Å sette yrkesfag på toppen av den globale agendaen
WorldSkills, eller på godt norsk «VM i yrkesfag», gikk av stabelen i Lyon i Frankrike i september 2024
For dem av oss som ikke hadde vært med på WorldSkills
tidligere, var arrangementet imponerende, både i størrelse, kvalitet og
innhold. Jeg var der som observatør og deltaker på den faglige konferansen.
Åpningsseremonien var helt på høyden med den i OL, med både
innmarsj, flagg, heiagjenger, lysshow, profesjonelle programledere, kulturelle
innslag og til slutt offisiell åpning foretatt av selveste president Macron.
Styrker internasjonalt samarbeid om yrkesfag
Så kan man jo selvsagt diskutere om slike konkurranser
bidrar til å løfte yrkesfagene, og om de får flere ungdommer til å velge
yrkesfag. Og ikke minst om slike konkurranser gjør at flere elever og lærlinger
jobber hardere for å bli superflinke i fagene sine. Det er i hvert fall ingen
tvil om at de 1400 deltakerne fra de 70 ulike landene har jobbet hardt over
lang tid med VM som mål.
Ingeborg Lovise Tyse
er fra Randaberg i Rogaland og har undervist på videregående siden 2004. Hun er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder yrkesfaglig forum. Hun er også fast spaltist i Yrke.
Ja, selve konkurransen er viktig. Men kanskje vel så viktig
er alt det som foregår rundt konkurransen. For selve mesterskapet fører uten
tvil til økt internasjonalt samarbeid om yrkesopplæring. Under hvert mesterskap
arrangeres det parallelt en faglig konferanse for utdanningspolitikere, lærere,
skoleledere, bedrifter, internasjonale organisasjoner – ja kort sagt alle som
jobber med yrkesopplæring på et eller annet nivå rundt omkring i verden.
Temaet for årets konferanse var «Moving TVET to the top of
the global agenda»*. Som innledere og deltakere i panelene for de ulike
sesjonene var det blant annet flere utdanningsministre fra ulike land,
toppledere i multinasjonale selskaper og internasjonale organisasjoner som EU,
OECD og UNESCO, i tillegg til tidligere deltakere i WorldSkills-konkurransene.
Dette viser tydelig at yrkesutdanning er et tema som står høyt på dagsorden i
mange land.
Mangel på yrkesfaglig kompetanse
Det var også tydelig at mange av de utfordringene vi står
overfor i Norge, ikke er unike. Det å sørge for at vi som samfunn i framtiden
har tilstrekkelig mange arbeidstakere med god yrkesfaglig kompetanse innen
ulike felt, er nok hovedutfordringen for de fleste land. I en global
undersøkelse som ble lagt fram på konferansen, svarer 50 prosent av bedriftene
i privat sektor at de mangler viktig kompetanse.
Noen land sliter med lav status for yrkesfagene, noe som
fører til at nesten ingen ungdommer velger yrkesfag. Kjønnsbalanse og
likestilling innen yrkesfag er også en utfordring i mange land. Mange
yrkesfagelever mangler grunnleggende ferdigheter innen språk, matematikk,
kritisk tenkning og problemløsning. Dette må man finne løsninger på, spesielt
om man skal lykkes med det flere land jobber med, nemlig å få ungdom og unge
voksne som står utenfor skole og arbeidsliv, inn i yrkesfaglig opplæring, for
så å få dem ut i arbeidslivet.
Det er heller ikke sånn at yrkesopplæring og krav til
kompetansenivå er formelt organisert og standardisert i alle land. Derfor
jobber OECD nå med å utvikle en slags PISA-undersøkelse for yrkesfagene, slik
at man lettere skal kunne sammenligne fagkompetansen på tvers av landegrensene.
Målet med dette er at det skal bli lettere å få godkjent fag- og
yrkeskompetansen i andre land, og sånn sett gjøre yrkesutdanning til et mer
attraktivt valg. Det vil også gjøre det lettere for arbeidsgivere å sikre seg
riktig kompetanse. Imidlertid har jo meningene om den eksisterende
PISA-undersøkelsen vært mildt sagt delte, så det blir spennende å se hvordan
PISA-VET vil fungere når den settes ut i livet.
Samfunnsendring i fire bølger
Teknologien utvikles nå så raskt at man regner kompetansen
man har med seg fra opplæringen, som fersk og aktuell i cirka to år. Samtidig
endres arbeidslivets kompetansebehov mye raskere enn før. Det vil si at man i
større grad enn i dag må ha en kontinuerlig kompetanseutvikling gjennom hele
yrkeskarrieren. Det betyr også at evnen til å lære nye ting og tilpasse seg
endringer blir enda viktigere i framtiden enn den er i dag.
Ifølge OECD får vi framover fire «bølger» som vil tvinge
fram viktige samfunnsendringer: det grønne skiftet, kunstig intelligens,
demografiske endringer og endringer i tilknytningen vi har til arbeidslivet.
Utfordringen for oss som jobber med utdanning og opplæring, blir da hvordan vi
på best mulig måte kan utdanne ungdommene til å være forberedt på disse
endringene.
*TVET:
Technical and Vocational Education and Training
Denne kommentaren har også vært på trykk i Yrke nr. 4/2024.