Elevorganisasjonen mener langtidsoppgave er et godt alternativ til eksamen
Langtidsoppgave er prøvd ut med gode resultater. Martine Løkken Svendsen, påtroppende leder i Elevorganisasjonen, mener det er på tide å fornye eksamen.
I begynnelsen av mars avholdt Elevorganisasjonen sitt landsmøte, «Elevtinget.» Der ble «Politisk prioritering for 2025 til 2028» vedtatt.
Annonse
I det første kapitelet kom følgende punkt inn: «langtidsoppgave er et godt alternativ til
eksamen».
– Det var mitt forslag. Så jeg er veldig glad for at det ble vedtatt, sier Martine Løkken Svendsen til Utdanningsnytt.
Martine Løkken Svendsen, påtroppende leder i Elevorganisasjonen.Foto: Elevorganisasjonen
Martine er i dag nestleder i Elevorganisasjonen. På Elevtinget ble hun valgt til leder og i juli tar hun over etter nåværende leder Madelen Kloster. Hun har også vært fylkesleder i Oslo.
Martine har gått på Elvebakken videregående skole i Oslo og fullførte våren 2024.
Prøvd ut med gode resultater
Om bakgrunnen for at hun har interessert seg for å endre sluttvurderingen, forteller hun at hun har snakket med elever som har prøvd ut langtidsoppgave.
– De jeg snakket med gjennomførte både langtidsoppgave og eksamen. Tilbakemeldingen vi fikk er at det ikke fungerte så bra å gjennomføre begge deler samtidig. Langtidsoppgaven var det de lærte mest av. Det vi ønsker er langtidsoppgave som alternativ til eksamen, sier Svendsen.
Elevtinget vedtok også at «alternativer til dagens eksamen skal utredes».
Også leder Madelen Kloster er positiv til at langtidsoppgave prøves ut.
– På Elevtinget ble det vedtatt at en mer rettferdig sluttvurdering er en politisk prioritet for oss. Fremover vil Elevorganisasjonen jobbe for å få endret dagens eksamensform til det bedre.
Elevtinget vedtok:
Alternativer til dagens eksamen skal utredes.
En sluttvurdering i tråd med den teknologiske utviklingen.
Det må gis mulighet til en forberedelsesdag i forkant av eksamen.
Trekkordningen til eksamen må endres og gjøres mer forutsigbar og rettferdig.
Alle prøveplaner og vurderingskriterier skal utarbeides sammen med elevene, både i ungdomsskolen og i videregående skole.
Det må være en maksgrense på to vurderinger og en større innlevering per uke.
Eksamen, heldagsprøver, mappevurderinger og andre større prøver skal rettes og vurderes anonymt.
Elevene skal aktivt godkjenne vurderingskriterier i forkant av vurderingssituasjoner.
Elevene skal få en muntlig og en skriftlig tilbakemelding på alle vurderinger.
Tilleggspunkt:
Langtidsoppgaven er et godt alternativ til dagens eksamen.
– Vi mener at med stadig mer bruk av KI, så er det virkelig på tide å finne en vurderingsform som tåler den utviklingen. Det må skje uten at elever nektes tid til forberedelse eller blir fratatt hjelpemidler som brukes ellers i undervisningen, sier Kloster.
Madelen Kloster, leder i ElevorganisasjonenFoto: Nikolai Sogn
Nå
foreligger det to delrapporter fra en forskningsgruppe ved Norges
teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Den siste ble publisert i slutten av februar 2025.
Forskerne skriver:
«Elevene uttrykker at de fikk vist bredere
kompetanse og hadde større motivasjon enn ved tradisjonelle eksamensformer.»
Evalueringen av langtidsoppgaven gjennomføres i to deler. Delrapport 1 og 2 presenterer funn fra utprøvingen i skoleåret 2023/2024 for fagene biologi 2, matematikk 1P-Y og politikk og menneskerettigheter. Neste leveranse vil inkludere videre utprøving samt erfaringer fra Engelsk 2.
Lærernes erfaringer varierer mellom fag.
Andre funn er:
Rammene for langtidsoppgaven bør tydeliggjøres for å sikre lik gjennomføring på tvers av skoler.
Udanningsdirektoratet rådes til å prioritere utviklingen av et tolkningsfellesskap blant faggruppene som utvikler langtidsoppgaven, med utgangspunkt i de fire kvalitetskriteriene, for å sikre en mer ensartet vurdering.
Forskerne har gjennomført evalueringen på oppdrag fra Utdanningsdirekoratet. Våren 2025 er en ny utprøvingsfase iverksatt, skriver Utdanningsdirektoratet på sin side.
– Eksamen bidrar til kvalitetssikring, rettssikkerhet og rettferdighet for elevene. Det er en etterprøvbar vurdering på tvers av landet som gir elever en ekstra sjanse og en nøytral og ekstern vurdering. Dette må vi ivareta for elevenes del, uttalte stortingsrepresentant Margret Hagerup (H).
På sitt landsmøte 20. til 23. mars 2025, vedtok Høyre at de vil beholde dagens eksamen.
Men Elevorganisasjonen har Senterpartiet på sitt lag. Senterpartiet avholder sitt landsmøte kommende helg. Der foreslår partiet utprøving av alternativer til dagens eksamen.
– Jeg reagerer på at Høyre er kritiske til ny kunnskap, og at de stempler kunnskapsinnhenting som snikavvikling av eksamen. Vi trenger mer kunnskap, og dette arbeidet ønsker vi velkommen, uttalte stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand (Sp), da utprøvings startet i 2023.