Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk
Fagartikkel: I denne artikkelen argumenteres det for betydningen av spesialpedagogikk som et praktisk-pedagogisk fagområde, i tillegg til den kunnskapen nevrovitenskap kan bidra med for å kunne forstå og igangsette relevante tiltak for personer med nevroutviklingsforstyrrelser.
Hanne MarieHøybråten Sigstadprofessor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
PublisertSist oppdatert
Spesialpedagogikk
er en tverrfaglig disiplin bestående av ulike faglige tilnærminger, som til
sammen utgjør et fagområde. Faget spesialpedagogikk kan sies å omfatte tre
kjerneområder når det gjelder opplæring: kartlegging, intervensjon og inkluderende
opplæring. Målgruppen inkluderer alle barn, unge og voksne med behov for
spesialpedagogisk støtte. På bakgrunn av utredning og diagnostisering vil deres
behov ofte klassifiseres ut fra spesifikke kriterier og kjennetegn. Vi kjenner
for eksempel til ulike definisjoner og diagnostiske verktøy som blir benyttet
til klassifisering av utviklingshemming (AAIDD, DSM-5, ICD-10).
Faget spesialpedagogikk kan sies å omfatte tre kjerneområder når det gjelder opplæring: kartlegging, intervensjon og inkluderende opplæring.
I Norge har vi frem til nå forholdt oss til
diagnosemanualen ICD-10 (Den internasjonale statistiske klassifikasjonen av
sykdommer og beslektede helseproblemer) som en diagnostisk tilnærmingsmåte for
å klassifisere og diagnostisere ulike tilstander og vanskeområder (WHO, 2016).
Denne manualen har kommet i en ny versjon, ICD-11 (WHO 2019), og det er den som
gjelder internasjonalt nå. I Norge arbeides det imidlertid fortsatt med en
overgang fra ICD-10 til ICD-11, slik at ICD-11 skal fungere som et diagnostisk
verktøy best mulig tilpasset norske forhold. Endringen til ICD-11 vil bety en
endring av klassifikasjon, endring av kriterier og benevning av tilstander –
både i hovedgrupper og undergrupper. Med andre ord vil benevning og
klassifisering av ulike tilstander måtte defineres på nytt, og kategoriene vil
også kunne endre seg innenfor nye overordnede betegnelser.
Nevroutviklingsforstyrrelser er et eksempel på en slik
overordnet hovedgruppe som blir beskrevet i ICD-11. Denne sekkebetegnelsen
dekker en rekke tilstander vi allerede er kjent med, som for eksempel
utviklingshemming, autismespekterforstyrrelser, lærevansker og språkforstyrrelser.
Vi kan anta at en endring av diagnosemanualen til ICD-11, som etter hvert vil
benyttes som en «hovedmal» for diagnostisering også her i Norge, kan ha en
innvirkning på vårt fagfelt spesialpedagogikk og muligens utfordre fagets
mandat på en ny måte.
I lys av dette kan det derfor være nødvendig å drøfte på
hvilken måte en slik endring utfordrer faget vårt, og se nøyere på hva dette
innebærer sett i lys av spesialpedagogikkens faglige utgangspunkt; det være seg
fagets verdimessige forankring, teoretiske og praktiske begrunnelser for faget
og hvilke konsekvenser dette kan innebære for praktisk handling.
I denne artikkelen er søkelyset spesifikt rettet mot
nevroutviklingsforstyrrelser. Nevrovitenskap synes derfor å være en relevant
tilnærming for å forstå bedre hva nevroutviklingsforstyrrelser innebærer.
Likevel kan det være at denne vitenskapen alene ikke er tilstrekkelig.
Spesialpedagogikk med sitt syn på mangfold og inkludering er også et viktig
perspektiv i denne sammenhengen for å forstå både individ og kontekst og
sammenhengen mellom disse. I denne artikkelen sees derfor
nevroutviklingsforstyrrelser både i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk.
Hva er nevroutviklingsforstyrrelser?
Nevroutviklingsforstyrrelser
er beskrevet som tilstander der den nevrologiske og psykologiske utviklingen er
forsinket eller avvikende fra tidlig barndom (American Psychiatric Association,
2013). Ifølge ICD-11 er nevroutviklingsforstyrrelser definert som
atferdsmessige og kognitive forstyrrelser som oppstår i løpet av utviklingsperioden,
og som innebærer betydelige vansker med å tilegne seg og utføre spesifikke
intellektuelle, motoriske, språklige eller sosiale funksjoner (WHO, 2022).
Nevroutviklingsforstyrrelser omfatter tilstander som for eksempel
utviklingshemming, språkforstyrrelser, autismespekterforstyrrelser, ADHD,
lærevansker, koordinasjonsforstyrrelser og tic-lidelser, inkludert Tourettes
syndrom (NOU, 2020:1). (Se figur 1 nedenfor med eksempler på ulike
nevroutviklingsforstyrrelser).
Nevroutviklingsforstyrrelser kjennetegnes ved svikt i
utvikling av sentralnervesystemet som kan påvirke et barns hukommelse, språk,
motorikk, evne til læring og sosialt samspill og selvregulering (Straub mfl.,
2022). Årsaksfaktorer har sammenheng med forstyrrelser i vesentlige nevroutviklingsmessige
prosesser. Mange ulike gener og mutasjoner er assosiert med
nevroutviklingsforstyrrelser, noe som viser at vanskene er av heterogen
opprinnelse (Parenti mfl., 2020).
De ulike tilstandene kan ha mye overlapp, de
kan ha fra mildt til alvorlig omfang og et jevnt utviklingsløp. Tilstandene kan
ikke kureres, men blir heller ikke verre. Med andre ord finnes det ikke
behandling som fjerner tilstandene, men tiltak kan bedre fungering og utvikling
(Statped, 2021).
Nevrovitenskapens rolle
Nevrovitenskap
er en tverrfaglig vitenskap som består av fagfelt som medisin, biologi,
kognitiv vitenskap, nevrovitenskap, nevroteknikk og nevroteknologi. Den retter
oppmerksomheten hovedsakelig mot nervesystemet (Bears, Connor & Paradiso,
2020). (Se figur 2.)
Nevrovitenskapen har en viktig rolle når det gjelder å se
på sammenhengen mellom biologi (nevroner) og psykologi (bevissthet, sinn,
intelligens osv.) Den har en naturvitenskapelig tilnærming i den forstand at
det handler om å kunne forklare mennesket...
Nevroutviklingsforstyrrelser er som nevnt definert ut fra
visse kjennetegn på forstyrrelser i kognisjon, emosjonell regulering, eller
atferd forårsaket av dysfunksjon i ulike psykologiske, biologiske eller
utviklingsmessige prosesser (WHO, 2022). Nevrovitenskapen kan benyttes for å
forsøke å finne sammenhenger mellom hjernens funksjon og observerbar atferd og
på den måten søke å avdekke årsaksforhold som kan ligge til grunn for den
spesifikke tilstanden. Slik spiller nevrovitenskapen en grunnleggende rolle for
videre arbeid med klassifisering av bestemte tilstander. På bakgrunn av
nærvær/fravær av visse kjente kriterier er det mulig å klassifisere kjente
tilstander forbundet med nevroutviklingsforstyrrelser.
Fagområdet kognitiv nevrovitenskap er spesifikt opptatt
av å forstå kognitive prosesser; det vil si hjernebaserte mekanismer for å se
hvordan språk, hukommelse og beslutningstaking fungerer. Benevnelsen kognisjon
viser til en mengde mentale prosesser som tenkning, persepsjon, fantasi, tale,
håndtering og planlegging. På det viset er denne formen for nevrovitenskap
særlig aktuell for vårt fagområde spesialpedagogikk.
Med hjelp av kognitiv nevrovitenskap undersøker man
hvordan fysisk substans (hjernen) gir opphav til vår sansning, tanker og
følelser (sinnet) (Ward, 2020). Kognitiv nevrovitenskap bygger på en slik måte
bro over ulike disipliner som kognitiv vitenskap og kognitiv psykologi på den
ene siden og biologi og nevrovitenskap på den andre.
Spesialpedagogikk – faglig forankring
Å få en
forståelse av hva nevrovitenskapens rolle innebærer innenfor en
spesialpedagogisk kontekst, forutsetter at vi vet hva fagområdet
spesialpedagogikk er tuftet på. Hva innebærer en spesialpedagogisk kontekst i
denne sammenheng?
Praksistrekanten til Handal & Lauvås (2014) kan gi en
illustrasjon for bedre å forstå det faglige utgangspunktet for
spesialpedagogikken. Praksistrekanten er opprinnelig utviklet som en handlings-
og refleksjonsmodell innenfor veiledning og yrkesopplæring. Den handler om å gi
studenter mulighet til å reflektere over egen praksisteori.
I denne artikkelen blir modellen benyttet på en annen
måte (se figur 3); praksistrekanten benyttes som en ramme for å forstå faget
spesialpedagogikk med henblikk på fagets verdimessige overbygning, fagets
kompetanseinnhold, og samtidig vise hvilke konsekvenser dette innebærer for
praktisk handling. Faget spesialpedagogikk har et verdimessig utgangspunkt
(holdninger), og faget har teoretiske/kunnskapsbaserte begrunnelser og et
mandat med tilhørende ansvarsområder. Til sist er spesialpedagogikk et
praktisk-pedagogisk fagområde som gir føringer for hvordan vi skal omsette
kunnskapen til praktisk handling.
Etiske
begrunnelser – grunnleggende verdier
Faget
spesialpedagogikk tar utgangspunkt i et humanistisk menneskesyn, der personens
egne opplevelser, valg og verdier har en sentral plass. Dette inkluderer
holdninger til mangfold og menneskelig variasjon og hvilken betydning dette får
når det gjelder deltakelse og inkludering av dette mangfoldet.
Disse verdiene er grunnleggende for vår forståelse av
enkeltmennesket og av samfunnet – og for vår forståelse av individet i en
kontekst og det mandatet vi har som spesialpedagoger. Det overordnede målet er
å styrke mulighetene til deltakelse ved å redusere individets begrensninger og
samtidig bygge ned samfunnsmessige barrierer som kan stå i veien for
deltakelse.
Kunnskap
og teoretiske begrunnelser
Faget
spesialpedagogikk har tre kjerneområder: Kartlegging, intervensjon og
inkluderende opplæring. Disse kjerneområdene kan både sees i lys av et
individperspektiv og et systemperspektiv.
Individperspektivet er rettet mot enkeltmennesket, der
kartlegging og intervensjon er aktuelle områder. Vi tilegner oss kunnskap for å
kunne gi best mulig spesialpedagogisk hjelp til den enkelte med spesielle
behov. Det krever kunnskap om enkeltindividet.
I et systemperspektiv er vi opptatt
av hvordan systemet (barnehagen, skolen, arbeidsplassen, familien og samfunnet
for øvrig) kan bli i stand til å inkludere den enkelte og legge til rette for
best mulig tilhørighet til fellesskapet. Her er inkluderende opplæring et
kjerneområde. Inkluderende opplæring innebærer kunnskap om hva mangfoldet
består av, hva som kjennetegner den menneskelige variasjon, og hva vi trenger
av kompetanse for å tilrettelegge miljøet slik at alle kan delta.
Spesialpedagogisk kompetanse dreier seg dermed om hva som
er karakteristisk for individets behov, kunnskap om hvilke tiltak som nytter,
samt kunnskap om hva som skal til for at vi som spesialpedagoger kan legge best
mulig til rette for at alle kan delta i fellesskapet på mest mulig likeverdige
premisser.
Handling/praksis
Handlingsperspektivet
bygger på et grunnleggende verdisyn og kompetanse innenfor spesialpedagogikkens
kjerneområder. Det dreier seg om hva vi som spesialpedagoger faktisk gjør, vår
tilegnelse av ferdigheter og valg av redskaper som vi vet kan styrke den
enkeltes muligheter. Også det vi gjør i praksis for å bygge ned de
samfunnsmessige barrierene som hindrer deltakelse i fellesskapet, er sentralt
innenfor handlingsperspektivet.
Tre aktuelle perspektiver for å forstå nevroutviklingsforstyrrelser
Nedenfor
presenteres tre ulike måter å forstå nevroutviklingsforstyrrelser på sett i lys
av nevrovitenskapens rolle. I denne sammenheng blir nevroutviklingsforstyrrelser
forstått som en funksjonshemming.
Medisinsk / diagnostisk /
individ-perspektiv
Samfunnsmessig perspektiv (sosial
modell)
Relasjonelt perspektiv (nordisk
modell)
Medisinsk
/ diagnostisk / individ-perspektiv
Innenfor et
medisinsk / diagnostisk / individperspektiv er funksjonshemming (her:
nevroutviklingsforstyrrelser) avgrenset til enkeltindividet. Et slikt
perspektiv er basert på en tradisjonell forståelse, der funksjonshemmingen er
sett som en konsekvens utelukkende av sykdom, lyte eller andre biologiske
avvik. Individet har defekter og mangler som må identifiseres, diagnostiseres
og korrigeres (Dwyer, 2022; Tangen, 2012; NOU, 2016: 17).
Innenfor et slikt perspektiv kan nevrovitenskapen synes å
stå sentralt. Ved kartlegging, diagnostisering og utarbeiding av tiltak kan
nevrovitenskapen gi oss kunnskap om årsaksfaktorer og spesifikke trekk ved
individets atferd. Og på bakgrunn av observasjon, tester og anamneser kan den
gi en forståelse som resulterer i klassifisering av ulike tilstander.
Nevrovitenskapens bidrag kan være essensiell i en slik type kartlegging og være
nødvendig for å forstå hva vanskene handler om, noe som igjen kan være
avgjørende for valg av tiltak. Avklaring av type tilstand/diagnose kan dessuten
åpne for rettigheter som kan ha betydning for individet selv, i familien, på
skolen, i arbeid eller på fritiden.
Samfunnsmessig
perspektiv (sosial modell)
Innenfor et
samfunnsmessig perspektiv er funksjonshemmingen utelukkende skapt av
samfunnsmessige barrierer og ikke begrunnet i individuelle egenskaper.
Funksjonshemmingen (nevroutviklingsforstyrrelsen) er i liten grad knyttet til
den individuelle skaden/funksjonsnedsettelsen.
Det samfunnsmessige perspektivet, også kalt den sosiale
modellen, peker kun på begrensninger i samfunnet og konteksten som et hinder
for individets muligheter for deltakelse (Dwyer, 2022; NOU 2016: 17; Oliver,
2013, 1983; Tangen, 2012). Dette perspektivet var i stor grad en reaksjon mot
den på den tiden rådende, mer ensidige medisinske og individfokuserte
forståelsen av funksjonshemming. Dette perspektivet oppsto spesielt fra ulike
grupper og personer som selv ble klassifisert som funksjonshemmede (Oliver,
2013, 1983).
Ifølge dette perspektivet spiller nevrovitenskapen en
mindre rolle når det gjelder å forstå nevroutviklingsforstyrrelser, siden det
her ikke er relevant å se nærmere på individets atferd eller opphav til atferd;
det vil si å lete etter årsaksforklaringer hos individet. Oppmerksomheten
rettes heller mot samfunnet rundt og hvilke årsaksforklaringer som er mulig å
finne her.
Relasjonelt
perspektiv (nordisk modell)
Innenfor
et relasjonelt perspektiv (også kalt den nordiske modellen) er
funksjonshemmingen både knyttet til egenskaper ved individet og til omgivelsene
og situasjonen (Tangen, 2012; NOU 2016: 17; Gustavsson, 2004; Tøssebro, 2004).
I et relasjonelt perspektiv forstås dermed funksjonshemminger
(nevroutviklingsforstyrrelser) som et samspill mellom individets begrensninger
og samfunnets tilrettelegging eller mangel på tilrettelegging som synes å være
gjensidig avhengig av hverandre.
Nevrovitenskapen har som funksjon først og fremst å
utforske individets begrensninger og karakteristika. Innenfor et relasjonelt
perspektiv, der man ser nærmere på forholdet mellom individ og miljø, vil nevrovitenskapen
kun ha betydning så sant kunnskapen også involverer individet i kontekst.
Nevrovitenskapen har som funksjon først og fremst å utforske individets begrensninger og karakteristika
Nevrovitenskap versus spesialpedagogikk
I lys av
Handal & Lauvås sin praksistrekant (2014) vil det være nyttig å se nærmere
på nevrovitenskapens rolle forstått ut fra en spesialpedagogisk kontekst. I
henhold til de etiske begrunnelsene og grunnleggende verdiene som danner basis
for de to fagdisiplinene, nevrovitenskap og spesialpedagogikk, kan man spørre
seg om verdisyn og menneskesyn som gjelder for de respektive fagområdene,
egentlig er på kollisjonskurs. Er det mulig at de to fagdisiplinene har to
ulike vitenskapsteoretiske utgangspunkter?
Faget
spesialpedagogikk har et humanistisk utgangspunkt, der personens egne
opplevelser, valg og verdier har en sentral plass. Det handler om å forstå
mennesket. Faget spesialpedagogikk legger vekt på mangfold og variasjon, og det
overordnede målet handler om inkludering av alle. Faget nevrovitenskap har på
sin side et naturvitenskapelig utgangspunkt der søkelyset er rettet mot å kunne
forklare mennesket. Studier av hjernen skal sammen med undersøkelser,
observasjoner og tester av atferd bidra til å avdekke sammenhenger,
klassifisere og kategorisere ulike tilstander.
Når det gjelder kunnskap og teoretiske begrunnelser som
danner bakgrunnen for nevrovitenskapen, kan dette fagområdet synes å tilføre
spesialpedagogikken essensiell kunnskap i form av mulige årsaksforklaringer til
funksjonshemminger. Nevrovitenskapen kan dermed bidra til en forståelse av hva
som er bakgrunnen for ulike vansker. Den kan dermed gi verdifull kunnskap om
hvilke tiltak som faktisk virker. Vi vet også at klassifisering og
diagnostisering av ulike tilstander kan åpne for nødvendige rettigheter, noe
som er nyttig i det spesialpedagogiske praksisfeltet.
Med henblikk på
handlingsdimensjonen, det vil si faget nevrovitenskap sitt bidrag i
spesialpedagogisk praksis, synes nevrovitenskap å spille en nødvendig rolle,
som for eksempel kan være å gi begrunnelser for handling. Nevrovitenskapen kan
gi oss som spesialpedagoger vesentlig kunnskap som bidrar til at vi kan gi
elevene tilpasset og egnet kartlegging, intervensjon og inkluderende opplæring.
I tillegg kan nevrovitenskapen bidra med nødvendig kunnskap slik at vi bedre
forstår hvordan vi kan legge best mulig til rette for den enkeltes muligheter
til å delta i fellesskapet. Dette forutsetter imidlertid at vi samtidig
arbeider for å bygge ned eventuelle barrierer som står i veien for å få
dette til.
Nevrovitenskapens bidrag og muligheter versus begrensninger
I denne
artikkelen er det pekt på at nevrovitenskapen kan hjelpe oss til å avdekke
vansker, samt klassifisere og diagnostisere ulike nevroutviklingsforstyrrelser.
Nevrovitenskapen kan dessuten gi oss viktig informasjon om hva som bidrar til å
avhjelpe slike vansker. Men spørsmålet er hva vi egentlig får vite, og hva som
blir undersøkt. Ved hjelp av nevrovitenskap blir kognitiv funksjon i hjernen
undersøkt, atferd blir observert og ferdigheter blir testet. Vi vet noe om
genetiske forklaringer, men hvor mye vet vi egentlig? Nevrovitenskapen retter
oppmerksomheten mot kausale sammenhenger, det vil si at den benyttes til å
undersøke årsak og virkning.
Nevrovitenskapen kan som nevnt ha en vesentlig rolle
innenfor en spesialpedagogisk kontekst, men på hvilken måte kan
nevrovitenskapens verdisyn være begrensende for vår forståelse av
nevroutviklingsforstyrrelser? Der faget spesialpedagogikk er rettet mot et
mulighetsperspektiv, der vi forsøker å rette oppmerksomheten mot mestring og
livskvalitet, kan det være slik at nevrovitenskapen går mer i retning av en
patologisering av enkeltindividet?
Er det likevel mulig å inkludere begge perspektiver? Vi
trenger den medisinske/diagnostiske forståelsen for å gi best mulig individuell
støtte og hjelp. Men spesialpedagogikken må også inkludere et systemperspektiv
og se individet i kontekst. Nevrovitenskapen spiller derfor en viktig rolle for
å forstå nevroutviklingsforstyrrelser, så sant denne kunnskapen gir rom for en
mer helhetlig forståelse av den det gjelder, og miljøet rundt vedkommende –
slik spesialpedagogikken har som målsetting.
Nevromangfold – en ny betegnelse innenfor dette fagfeltet
Betegnelsen
nevromangfold
(neurodiversity
på engelsk) viser til variasjoner i menneskets hjerne og
kognisjon, for eksempel sosial kompetanse, læring, oppmerksomhet, humør og
andre mentale funksjoner (Armstrong, 2011).
Innenfor en slik forståelse eksisterer to betegnelser i
en form for dikotomi, nevrotypiske
(typisk nevrologisk utvikling) og nevrodivergente (nevrologisk
utvikling som er atypisk). Denne forståelsen oppsto opprinnelig på bakgrunn av
en rettighetsbevegelse blant autister. De utfordrer det synet som betegner og
klassifiserer en viss type atferd som nevroutviklingsforstyrrelser, og at slik
atferd anses å være patologisk. De kjemper for nevrodivergentes rett til å være
seg selv og er særlig imot atferdskorrigerende tiltak.
Denne forståelsen har klare paralleller til den sosiale
modellen for funksjonshemming, der det er samfunnsmessige barrierer og
holdninger som skaper funksjonshemmingen (Dwyer, 2022). Å innta en slik
posisjon kan imidlertid også ha sine problematiske sider. Motstandere av dette
synet argumenterer for at vi ved å akseptere en slik sosial forståelse kan
risikere å bagatellisere vanskene knyttet til nevroutviklingsforstyrrelser. Vi
kan dermed for eksempel risikere å overse tilstander som er avhengig av
behandling, og der denne behandlingen kunne gitt personen det gjelder, en bedre
hverdag.
Begrepene
nevrodivergent og nevrotypisk blir også kritisert for å være for
kategoriserende, og de som har dette synet, foretrekker heller betegnelsen
nevromangfold. Denne betegnelsen er kanskje mer i tråd med og bedre egnet for
et samfunn som har som mål å inkludere alt mangfold
(Vermeulen, 2020).
En tilnærming til nevromangfold som kun setter søkelys på
samfunnet og benekter individuelle årsaksfaktorer til funksjonshemmingen, er
regnet for å være kontroversiell. Dwyers tilnærming (2022) innebærer en annen
forståelse av nevromangfold enn den opprinnelige (nevrotypisk/nevrodivergent).
Han argumenterer isteden for en alternativ tilnærming; det vil si en
mellomstilling mellom en streng medisinsk modell og en streng sosial modell
(Dwyer, 2022). I tråd med et relasjonelt perspektiv (den nordiske modellen)
argumenterer Dwyer (2022) for nevromangfold som tilnærming, der
funksjonshemmingen (nevroutviklingsforstyrrelsen) sees som et produkt av en
interaksjon av individuelle og kontekstuelle faktorer.
Vi vet at det eksisterer ulike dikotomier:
nevrotypisk/nevrodivergent
versus nevromangfold
kategorier
versus variasjon
individ
versus mangfold
individrettet
versus systemrettet
En
nevromangfold-tilnærming slik Dwyer (2022) løfter frem, er en alternativ
tilnærming til å forstå nevroutviklingsforstyrrelser bedre som inkluderer både
et individ- og et systemperspektiv. Dette er i tråd med en spesialpedagogisk
tilnærming som inkluderer både et individperspektiv og et systemperspektiv, det
vil si et relasjonelt perspektiv (den nordiske modellen).
en spesialpedagogisk tilnærming inkluderer både et individperspektiv og et systemperspektiv
Konklusjon
I denne
artikkelen blir nevroutviklingsforstyrrelser diskutert i lys av to ulike
fagdisipliner, nevrovitenskap og spesialpedagogikk.
Nevrovitenskap kan være en relevant diagnostisk
tilnærming for bedre å forstå hva nevroutviklingsforstyrrelser innebærer, og
slik sett bidra med kunnskap også til et spesialpedagogisk
forståelsesperspektiv. På den annen side har nevrovitenskapen og
spesialpedagogikken to ulike vitenskapelige utgangspunkt som synes å være på
kollisjonskurs med hverandre. Faget spesialpedagogikk har et humanistisk
utgangspunkt, der personens egne opplevelser, valg og verdier har en sentral
plass. Det handler om å forstå mennesket. Faget nevrovitenskap har på sin side
et naturvitenskapelig utgangspunkt, der søkelyset er rettet mot å kunne
forklare mennesket.
Denne artikkelen har imidlertid forsøkt å synliggjøre
nevrovitenskapens bidrag innenfor en spesialpedagogisk kontekst. Ved hjelp av
tre ulike forståelsesperspektiv på funksjonshemming (her
nevroutviklingsforstyrrelser) blir faglige bidrag og begrensninger analysert og
vurdert innenfor en helhetlig sammenheng. Analysen viser at nevrovitenskap
spiller en viktig rolle for å forstå nevroutviklingsforstyrrelser innenfor et
individfokus.
Nevrovitenskap har som mål å forstå sammenhengen mellom
biologi og atferd. Denne kunnskapen er nødvendig også i et samfunnsperspektiv
fordi den kan gi føringer for kartlegging og intervensjon som igjen danner noe
av grunnlaget for å kunne oppnå inkluderende opplæring innenfor en spesialpedagogisk
sammenheng. Dette forutsetter imidlertid en forståelse av individet i en
kontekst. Nevrovitenskapen har som nevnt en vesentlig betydning for
klassifisering av individuelle utfordringer. Den kan likevel også være relevant
innenfor et relasjonelt perspektiv, så sant man i tillegg til den kunnskapen
den frembringer om individet, også tar hensyn til hva man må tilrettelegge i
individets kontekst for å kunne inkludere alt mangfold og menneskelig
variasjon.
Hanne Marie Høybråten Sigstad er professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo innenfor fagfeltet nevroutviklingsforstyrrelser. Hun har grunnutdanning som allmennlærer og har blant annet også jobbet som spesialpedagogisk rådgiver i møte med personer med sjeldne tilstander både ved Trenings- og rådgivingssenteret ved Sunnaas sykehus og Senter for sjeldne diagnoser ved Rikshospitalet. Høybråten Sigstad leder for tiden et NFR–prosjekt som har som mål å få til enklere overganger fra skole til arbeidsliv for unge voksne med lett utviklingshemming.
Denne artikkelen ble første gang publisert i papir- og e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 4, 2023. Hvis du vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe selv.
Referanser
American
Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental
Disorders, Fifth Edition. Arlington, USA.
Armstrong, T.
(2011). The power of neurodiversity: unleashing the advantages of your
differently wired brain. Cambridge,
MA: Da Capo Lifelong.
Bears, M.F.,
Connors, B.W. & Paradiso, M.A. (2020). Neuroscience: Exploring the brain.
Enhanced Fourth Edition. Burlington: Jones & Bartlett Learning.
Dwyer, P.
(2022). The Neurodiversity Approach(es): What are They and What Do They Mean
for Researchers? Human Development, 66(2), s. 73–92. DOI: 10.1159/000523723
Gustavsson, A.
(2004). The role of theory in disability research – springboard or
strait-jacket? Scandinavian Journal of Disability Research 6(1), s. 55–70.
https://doi.org/10.1080/15017410409512639
Lauvås, P.
& Handal, G. (2014). Veiledning
og praktisk yrkesteori. 3. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
NOU, Norges offentlige utredninger (2020:1).
Tjenester til personer med autismespekterforstyrrelser og til personer med
Tourettes syndrom. Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet.
NOU, Norges offentlige utredninger (2016:17).
På lik linje. Åtte løft for å realisere grunnleggende rettigheter for personer
med utviklingshemming. Oslo: Barne- og
likestillingsdepartementet.
Oliver, M.
(2013). The social model of disability: thirty years on. Disability &
Society, 28(7), s. 1024–1026. DOI: 10.1080/09687599.2013.818773
Oliver, M.
(1983). Social Work with Disabled People. Basingstoke: Macmillan.
Parenti, I.,
Rabaneda, L. G., Schoen, H. & Novarino, G. (2020). Neurodevelopmental
Disorders: From Genetics to Functional Pathways. Trends in Neurosciences,
43(8), s. 608–621. Doi: https://doi.org/10.1016/j.tins.2020.05.004
Straub, L., Bateman, B.T., Hernandez-Diaz,
S., York, C., Lester, B., Wisner, K.L., McDougle, C.J., Pennell, P.B., Gray, K
J., Zhu, Y., Suarez, E.A., Mogun, H. & Huybrechts, K.F. (2022). Neurodevelopmental Disorders Among Publicly or Privately Insured
Children in the United States. JAMA Psychiatry, 79(3), s. 232–242. Doi: 10.1001/jamapsychiatry.2021.3815
Tangen, R. (2012). Tilnærmingsmåter og temaer
i spesialpedagogikk – en introduksjon. I: Befring, E. & Tangen, R. (red.).
Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Tøssebro, J.
(2004). Introduction to the special issue. Understanding disability. Scandinavian
Journal of Disability Research, 6(1), s. 3–7. Doi: 10.1080/15017410409512635
Vermeulen, P.
(2020). Peter Vermeulen on neuroharmony. You Tube, 04.11.2020.
https://www.youtube.com/watch?v=wGCiIP2SDHI
Ward, J.
(2020). The Students’s Guide to Cognitive Neuroscience. New York: Routledge.
WHO, World Health Organization (2022). ICD-11 International
Classification of Diseases 11th Revision. URL: ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics (who.int)