Før arbeidsgiver kan si opp en ansatt i barnehagen, må det alltid vurderes om det finnes annet passende arbeid innad i virksomheten, i følge ny lov.

Nå får ansatte i private barnehagekonsern bedre rettigheter

Innspill: Det gjelder både ved nedbemanning og i drøfting av saker som angår de ansatte.

Publisert

Fra 1. januar 2024 styrkes rettighetene til arbeidstakere som jobber i et konsern. De nye lovbestemmelsene er særlig aktuelle for ansatte i de store barnehagekonsernene, som Læringsverkstedet, FUS, Norlandia og Espira.

 

Nedbemanning og fortrinnsrett

To av endringene knytter seg til nedbemanning, for eksempel når barnetallet i barnehagen er redusert over lengre tid. Før arbeidsgiver kan si opp en ansatt, må det alltid vurderes om det finnes annet passende arbeid innad i virksomheten, jf. arbeidsmiljøloven (aml.) § 15–7. For private barnehager vil «virksomheten» normalt være den barnehagen man er ansatt i. Nå utvides imidlertid denne plikten til også å gjelde virksomheter i konsernet. Det kan være andre barnehager eid av de samme eiere. En oppsigelse er ikke saklig dersom det er ledig arbeid å tilby i egen barnehage eller andre barnehager i samme konsern.

 Arbeidsgiverens plikt til å vurdere annet arbeid / omplasseringsmuligheter gjelder i utgangspunktet ledig arbeid i alle virksomheter i konsernet. Loven åpner for å begrense dette dersom det er basert på saklige kriterier, som at arbeidsgiver kun vurderer virksomhetene i konsernet som har samme type arbeidsoppgaver (for eksempel bare barnehager), eller geografiske forhold (for eksempel innenfor samme fylke eller region). Både behovet og kriteriene for avgrensingen skal drøftes med de tillitsvalgte i forkant.

Etter arbeidsmiljøloven § 14–2 har arbeidstakere som er sagt opp på grunn av virksomhetens forhold, fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet. Fortrinnsretten er nå også utvidet til å gjelde andre virksomheter i konsernet. Konsernfortrinnsretten gjelder også arbeidstaker som er midlertidig ansatt (ikke vikariater), og som på grunn av virksomhetens forhold ikke får fortsatt ansettelse. Det gjelder også arbeidstaker som har akseptert tilbud om redusert stilling i stedet for oppsigelse.

 

Informasjon og drøfting

Konsern av en viss størrelse er nå også forpliktet til å etablere en ordning eller et organ for samarbeid, informasjon og drøfting med arbeidstakerne i konsernet, jf. arbeidsmiljøloven § 8–4. Tillitsvalgte skal ha en sentral rolle i både etableringen og den praktiske gjennomføringen. Organet skal behandle saker som berører foretakene i konsernet, for eksempel planer om utvidelser, innskrenkninger eller omlegginger. Informasjon og drøfting skal skje «så tidlig som mulig», slik at tillitsvalgte faktisk kan påvirke beslutningene.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS