Kai Johansen arbeider på et utsnitt av Urnesportalen som skal til verdensarvstedet Urnes stavkyrkje.Harald Vingelsgaard
Kai Johansen spiller på en lyre som han selv har laget.Harald Vingelsgaard
Kai Johansen spiller på en lyre som han selv har laget.Harald Vingelsgaard
Kai kopierer gjerne kunstverk fra middelalderen
Å sikre verdensarven, er en del av arbeidshverdagen til treskjærer Kai Johansen. Han er like dus med middelalderen som nåtiden.
HaraldVingelsgaard
PublisertSist oppdatert
Annonse
Kai Johansen er en treskjærer-kunstner i særklasse, med historisk sus.
Annonse
– For meg er 1500-tallet nyere tid, sier han.
Vi møter ham
i verkstedet hans på gårdstunet i Vuku i Verdal i Trøndelag. Der har han
utrolig mange fine ting som han selv har lagd.
Blant annet kan han vise fram kopi av et svensk drikkehorn fra 1200-tallet.
I verkstedet har han også kopi av en del av Urnesportalen som han har gjenskapt til urnes stavkyrkje, kopien bygger på arbeider som ble gjort om lag år 1070.
Trekunstneren har også laget en kopi av et skrin som ble brukt til å oppbevare verdifulle dokumenter på 13400-tallet, som for eksempel skjøte på eiendommer.
Kai Johansen skjærer på et utsnitt av Urnesportalen som skal til verdensarvstedet Urnes stavkyrkje.Harald Vingelsgaard
Denne kopien av treskjæringsarbeidet fra en av sledene i Osebergskipet fra år 830, er blant gjenstandene Kai står bak.Harald Vingelsgaard
Her er en del til Urnesportalen som Kai Johansen har gjenskapt til Urnes stavkyrkje fra om lag år 1070.Harald Vingelsgaard
Kai Johansen har laget denne kopien av et skrin som ble brukt til å oppbevare verdifulle dokumenter, som skjøtet på eiendommen på 1300-tallet.Harald Vingelsgaard
Okshøvler som Kai Johansen selv har laget.Harald Vingelsgaard
Kai Johansen har vært med å tømre husene på Middelaldergården på Stiklestad Nasjonale Kultursenter, hvor han arbeider som museumshåndverker, tømrer, treskjærer og formidler.Harald Vingelsgaard
En kopi av et svensk drikkehorn fra 1200-tallet, laget av Johansen.Harald Vingelsgaard
De fleste arbeidene hans er
kopier av spesielle kunstverk fra Vikingtiden og middelalderen, fra år 500 og
framover til 1500-tallet.
Osebergskipet
Relieff fra Vikingskipet Osebergskipet. Urgammel
kalender. Gjenskaping av portalen til verdensarvstedet Urnes stavkirke fra om
lag år 1070. Drikkehorn fra 1200-tallet.
En stol fra 1200-tallet. Og mye mer som for eksempel musikkinstrumentet Lyre
fra 1300-tallet. Og et skrin dekorert med treskjæringskunst fra 1300-tallet.
Annonse
Kunnskapen er målet
Hvordan ble
skrinet laget? Hvilke materialer og hva slags verktøy ble benyttet? Hvilke håndverksteknikker brukte de som lagde skrinet?
– Kunnskapen
jeg tilegner meg mens jeg jobber med å lage de forskjellige tingene, er målet
for mitt arbeid, sier treskjærer Kai Johansen.
Materialene henter
han i skogen, ellers får han dem fra skogeiere som vet hva han vil ha.
Kai Johansen har vært med å tømre husene på Middelaldergården på Stiklestad Nasjonale Kultursenter, hvor han arbeider som museumshåndverker, tømrer, treskjærer og formidlerHarald Vingelsgaard
Kai Johansen
er utdannet treskjærer og har drevet egen bedrift med treskjæring i 20 år. Han
har også studert arkeologi. I tillegg til å drive sin egen bedrift med
treskjæring, er han museumshåndverker på
Stiklestad Nasjonale Kultursenter i Verdal.
Han holder
kurs i treskjæring to kvelder i uka i sitt verksted på Vuku til folk i alderen
fra 10 år til over 70 år.
– Det er
viktig for meg å bringe min kunnskap videre, sier treskjærer Kai Johansen.