Akademisk staffasje gir ingen bagasje
Min barneskolelærer het Jan. Han kjørte Opel Kadett, som han kalte Opel Rakett, elsket Evert Taube og luktet røyk og kaffe.
Han leste Markens
grøde for oss, selv om vi var altfor unge, og ryddet jevnlig i ryggsekken
min. På videregående skreiv jeg særoppgave om Knut Hamsun, og da jeg studerte
musikk, hadde jeg presentasjon om Evert Taube. I debatten om hvordan vi skal
sikre oss de rette menneskene ut til skolene, tenker jeg ofte på ham.
Er det
Solberg-regjeringas krav om karakter 4 i matematikk fra videregående og
masteroppgaveskriving som sikrer oss kvaliteten vi er ute etter?
Uenige om opptakskrav
På den ene siden er det
lett å være enig med Karoline Torkildsen, som kritiserer dispensasjonen til å
se bort fra inntakskravet til utdanninga, for å kunne godkjenne flere søkere. Hun
kritiserer Oddmund Hoel (Sp) og sammenligner det senka kravet med spørsmålet om
vi ville hatt leger, ingeniører eller piloter som ikke var dyktige nok i
matematikk?
Lisa Eidesen
er lærer i ungdomsskolen i Tromsø. Hun er opptatt av å finne den overordna røde tråden i skolens verdi, og hvorvidt denne harmonerer med verden for øvrig.
På den andre siden hevder
pedagogikk-professorene Herner Sæverot og Glenn-Egil Torgersen at å skrote
kravet ikke henger sammen med hvilke lærere vi får ut i skolen. I tillegg foreslår
de at lærerutdanninga blir treårig, med valgfri masterutdanning.
Jeg vil rette søkelyset i
en annen retning, da jeg synes universitetet ofte slipper billig unna når det
debatteres hvordan man skal sikre oss gode lærere som blir værende i yrket
sitt.
Det bør ikke være tvil om
at det er lærerutdanninga som har ansvaret for at vi får faglig sterke og
engasjerte lærere ut i skolene. For sammenligningen til Torkildsen stemmer
ikke. Det finnes mattelærere som fikk 2 i matte på videregående, men som
likevel gikk ut med karakter A da de avsluttet lærerutdanningen sin. Det er
kravene som stilles underveis, som er avgjørende for hvor god læreren blir.
Studentene må forberedes bedre
Et av temaene som har
fått altfor lite kritikk, er universitetets organisering av praksis –
altfor lite praksis og altfor lett å bestå. De fleste ender opp med
praksissjokk, da opplevelsen ikke samsvarte med det de hadde lært på
universitetet, og studentene har lenge ropt etter mer praksis i løpet av
studiet.
I løpet av mine
ti år som praksislærer har vurderingen om skikketheten nærmest vært fraværende.
Med tanke på hvor mange lærere som ikke mestrer å stå i yrket sitt etter endt
utdannelse, er dette kritikkverdig. Hvordan kan dette utdanningsforløpet være
den beste måten å sikre oss de beste lærerne ut i skolene?
Vi må fram med spett og
dynamitt. Læreryrket har ekspandert fra naturlig til kunstig intelligens, fra
grønn meldingsbok til psykologisk veiledning. Det hjelper ikke med et
masterstudium hvor studenten forsker på hvordan man kan bruke drama i innlæring
av geometri i små grupper, eller kreve at 19-åringen var relativt god i matte
da han begynte på utdannelsen sin. Universitetet må ta sin plikt og
forberede studentene på hva de faktisk har i vente.