Lærlingkampen for framtida
«Kom her, dette må du se!» Det var samboeren min som ropte på meg fra stua.
På TV gikk det et program der lærlinger i
ulike fag konkurrerte mot hverandre i ett av fagene. Det var snakk om et
underholdende realitykonsept, der deltakerne i hver episode skulle få prøve seg
i et av de andre lærefagene og så få poeng etter hvor godt de gjorde det. Lærlingkampen,
som programmet het, var laget av den lokale TV-kanalen TV Vest og sponset
av flere opplæringskontor og bransjeorganisasjoner.
Som rekrutteringstiltak er
dette kjempesmart. Lærlingene som er med i programmet, får vist fram faget
sitt, og de får prøvd seg i andre fag. Ungdommer og foresatte som ser
programmet, får se hva ulike yrker og lærefag innebærer i praksis, og det er
nok større sjanse for at de ser det når det er et underholdningsprogram, og
ikke en informasjonsvideo på nettsidene til fylkeskommunen.
Fortsatt mangel på lærlinger
Årets søkertall viser at
flere ungdommer søker yrkesfag. Hele 53 prosent av søkerne har yrkesfag som
førstevalg, en økning på 1 prosentpoeng fra i fjor. Dette er en gledelig og
villet utvikling. Norge trenger fagarbeidere innen mange sektorer, og behovet
blir ikke mindre de neste årene.
Ingeborg Lovise Tyse
er fra Randaberg i Rogaland og har undervist på videregående siden 2004. Hun er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder yrkesfaglig forum. Hun er også fast spaltist i Yrke.
Ifølge NHOs
kompetansebarometer for 2023 melder 76 prosent av medlemsbedriftene at de
mangler ansatte med fagbrev, mens 68 prosent av bedriftene mangler ansatte med
fagskoleutdanning. Samtidig får ikke NHOs lærebedrifter tak i nok lærlinger. De
oppgir at de mangler anslagsvis 2400 lærlinger. Det er først og fremst innen
håndverksfag, tekniske fag og IKT at bedriftene mangler kompetanse. Da er det
positivt at det er søkningen til teknologi- og industrifag som øker mest i år.
Andelen søkere til læreplass innen disse fagene har økt i flere år, og den øker
også i år.
Mer bekymringsverdig er
det at antallet søkere til læreplass innen helse- og oppvekstfag går ned for
tredje året på rad. Nedgangen er størst i helsearbeiderfaget. Mange elever som
har gått helse- og oppvekstfag, velger å ta påbygg til generell studiekompetanse
istedenfor å søke læreplass. Statistikk viser at andelen elever som velger
påbygg til fordel for læreplass, har økt over flere år. I tillegg har søkingen
til vg1 i disse fagene gått ned i den samme perioden. Når vi vet at eldrebølgen
er rett rundt hjørnet, og behovet for helsefagarbeidere vil øke de neste årene,
er dette en urovekkende utvikling.
Tradisjonelt og kjønnsdelt
En annen og mer gledelig
nyhet fra årets søkertall er at det er flere jenter som velger yrkesfag. 45
prosent av jentene har et yrkesfag som førsteønske. Det er en økning på hele 2
prosentpoeng fra i fjor, og den høyeste andelen siden 2012. Vi har likevel en
vei å gå før de tar igjen guttene: 59 prosent av guttene har et yrkesfag som
førsteønske.
Norske ungdommer velger
imidlertid fortsatt svært tradisjonelt og kjønnsdelt. Mens det er 14 633 gutter
som har søkt skole eller læreplass innen elektro og datateknologi, er tallet på
jenter kun 1256. Innen teknologi- og industrifag har 16 675 gutter og
3228 jenter søkt skole- eller læreplass. På helse- og oppvekstfag er
jentene i flertall, slik de alltid har vært: 19194 jenter har søkt skole-
eller læreplass innen disse fagene, mens antallet gutter er 3151.
Vi liker å se på Norge som
et av verdens mest likestilte land. Vi har imidlertid et svært kjønnsdelt
arbeidsliv, noe som i stor grad er et resultat av ungdommenes utdanningsvalg.
Det ser heller ikke ut til at vi klarer å snu denne utviklingen til tross for
utallige kampanjer og tiltak over flere tiår. Hvorfor klarer vi ikke å få til
en jevnere kjønnsbalanse i ungdoms utdanningsvalg – og i neste omgang i
arbeidslivet?
Jeg husker da jeg selv
gikk på ungdomsskolen på midten av 80-tallet, og vi skulle ha såkalt
arbeidsuke. Jentene ble plassert på arbeidsplasser i mannsdominerte yrker, mens
guttene ble plassert på typiske kvinnearbeidsplasser. Jeg skjønner jo godt at
denne typen tiltak ikke har virket. Etter å ha vært «tvangsplassert» en uke på
et lokalt skipsverft visste jeg i hvert fall hva jeg ikke skulle bli, for å si
det sånn.
I forrige nummer av Yrke
kunne vi lese om flere jenter som har valgt utradisjonelt. I Trøndelag har de
fått til en positiv utvikling på dette området. Et av suksesskriteriene er å
skape et godt miljø for jentene, både på skolen og når de kommer ut i lære. Det
har vist seg at det er lettere når de er flere. I masteroppgaven Jenteeffekten
skriver Ingvild Tande Fjærvik at mannskulturen som henger igjen i flere
lærebedrifter, kan være en utfordring for jentene, men at hun ser endringer i
riktig retning her. Hun mener det er avgjørende at jentene får gode opplevelser
gjennom hele utdanningen og også når de kommer ut i arbeidslivet. Så kanskje vi
faktisk ser begynnelsen på en positiv trend her, i hvert fall for jentenes del?
Når det gjelder guttene, viser tallene fra Trøndelag at det sitter
litt lengre inne å velge utradisjonelt. Undersøkelser viser at guttene i større
grad kjenner på fordommer når de skal velge utdanning. Det er noe vi som
samfunn må ta tak i, slik at både gutter og jenter virkelig kan velge fritt.
Dette innlegget har også vært på trykk i Yrke nr. 2/2024.