Kai Johansen arbeider på et utsnitt av Urnesportalen som skal til verdensarvstedet Urnes stavkyrkje.
Kai Johansen spiller på en lyre som han selv har laget.
Kai Johansen spiller på en lyre som han selv har laget.

Kai kopierer gjerne kunstverk fra middelalderen

Å sikre verdensarven, er en del av arbeidshverdagen til treskjærer Kai Johansen. Han er like dus med middelalderen som nåtiden.

Publisert Sist oppdatert

Kai Johansen er en treskjærer-kunstner i særklasse, med historisk sus.

– For meg er 1500-tallet nyere tid, sier han.

Vi møter ham i verkstedet hans på gårdstunet i Vuku i Verdal i Trøndelag. Der har han utrolig mange fine ting som han selv har lagd.

Blant annet kan han vise fram kopi av et svensk drikkehorn fra 1200-tallet.

I verkstedet har han også kopi av en del av Urnesportalen som han har gjenskapt til urnes stavkyrkje, kopien bygger på arbeider som ble gjort om lag år 1070.

Trekunstneren har også laget en kopi av et skrin som ble brukt til å oppbevare verdifulle dokumenter på 13400-tallet, som for eksempel skjøte på eiendommer.

Kai Johansen skjærer på et utsnitt av Urnesportalen som skal til verdensarvstedet Urnes stavkyrkje.
Denne kopien av treskjæringsarbeidet fra en av sledene i Osebergskipet fra år 830, er blant gjenstandene Kai står bak.
Her er en del til Urnesportalen som Kai Johansen har gjenskapt til Urnes stavkyrkje fra om lag år 1070.
Kai Johansen har laget denne kopien av et skrin som ble brukt til å oppbevare verdifulle dokumenter, som skjøtet på eiendommen på 1300-tallet.
Okshøvler som Kai Johansen selv har laget.
Kai Johansen har vært med å tømre husene på Middelaldergården på Stiklestad Nasjonale Kultursenter, hvor han arbeider som museumshåndverker, tømrer, treskjærer og formidler.
En kopi av et svensk drikkehorn fra 1200-tallet, laget av Johansen.

 De fleste arbeidene hans er kopier av spesielle kunstverk fra Vikingtiden og middelalderen, fra år 500 og framover til 1500-tallet. 

Osebergskipet

Relieff fra Vikingskipet Osebergskipet. Urgammel kalender. Gjenskaping av portalen til verdensarvstedet Urnes stavkirke fra om lag år 1070. Drikkehorn fra 1200-tallet. En stol fra 1200-tallet. Og mye mer som for eksempel musikkinstrumentet Lyre fra 1300-tallet. Og et skrin dekorert med treskjæringskunst fra 1300-tallet.

Kunnskapen er målet

Hvordan ble skrinet laget? Hvilke materialer og hva slags verktøy ble benyttet? Hvilke håndverksteknikker brukte de som lagde skrinet?

– Kunnskapen jeg tilegner meg mens jeg jobber med å lage de forskjellige tingene, er målet for mitt arbeid, sier treskjærer Kai Johansen.

Materialene henter han i skogen, ellers får han dem fra skogeiere som vet hva han vil ha.

Kai Johansen har vært med å tømre husene på Middelaldergården på Stiklestad Nasjonale Kultursenter, hvor han arbeider som museumshåndverker, tømrer, treskjærer og formidler

Kai Johansen er utdannet treskjærer og har drevet egen bedrift med treskjæring i 20 år. Han har også studert arkeologi. I tillegg til å drive sin egen bedrift med treskjæring, er han museumshåndverker på Stiklestad Nasjonale Kultursenter i Verdal.

Han holder kurs i treskjæring to kvelder i uka i sitt verksted på Vuku til folk i alderen fra 10 år til over 70 år.

– Det er viktig for meg å bringe min kunnskap videre, sier treskjærer Kai Johansen.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS