Farhiyo Ahmed Mohamed i klasserommet på Elverum ungdomsskole sammen med elevene Arthur og Jenny.
Hun har ti egne barn hjemme. Og mange flere på jobb.
– Jeg liker barn. Hele livet mitt er med barn, sier Farhiyo Ahmed Mohamed.
HaraldVingelsgaard
Publisert
Annonse
– Gi barna tid. Vær tålmodig. Barna trenger tid og
kjærlighet, sier Farhiyo Ahmed Mohamed (47), som er mor til ti barn og
morsmålslærer på Elverum ungdomsskole.
Annonse
Farhiyo Ahmed Mohamed fastslår at hun ikke er en helt vanlig lærer.
– Læreren underviser. Jeg går rundt i klassen og hjelper elevene.
Selv har hun ti barn i alderen fra 6 til 26 år. Hun har med andre ord en livserfaring med barn og ungdom helt utenom det vanlige.
– Hvorfor valgte du faget barne- og ungdomsarbeider?
– Jeg liker barn. Jeg har 26 års erfaring med mine egne barn, hjemme, i barnehagen og på skolen. Hele livet mitt er med barn, sier Farhiyo som mener hennes egne barn er en del av fagkunnskapen hennes.
Yrke møter
henne i et svært internasjonalt miljø på Elverum ungdomsskole i Innlandet, rett før hun skal ta fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget.
Hun gir spesialtilpasset hjelp til elever fra store deler av
verden, ungdommer som skal lære grunnleggende norsk. Denne dagen har hun elever
fra Rwanda, Somalia, Syria, Tyskland, Tyrkia og Ukraina. De sitter konsentrert
for å lære språk.
– Hun er veldig flink til å lære oss det vi skal lære. Vi
får alltid hjelp av henne, sier 15 år gamle Artur Rakhmatullin som er fra
Ukraina.
– Hun er hele tiden veldig hyggelig og glad, sier 15 år
gamle Jenny Hylova som sitter ved siden av ham. Hun er også fra Ukraina.
Farhiyo trives med barne- og ungdomsarbeiderfaget.
– Faget handler om hvordan man skal håndtere forskjellige
situasjoner med barn. Det kan bli konflikter. Barn kan bli lei seg uten grunn.
Hvordan skal man takle dette?
– Jeg har erfaringen. Bøkene gir meg teorien. Jeg kombinerer
min egen erfaring med det som står i bøkene. Det fungerer veldig bra, sier hun.
Selve utdannelsen påbegynte hun på Elverum
læringssenter, som er et senter for voksenopplæring. Hun har vært lærling i en
barnehage og på en barneskole.
Nå har hun vært i jobb som morsmålslærer på Elverum
ungdomsskole i om lag ett år.
– Jeg trives kjempegodt.
Ferdig med teorien
Hun er ferdig med teorieksamen. Kun den
formelle praktiske fagprøven gjenstår.
– Jeg skal ta fagbrev. Det er målet. Fagbrev er viktig. Det
er lettere å få jobb med et fagbrev, sier hun. Men hun har ingen planer om å
skifte jobb.
– Hvordan var det for deg å ta utdannelsen når du har ti
barn hjemme?
– Det var litt vanskelig, men jeg greide det likevel.
– Hvordan har du opplevd å være elev i barne- og
ungdomsarbeiderfaget?
– Ikke så vanskelig. Jeg hadde fantastiske lærere som ga meg
god tid og som motiverte meg.
– Du har selv lært norsk etter at du kom til Norge i 2003.
Hvordan var det?
– Norsk er veldig forskjellig fra somali, men ikke så
vanskelig å lære likevel, fordi somali også bruker det latinske alfabetet. Jeg
lærte norsk i møte med folk og ved å gå på kurs for kvinnelige innvandrere.
Farhiyo er språkmektig. I tillegg til morsmålet somali og
norsk behersker hun engelsk, og ikke nok med det: Hun kan språket kiswahili,
som brukes av folk i mange afrikanske land som Kenya, Tanzania og Uganda. Alt
dette, og hennes kulturelle bakgrunn fra Somalia, er svært nyttig i jobben
hennes med elever fra hele verden.
"Snakk og se TV"
– Hvilken betydning har det at du selv måtte lære norsk, når
du skal lære ungdommer det norske språket?
– Jeg gir bort min kunnskap og erfaring. Hvis
de opplever språket som vanskelig, viser jeg dem at de kan. Jeg motiverer dem.
Farhiyo anbefaler elevene blant annet å snakke mest mulig
norsk, lese norsk og se norske nyheter på TV.
– Hvilke råd har du til andre innvandrere som tenker på å ta
fagbrev i et fag?
– Gå på skolen. Lær deg norsk. Det er viktig. Veldig viktig
når du bor i Norge. Det finnes mange forskjellige yrker å velge. Du kan for
eksempel bli helsefagarbeider eller barne- og ungdomsarbeider. Med fagbrev blir
det lettere å få jobb.
– Du kommer fra Somalia, et afrikansk land med veldig
forskjellig kultur sammenlignet med kulturen i Norge. Hvordan blir du møtt av
elevene når du arbeider på skolen, slik du føler det selv?
– Elevene møter meg som en voksen person som arbeider her.
De er positive. De respekterer meg. Barna ser opp til deg som voksen. Vi som
arbeider her, er rollemodeller for elevene, sier hun.
Annonse
Mye ros
Farhiyo får ros av Inger Pernille Svenkerud, som er
lærer og teamleder på språksenteret ved Elverum ungdomsskole, hvor de gir
norskopplæring til ungdommer fra 13 til 15 år.
– Farhiyo har så mye erfaring fra livet med sine egne barn
som hun tar med hit til skolen på en veldig god måte. Til stor nytte, både for
oss lærerne og for elevene.
Farhiyo ser ting vi ikke ser. Hun løser konflikter vi andre
ikke forstår. Hun blir kalt «mamma» av elevene. Farhiyo er veldig kunnskapsrik
og lett å samarbeide med. Vi har et veldig godt samarbeid, sier Svenkerud.
Dette er gjensidig.
– Jeg er veldig glad i de jeg arbeider sammen med, og
elevene. Jeg har en fantastisk jobb, sier morsmålslærer Farhiyo Ahmed Mohamed
på Elverum ungdomsskole.