Ta lærernes spesialkompetanse i bruk
I klesskapet henger smokingen fra bryllupet mitt. Noen ganger når jeg ser den gir det meg samme følelsen som når jeg tenker på hvor mye av fagkunnskapen jeg får brukt i barneskolen.
Min onkel var rektor på en barneskole i 40 år. Like før jeg
var utdannet lærer i idrett og kroppsøving, sa han at jeg kom til å bli en
potetlærer i alt mulig annet enn kroppsøving på barneskolen. Da jeg la til at
jeg også hadde studert statsvitenskap og kunsthistorie, lo han og la til at
skolen kunne ha god samvittighet når de ga meg samfunnsfag og sløyd.
På Høgskolen i Bergen (HiB) formante læreren at i
barneskolen må vi insistere på vår kompetanse. Man kan ikke forvente at
skoleledelsen har oversikt over hva spesialistutdannelse i de ulike fagene
innebærer. Det er klart at nyutdannede må være flinke til å selge sin
kompetanse til arbeidsgiver. Samtidig tenker jeg på det en professor fra et
studium i organisasjonsvitenskap sa på en forelesning: “Å endre en institusjon
er som å flytte en kirkegård. Du får neppe hjelp fra de som er der.”
Jon Hægland
fra Os utenfor Bergen er utdannet kroppsøvingslærer og har jobbet på barneskole siden 2017. Han er også stand up-komiker.
Da jeg fikk min første vikarstilling, viste det seg at min
onkel hadde pusset spåkulen sin godt. Der var det kunst & håndverk, KRLE,
spesialpedagogikk og en og annen kroppsøvingstime som stod på timeplanen. En
avdelingsleder sa at det blir råflott å bruke en med bachelorgrad i kroppsøving
på en barneskole når behovet ligger andre steder. Hvem som helst kan jo kaste
inn en kanonball til en haug med unger. Jeg setter i og for seg pris på “upassende”
humor, så jeg lo mer enn jeg ble indignert. Samtidig vet jeg at det er mange på
lærerutdanningen i praktisk-estetiske fag som legger mye engasjement ned i å
forme gode barneskolelærere innenfor faget sitt.
Med musikklinje fra videregående fikk jeg også en del
musikkundervisning i fanget. Enkelte av de lærerne jeg tok over for, så ut som
de endelig hadde klart å selge den gamle bruktbilen. Jeg gikk løs på oppgaven
med ambisiøse halvårsplaner med mål om instrumenthåndtering og grunnleggende
musikalsk forståelse av puls, rytme, akkorder og melodi. Planen falt som regel
ut da jeg ble gitt ansvaret for å få tre ulike trinn klar til BlimE-dansen om
fire uker. Jeg kunne sverget på at dans var en del av pensum i kroppsøving,
selv om det kanskje er det kroppsøvingslærerne skyr mest.
Mentoren fra min første skole hadde kjørt polonese i 18 år
med den samme brente CD-en. Om noen hadde gitt ham beskjed om at det ikke
dekket pensum godt nok, tror jeg han hadde implodert.
I perioder har jeg samarbeidet med andre kroppsøvingslærere
for å løfte undervisningen. På en privatskole fikk vi nærmest frie tøyler til å
utvikle undervisningstilbudet. Jeg har aldri hatt det så gøy på jobb og opplevd
så høy deltakelse i timene.
Det kan sikkert argumenteres for at nettopp dét er en utopi
i den offentlige skolen. Likevel tenker jeg på hva slags undervisning vi kunne
ha tilbudt om vi virkelig benyttet oss av all den spesialkompetansen som
finnes. Jeg tenker også på hva som hadde skjedd om jeg tok på meg smokingen mye
oftere og spradet rundt i den.