Personalet i barnehagen forteller at utforskende aktiviteter
skjer mest i barns spontane lek (83 %) og minst innen estetiske fagområder som
drama (7 %) og musikk (24%) og digitale verktøy (7%).
Annonse
Det viser en studie fra
BARNkunne – Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet.
– Barnehageansatte assosierer ikke estetiske fag med
utforskende arbeidsformer. Barnehager kan ha mye utstyr, men de tar ikke alltid
utstyret i bruk. De kan ha en koffert med instrumenter som ikke brukes, eller
en gitar på veggen som sjelden er nede, sier Elin Eriksen Ødegaard, professor i
barnehagepedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet.
Mer musikk med de minste
– Resultatene kan handle om forståelsen av hva utforskning
her. Utforskning assosieres med naturfag, men det er også utforskning i
kunstfagene, som når vi beveger oss til musikk, tar kroppen i bruk og utforsker
rytme, kroppsbeherskelse og flyt, sier professoren.
Mens barnehageansatte utforsker mest sammen med barna i
spontan lek, er utforskning i naturen en god nummer to (64 %) og deretter
prosjektarbeid ledet av barnehageansatte (49 %).
Mens mange sier de bruker materialer og gjenstander fra og i naturen, er det få
som sier at de utforsker ved hjelp av digitale verktøy og faglitteratur for
barn. Vann er det materialet som flest utforsker sammen med barn, ifølge
studien blant 2200 barnehageansatte.
De ansatte bruker musikk i større grad med
de minste barna (44 %) enn med de eldste barna (11 %). 6 prosent sier de utforsker drama sammen med de
eldste barna, mens 8 prosent gjør det med de yngste.
– Studien gir grunn til uro, fordi den kan tyde på at det er
lav kompetanse i estetiske fag som musikk og drama, sier Ødegaard.
Hun er en av forskerne bak studien og forskningsleder for BARNkunne.
– Hvis store barnehager ikke har noen som kan synge eller
spille med barn, og må hente inn kulturskolekompetanse er det ganske alvorlig,
og et tegn på at vi bør ha en nasjonal satsing på kunnskap om estetiske fag,
helst i en form der barnehageansatte får trene på ferdigheter som de kan ta i
direkte bruk med barna.
Om studien
Rundt 2200 barnehageansatte har svart på et spørreskjema om hvilke områder de deltar utforskende sammen med barna på.
Flesteparten var pedagogiske ledere og styrere.
Målet var å finne ut hvordan barnehageansatte jobber med
felles utforskning, hvilken rolle barnehageansatte tar, og i hvilke aktiviteter
de bruker utforskning.
Bakgrunnen for studien er at felles utforskning med barn er
et ideal i Rammeplanen, og at vi vet lite om hvordan ansatte arbeider med
dette.
Utforskende aktivitet skjer mest i barns spontane lek (83 %), i naturen (64 %) og i prosjektarbeid ledet av barnehageansatte (49 %), og
minst i estetiske fag som drama (7 %) og musikk (24 %) og i digitale verktøy (7 %).
– Ikke alle er komfortable med å synge, og de kan kjenne på
stemmeskam. Det kan lett overføres til barn. Vi trenger videreutdanning i
praktiske ferdigheter, som å trene på å synge. Den personlige stemmen er unik,
og kan følge barnas rytme og toneleie, noe ikke YouTube- eller Spotify-stemmen
kan erstatte, sier Ødegaard.
Hun sier barn har ulike måte å lære på, og at
kunstfagene styrker barns evne til å utforske, leke og lære.
– En ansatt med kompetanse innen musikk vil kunne tolke
barns banking i bordet som utforskning av rytme, og plutselig har de laget en
rytmekonsert, mens en uten kompetanse vil kunne se på det som støy og si hysj,
påpeker hun.
Ansatte som utforskere med barn
De yngste
De eldste
I alt
Prosjektarbeid
41
54
49
Spontan lek
86
80
83
Eksperiment
0
18
14
Digitale verktøy
6
9
7
Faktabøker/litteratur
15
22
21
Drama
8
6
7
Musikk
44
11
24
Forming
31
32
31
Naturområder
59
67
64
Tallene er i prosent og viser i hvilke situasjoner utforskende samspill oppstår i barnehagen. 0 betyr at de ikke registrerte eksperimenter med de yngste. Kilde: Rapporten Felles utforskning som arbeidsform – en vei å vise – en vei å gå fra BARNkunne Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet (2023).
Bruker det de kjenner
Barnehageansatte ser sin rolle som omsorgsperson og
veileder, og deretter som lekekamerat, samtalepartner og tilrettelegger, ifølge
studien fra BARNkunne. Kun 24 prosent svarer at de ser seg selv som en
utforsker.
Professor Elin Eriksen Ødegaard tror det handler om at det er lite kunnskap om
utforskning. Hun sier barnehagene har en lang tradisjon med kunstfag, men spør
seg om de er kritisk bevisste og i takt med tiden barna vokser opp i.
– Mange leser litteratur for barna fra egen barndom, som Alf
Prøysen og Thorbjørn Egner, og er ukritiske til kommersiell litteratur som
Kaptein Sabeltann. De tar mindre i bruk nyere barnelitteratur, barnemusikk og
barneteater.
Hun tror ansatte ikke ser på seg selv som
kulturformidlere, kanskje fordi de ikke er pålagt å være det.
– Noen barn møter både gammel og nyere kunst og kultur
hjemme, mens andre ikke gjør det. Alle barn fortjener å få en rik variasjon av
tradisjoner, kunst og kultur i barnehagen, sier professoren.
Annonse
Kjenner seg igjen
– Det at ansatte i barnehagen har mer utforskende
aktiviteter med barna i naturen enn i drama tror jeg handler om kunnskap og
trygghet. Det er lettere å tenne et bål, som du har lært i speideren, enn å
spille en rolle, dersom du aldri har gjort det, sier Hege Holmqvist Synnes,
høyskolelektor i drama og teater ved Høgskulen i Volda.
Hun sier undersøkelsen
fra Høgskulen på Vestlandet stemmer godt med funnene de har gjort i
forskningsrapporten «Ikke stas å bli tvunget til å spille Tornerose hvis en
absolutt ikke liker det – om pedagogers faglige forståelse av dramafaget.»
– Studien viser at det er behov for økt faglig bevissthet om
hvordan de kan bruke drama i barnehagen, sier Synnes.
– Er man ute kan man utforske en kvist, og ser man en hule,
kan man spørre barna hvem som bor der. Man utforsker ikke drama med mindre man
er veldig trygg på det, sier førsteamanuensis i pedagogikk Liv Ingrid Håberg
ved Høgskulen i Volda.
Hun var den andre forskeren bak studien om ansattes
forståelse av dramafaget i barnehagen.