Før arbeidsgiver kan si opp en ansatt i barnehagen, må det alltid vurderes om det finnes annet passende arbeid innad i virksomheten, i følge ny lov.
Illustrasjonsfoto: Adobe Stock
Nå får ansatte i private barnehagekonsern bedre rettigheter
Innspill: Det gjelder både ved nedbemanning og i drøfting av saker som angår de ansatte.
Fra 1. januar 2024 styrkes rettighetene til arbeidstakere
som jobber i et konsern. De nye lovbestemmelsene er særlig aktuelle for ansatte
i de store barnehagekonsernene, som Læringsverkstedet, FUS, Norlandia og
Espira.
Nedbemanning og fortrinnsrett
To av endringene knytter seg til nedbemanning, for eksempel
når barnetallet i barnehagen er redusert over lengre tid. Før arbeidsgiver kan
si opp en ansatt, må det alltid vurderes om det finnes annet passende arbeid
innad i virksomheten, jf. arbeidsmiljøloven (aml.) § 15–7. For private
barnehager vil «virksomheten» normalt være den barnehagen man er ansatt i. Nå
utvides imidlertid denne plikten til også å gjelde virksomheter i konsernet.
Det kan være andre barnehager eid av de samme eiere. En oppsigelse er ikke
saklig dersom det er ledig arbeid å tilby i egen barnehage eller andre
barnehager i samme konsern.
Arbeidsgiverens plikt
til å vurdere annet arbeid / omplasseringsmuligheter gjelder i utgangspunktet
ledig arbeid i alle virksomheter i konsernet. Loven åpner for å begrense dette
dersom det er basert på saklige kriterier, som at arbeidsgiver kun vurderer
virksomhetene i konsernet som har samme type arbeidsoppgaver (for eksempel bare
barnehager), eller geografiske forhold (for eksempel innenfor samme fylke eller
region). Både behovet og kriteriene for avgrensingen skal drøftes med de
tillitsvalgte i forkant.
Etter arbeidsmiljøloven § 14–2 har arbeidstakere som er sagt
opp på grunn av virksomhetens forhold, fortrinnsrett til ny ansettelse i samme
virksomhet. Fortrinnsretten er nå også utvidet til å gjelde andre virksomheter
i konsernet. Konsernfortrinnsretten gjelder også arbeidstaker som er
midlertidig ansatt (ikke vikariater), og som på grunn av virksomhetens forhold
ikke får fortsatt ansettelse. Det gjelder også arbeidstaker som har akseptert
tilbud om redusert stilling i stedet for oppsigelse.
Informasjon og drøfting
Konsern av en viss størrelse er nå også forpliktet til å
etablere en ordning eller et organ for samarbeid, informasjon og drøfting med
arbeidstakerne i konsernet, jf. arbeidsmiljøloven § 8–4. Tillitsvalgte skal ha
en sentral rolle i både etableringen og den praktiske gjennomføringen. Organet
skal behandle saker som berører foretakene i konsernet, for eksempel planer om
utvidelser, innskrenkninger eller omlegginger. Informasjon og drøfting skal
skje «så tidlig som mulig», slik at tillitsvalgte faktisk kan påvirke
beslutningene.
© Utdanningsnytt