Herner Sæverot og Glenn-Egil Torgersen.
Foto: Tore Brøyn
– Av og til bør lærere møte uforberedt
Kan en lærer gå inn til timen uten noen klare mål for hva elevene skal lære? Ja, det kan faktisk være en fordel å gjøre det.
Herner Sæverot og Glenn-Egil Torgersen har
forsket på pedagogikken og det uforutsigbare i mer enn to tiår. Grunnlaget for
denne interessen ble lagt en gang da de satte seg ned for å diskutere på hvilke
områder pedagogikken ikke har lykkes i å finne fram til gode løsninger.
De kom
fram til at det måtte være uforutsigbarheten i klasserommet.
– Vi tok for oss den
pedagogiske litteraturen, og fant ut at det uforutsigbare var nærmest
ikke-eksisterende som tema. Kun noen få pedagogiske verker hadde noe om dette,
sier Sæverot.
Læring kan ikke planlegges
Ifølge Torgersen ligger problemet i at de
fleste didaktiske modellene har som forutsetning at målene for hva elevene skal
lære, skal være klare på forhånd.
– Disse modellene
forutsetter gjerne at læring er noe man kan planlegge i form av klare
læringsmål. Men hvis man aksepterer at læring ikke er noe som kan planlegges,
så vil forutsetningene for hele modellen bryte sammen. Og hvis man likevel
velger å ha klare mål for læringen som utgangspunkt, så vil man risikere å bli
for rigid i sin tilnærming, og sannsynligvis gå glipp av muligheten til å
utnytte det som skjer i klasserommet, innspill fra elevene, osv. Det kan bety
dårligere læringsutbytte for elevene, og kanskje også at man i mindre grad
lykkes med å vekke elevenes interesse for det man ønsker å formidle, sier han.
Sæverot på sin side
legger til at undervisning fortsatt må planlegges, slik at man får inn en
kontinuitet, men at den i større grad må åpne for brudd med kontinuiteten,
utnytte det som skjer i øyeblikket og kunne fravike den allerede lagte planen
for hva som skal skje i timen.
Læreplanen åpner for mer enn du tror
– I læreplanenes overordnete del står det at
kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å
mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og
situasjoner. Slik sett er vel det uforutsette ivaretatt i læreplanene?
– Overordnet del av
læreplanen gir rom for å ta inn det uforutsette i undervisningen. Problemet med
kunnskapsløftet er at det har introdusert et kompetansebegrep som er altfor
statisk, man snakker om kompetanse mer som en fast størrelse enn som noe som er
under stadig utvikling og endring, sier Sæverot.
Men de to forskerne
mener at nettopp overordnet del gir læreren rom for å tenke mer alternativt og
legge undervisningen opp på en friere måte.
Læreren som «handyman»
Muligheten til å improvisere er en sentral
del av det å gripe mulighetene som oppstår i klasserommet. Det kan være en
stemning, noe som skjer utenfor vinduet, et innspill fra en elev som går på
tvers av det man egentlig hadde tenkt å snakke om. Men Torgersen advarer
likevel mot en for lettvint oppfatning av hva improvisasjon skal innebære
innenfor undervisning. Han mener at lærerens måte å improvisere på skiller seg
fra den man forventer fra en kunstner eller en musiker.
– Det kan være fristende
å improvisere, gjøre noe morsomt for å underholde elevene og holde på
oppmerksomheten, men lærerens improvisasjon må hele tiden holde blikket festet
på det didaktiske prosjektet og skolens oppgaver, sier han.
Torgersen
sammenligner læreren med en handyman eller
bricoleur, som hele tiden må
improvisere for å løse vanskelige oppgaver med hjelp av sin profesjon og de
midler som er til rådighet der og da i situasjonen – ofte i direkte samspill
med elevene, samtidig som hen aldri må glemme skolens oppgaver og
forpliktelser, inkludert elevens behov.
Dette krever, ifølge de
to forskerne, at læreren har kompetanse når det gjelder å utnytte det
uforutsigbare, men det krever i samme grad at læreren evner å ikke hvile for
tungt på sine tidligere erfaringer. Det å ta tak i det uforutsette krever jo
nettopp at man skal finne noe nytt, en ny innfallsvinkel som verken læreren
eller elevene har tenkt på tidligere.
– Det er nettopp å kunne
finne en balanse mellom det planlagte innenfor undervisningen og det å gripe
tak i det uforutsette. Man befinner seg hele tiden på en glideskala mellom
disse to, men mulighetene som ligger i å utnytte det uforutsette, er gjerne større
enn man skulle tro, sier Sæverot.
Forferdelige hendelser
– I boken deres skriver
dere både om det uforutsette i positiv forstand, å gripe øyeblikket i
undervisningen, og om det uforutsette som kan være terror, vold, osv. Finnes
det noen fellesnevner for disse to ulike formene for uforutsigbarhet?
– Eksistensielle trusler
og dagligdagse uforutsette hendelser har i alle fall det til felles at de tvinger
oss ut av våre vanlige tenkemåter. Selve grunnlagstenkningen er også lik ved at
enten det dreier seg om en alvorlig trussel eller hendelser innenfor
undervisningen, så må man bygge kompetanse for å kunne håndtere situasjonen,
blant annet gjennom å analysere hva som kjennetegner det uforutsette. Men når
det gjelder uforutsette hendelser som skoleskyting, terror, ulykker,
klimakriser eller pandemi, så vil disse i større grad kreve at beredskap og
øvelser legges inn i læreplanene, hvor skolene selv også må ha en klar stemme
om hvordan dette bør være, sier Torgersen.
En uforutsigbar verden
Ved å snakke om og forberede seg på det
uforutsette, kan man kanskje også forstå bedre det som skjer i verden i dag.
Torgersen minner om dagens situasjon der makthavere bruker uforutsigbarhet som
maktmiddel.
–
Ved å være vant til å forholde seg til det uforutsigbare så har man et
hjelpemiddel til å kunne tenke over det man utsettes for, se flere nyanser og
kanskje avsløre hvilke mekanismer som blir brukt. Mange ungdommer opplever
frykt. Men om de blir vant til å forholde seg til det uforutsette, så kan det
hende at de vil kunne håndtere det uforutsigelige på en bedre måte, sier han.