Denne kvartetten tar utdanning i anleggsteknikk i Trøndelag, fra venstre: Inger Flisen, Karin Skott, Kittiya Taowanraj og Victoria Lyngmo.Kari Kløvstad
Flere jenter på «guttefag», men guttene velger ikke «jentefag»
Mannsdominerte og kvinnedominerte. Dette er ord som går igjen når det gjelder yrkesfagene. I Trøndelag har de tatt tak og ser en endring. Men den gjelder bare for jentene.
KariKløvstadtekst og foto
PublisertSist oppdatert
Annonse
Andelen jenter på elektro, bygg- og anleggsteknikk og
teknologi- og industrifag (TIF) kryper sakte, men sikkert oppover i Trøndelag.
Dette har også politikere og arbeidsgivere arbeidet for. Her er det ikke bare
ildsjelene rundt om på skolene som har stått på.
Annonse
Fylkespolitikerne vedtok i 2016 det lokale yrkesfagløftet,
som også er en del av Trøndelagsmodellen.
– Målet var å få flere til å velge yrkesfag, og
kjønnsperspektivet var også en del av dette. Senere er vedtaket blitt fulgt opp
av politikerne, som holder likestillingsproblematikken varm, sier Irene
Laukholm, som er rådgiver for seksjon skoleutvikling i Trøndelag fylkeskommune.
Hva med guttene?
Men likestilling dreier seg ikke bare om jentene på
yrkesfag. Det er også et mål å få flere gutter til å velge helse- og
oppvekstfag, men her viser tallene fra Trøndelag at utviklingen har gått i feil
retning.
– Vi kan ha samme tiltak for begge kjønn, men vi får et
ulikt svar, sier Irene Laukholm.
Flere steder er det vanlig med nettverksgrupper, for at
jentene skal ha et møtested.
– Guttene forstår ikke hvorfor. De vil ikke samles uten et
formål, de vil heller ha en oppgave. Noen har for eksempel arrangert en dag for
eldre, der representanter fra Menn i helse tok hovedansvaret, og guttene fikk
oppgaver. Det finnes ingen fasit, så det er viktig å snakke med elevene i
grupper og høre hva de ønsker, mener rådgiveren.
For guttene som skal ut i praksis, har det vist seg å være
viktig at det er andre menn på arbeidsplassen.
Begge kjønn
Laukholm sier at hun ikke ser det som det viktigste å få
flest mulig jenter til å søke på det som betegnes som mannsdominerte yrker.
– Jeg er redd slike kampanjer, hvis det skal bli det eneste
svaret på hvordan vi som samfunn skal løse dette. Erfaringer fra NTNU viser at
det gir resultater, men det må følges opp for å få flere jenter og gutter til å
bli i utdanning og yrke. Dette oppnås ved at de mestrer oppgavene og trives i
miljøene. Gode rollemodeller ute på skolene er også av stor betydning, sier
Laukholm.
Tallenes tale
Her er tallene fra Trøndelag:
Jenter på bygg- og anleggsteknikk:
2017: 68
2022: 130
Jenter på teknikk- og industrifag:
2017: 115
2022: 179
Jenter på elektrofag:
2017: 59
2022: 53
Gutter på helse- og oppvekstfag:
2017: 327
2022: 199
Jenter som fikk lærlingkontrakt i Trøndelag:
Bygg- og anleggsteknikk:
2018: 57
2023: 48
Teknikk- og industrifag:
2018: 73
2023: 134
Elektrofag:
2018: 41
2023: 71
Gutter som fikk lærlingkontrakt i Trøndelag:
Helse- og oppvekstfag:
2018: 209
2023: 188
Noen steder har jentene fått komme inn før skolestart, slik at de har
kunnet forberede seg og fått et lite forsprang.
Snekker i bunnen
Rådgiveren kan mer enn å bruke hodet bak skrivebordet. Hun
er utdannet snekker ved Egge videregående skole i Steinkjer og har blant annet
jobbet innen treindustrien med produksjon av vinduer. Eventyrlysten drev henne
også til Zambia, der hun i tre år var ansatt ved et utdanningssenter for
ungdom, i snekkerfaget.
– Da jeg tok
snekkerutdanning, var det en jenteboom. Jeg håper byggebransjen har endret seg
med årene, for det har vært et røft miljø, sier Laukholm.
Nå jobber hun også med etterutdanning av yrkesfaglærere og
skolekonkurranser i yrkesfag, i regi av WorldSkills.
Guttene blir ofte tatt vare på i skolen og trives i jobben.
Men de er lei av å snakke om barnebarn og strikkeoppskrifter i pausene, og
kjenner også på fordommer ute i samfunnet, viser undersøkelser. Lav lønn, lav
status og deltidsproblematikk slår også inn når guttene velger bort helse- og
oppvekstfag.
Unntaket er ambulansefaget, som trekker til seg mange
gutter.
God balanse
Arbeidsgiverorganisasjonene legger
vekt på at det er viktig med god representasjon av begge kjønn. Dette er av
stor betydning både for arbeidsmiljøene og utviklingen av fagene.
– Vi ser en bra utvikling når det gjelder jentene, og det
rusler pent framover, men for å komme opp på en mengde vil det ta kjempelang
tid. Opplæringskontorene må også ha et øye med guttene og jentene som har valgt
utradisjonelt, og følge opp lærlingene der ute. Hvis vi sørger for at flere
trives og blir i yrkene, så vil det tiltrekke flere, sier Irene Laukholm.