I årevis har politikere i alle partier snakka om at undervisninga må bli mer praktisk og oppleves mer relevant. Blir det gjort noe med dette denne gangen?
«Vi gjør noe med det alle har
snakka om i mange år.» Slik innleda kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) sin
presentasjon av stortingsmeldinga «En mer praktisk skole – Bedre læring,
motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn» fredag 13. september.
Oppfordringen om mer praktisk
og relevant undervisning kommer fra alle deler av utdanningssektoren og det
politiske miljøet. Den er blitt både sterkere og mer relevant de siste årene. Lærere
rapporterer om at atferdsproblemene blant elever øker, og at flere elever enn
før har problemer med å henge med, både faglig og sosialt. Den internasjonale
PISA-undersøkelsen i 2022 viste også at norske elevers motivasjon for
skolearbeid gikk ned. Samtidig var det en betydelig økning av andelen elever
som presterte på det laveste mestringsnivået i matematikk, lesing og naturfag.
Mer praktisk undervisning i alle fag
En rekke virkemidler blir
kasta fram i stortingsmeldinga. Det skal bli mer innslag av praktiske fag.
Blant anna skal elever også på 5.–7. trinn ha valgfag. På alle ungdomsskoler
skal det være mulighet for elevene å velge arbeidslivsfag, som er et alternativ
til den obligatoriske fordjupninga i språk eller matematikk.
Et svært
sentralt poeng i tillegg er at skal det bli større innslag av praktisk undervisning også i
de teoretiske fagene. Intensjonen er at praktisk undervisning skal gi mer
læring, ikke mindre. Til å fremme dette foreslår regjeringa blant anna en
idébank der lærere kan la seg inspirere og inspirere hverandre. Det skal også
være egne pilotskoler som skal prøve ut forskjellige former for praktisk
undervisning og dele erfaringene med andre.
Lunken mottakelse fra Høyre
Det største opposisjonspartiet,
Høyre, la i januar i fjor selv fram et forslag om hvordan ungdomsskolen kan
dreies i mer praktisk retning; der blant anna et yrkesfaglig valgfag og bedre
tilbud for alternative opplæringsarenaer var noen av virkemidlene.
Den foreløpige
tilbakemeldinga fra partiets utdanningspolitiske talsperson, Margret Hagerup, er
at mange av forslagene er både akseptable og gjenkjennbare for Høyre. Hun mener
imidlertid at meldingen ikke gir svar på problemene med svake skoleprestasjoner
og høyt fravær.
Hagerup er også kritisk til regjeringens
signaler om å redusere fremmedspråkenes plass. Ungdomsskolen blir lett stående
i en skvis her. På den ene siden skal den være et viktig trinn på veien til det
å forberede elevene som ønsker seg videre på studiespesialisering og senere
høyere utdanning. På den andre siden er det rundt halvparten av
ungdomsskoleelevene som i stedet går videre på yrkesfag. Med et økende behov
for fagarbeidere innen blant anna helsevesenet og forsvaret framover, vil det
være behov for enda flere.
Endrer nasjonale prøver
I tillegg ligger det an til strid
om nasjonale prøver, som i dag skal gi informasjon om resultatene både til
skoleeiere og til lærerne. Nå foreslår regjeringa en ny innretning på disse
prøvene, slik at de først og fremst skal kunne brukes av læreren til å
tilrettelegge undervisninga bedre for elevene sine. Likevel skal det være
mulighet for skoleeiere å nyttiggjøre seg av resultatene og bruke disse som et
styringsverktøy, uten at dette er helt klart hvordan dette skal gjøres.
For dem som hadde ønska at nasjonale
prøver forsvant fullstendig, kan dette framstå som en halvgod eller halvdårlig
mellomløsning. Men det er godt mulig at dersom de nasjonale prøvene ville bli
fjerna, ville de få et snarlig comeback dersom det blir regjeringsskifte etter
neste års stortingsvalg. Og det kan heller ikke utelukkes at det uansett ville
føre til en oppblomstring av diverse lokale kartleggingsprøver i Høyre-styrte
kommuner.
Regjeringa kommer også til å
få kritikk for at den vil beholde norsk deltakelse i den internasjonale
skoleundersøkelsen PISA. Blant motstanderne er Arbeiderpartiets egen
regjeringspartner Senterpartiet, selv om det må sies å være relativt begrensa sannsynlighet
for at regjeringa vil sprekke av den grunn. Men noe av kjernekritikken mot PISA
og andre lignende tester, er at forberedelsene til disse testene legger beslag
på for mye oppmerksomhet og undervisningstid.
Klokt å spille på lag med profesjonen
Stortingsmeldinga inneholder
i det hele tatt litt om det meste: Leseopplæring, fordeling mellom skjerm og
papir, demokratiopplæring, tiltak mot fravær og vurderingsarbeid. Regjeringa
peker ut hvilken retning den ønsker skolen skal utvikle seg på en rekke ulike
felt. Men meldinga kan på en del punkter virke vag og lite konkret.
Det trenger imidlertid ikke
være en ulempe. For er det noe som har skapt mye trøbbel for norsk skole gjennom
flere tiår, er det at skolen er blitt en arena for politiske markeringsbehov.
Det ser vi den dag i dag, for eksempel når kommunestyrer vedtar å fylle
klasserommene med nettbrett, for så å hive dem ut igjen ved neste anledning. Eller
når politiske vedtak om kartlegging og testing har gått på tvers av det skolens
egne fagfolk mener har vært etisk og faglig forsvarlig.
I stedet gjentar regjeringen
flere steder i stortingsmeldinga at lærere og skoleledere i større grad må få
bruke sitt profesjonelle skjønn, og at profesjonen må lyttes til i en rekke av
forslagene som skisseres. Heller ikke den nye læreplanen fra 2020 foreslås
endra i denne omgang.
Regjeringen og myndighetene skal
trekke opp hovedlinjene for hva slags skole vi skal ha i dette landet. Men
hvordan dette skal fylles med innhold og gjennomføres, må i større grad overlates
til skolens fagfolk en det som har vært vanlig de siste par generasjonene. Lærere
og skoleledere har sagt tydelig fra om at de vil gi mer praktisk undervisning,
og det er en anbefaling regjeringa støtter seg på i forslagene som den nå har
lagt fram. Men skal dette gjennomføres, trengs både tilstrekkelig tid, penger
og oppbakking fra både nasjonale myndigheter og skoleeiere.
Langvarig mål - svake resultater
Elevundersøkelsen viser at motivasjonen til elevene begynner å falle rundt 5. trinn, og at tendensen varer og til dels forsterkes ut ungdomsskolen. Hvordan de eldste grunnskoleelevene kan lære bedre og bli mer
motivert gjennom praktisk undervisning, er et spørsmål som har i mange år nå er
blitt viet mye oppmerksomhet, mange ord og til og med en egen stortingsmelding i 2011. Resultatene
har imidlertid gått feil vei. Elevene trives dårligere og lærer mindre.
Denne ferske
stortingsmeldinga inneholder en rekke forslag som kan gjøre skolen til et bedre
sted å være, lære og jobbe. Den vil forhåpentligvis bli gjenstand for til dels
skarp, men mest konstruktiv debatt i tida framover. Gode ord mangler den ikke. Men
som alltid vil det bli atskillig mer krevende å sette slike ord om til praksis.
Dette er en kommentar, som gir uttrykk for skribentens synspunkter.