriver en generasjon som er digitalt innfødte,
algoritmestyrte og KI-nysgjerrige. De bruker generativ KI dobbelt så mye som
Generasjon X. De er vant til å få skreddersydd innhold, og 43 % av GenZ-ere
i USA er komfortable med at selskaper bruker deres data for personlig
tilpasning. Samtidig verdsetter de transparens, ekte relasjoner og innhold
de kan stole på.
De navigerer i et medielandskap
preget av millioner av mikroøyeblikk, hvor oppmerksomheten fanges i korte
glimt, og relevans og emosjonell tilknytning er avgjørende. For
utdanningssektoren betyr dette at hvis vi ikke er relevante, autentiske og
meningsfulle, risikerer vi å miste deres engasjement.
Hva trenger Generasjon Z i
opplæring?
Generasjon Z søker mer enn bare
kunnskapsoverføring; de ønsker støtte, tilbakemeldinger i sanntid, opplæring
som gir mening og muligheten til å forme deres læringsreise. De har høyere
forventninger til at teknologi ikke bare skal brukes, men brukes godt. Plattformer
som Duolingo, Spotify og Netflix benytter KI for å tilpasse og engasjere, noe
som setter en standard for hva de forventer i læringssituasjoner.
De verdsetter fleksibilitet,
tilgjengelighet og valgfrihet. Likevel er det viktig å merke seg at
de ikke nødvendigvis er motstandere av fysisk undervisning, men de ønsker
muligheten til å velge hva som passer best for dem.
Hvordan kan vi møte dem på
campus og på nett?
For det første må vi bevege oss
bort fra en dikotomi mellom fysisk og digital undervisning; det handler om en
hybrid tilnærming som kombinerer fleksibilitet med struktur, og teknologi med
menneskelig tilstedeværelse. Opplæring for Generasjon Z må være responsiv,
personlig, meningsfull og tilrettelagt for samarbeid og kreativitet.
For det andre må vi ta eierskap
til teknologien. Vi må vise studentene hvordan KI kan brukes ansvarlig, og
ikke overlate dette til markedskreftene alene. I dag lærer mange mer om KI
gjennom plattformer som TikTok og Reddit enn gjennom utdanningsinstitusjonene,
noe som for meg fremstår som en skummel utvikling.
For det tredje må vi dyrke
tillit. Generasjon Z verdsetter autentiske relasjoner, også i
utdanningskontekster. De merker når undervisning er oppriktig og
engasjerende, og når den er overfladisk eller pliktstyrt. Tillit bygges
når vi viser at vi bryr oss om mer enn eksamensresultater; at vi ser dem,
støtter dem og gir dem rom for å vokse.
Å møte Generasjon Z handler
ikke om å tilfredsstille «kunder», men om å invitere dem inn som
medskapere av fremtidens utdanning. De bringer med seg kreativitet,
teknologiforståelse og et kritisk blikk som er egenskaper vi trenger for å
utvikle relevante læringsarenaer.
For å få til dette må vi tørre
å lytte, og kanskje enda viktigere, tørre å gi slipp på noen av våre egne
forestillinger om hva opplæring «skal» være.