Norske barnehagar er
dyktige til å markere samisk nasjonaldag 6. februar og barn får møte samisk
kultur gjennom eit spekter av aktivitetar. I denne artikkelen set vi søkelyset
på korleis arbeid med samisk matkultur kan arte seg i praksis og representere utfordringar
og dilemma i arbeidet med samiske perspektiv som i mindre grad blir
kommunisert, men som det kan vere behov for å løfte fram.
Annonse
Samisk kultur i rammeplanen
Etter at rammeplanen i 2017
i tydeleg grad løfta fram samiske perspektiv som del av barnehagens innhald,
kan det sjå ut som at markering av samisk nasjonaldag og tradisjonelle samiske
aktivitetar har blitt ein del av norsk barnehagetradisjon. Rammeplanen
framhevar både at «Barnehagen skal synleggjere samisk kultur og bidra til at
barna kan utvikle respekt og fellesskapskjensle for det samiske mangfaldet»
(Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 9) og at norske barnehagar skal synleggjere
samisk kultur, uavhengig av om barna har samiske røter.
Sidan rammeplanen ikkje
definerer kva «samisk» betyr, kan dette tolkast som at det er opp til den
enkelte pedagog og barnehage å tolke innhaldet i omgrepet. Vi var difor
interesserte i å undersøke korleis pedagogiske leiarar arbeider med samisk
kultur ut frå sine perspektiv, også med tanke på at barnehagar i Norge står i
ei særstilling med anerkjenning av samane som urfolk (Regjeringen, 2020).
For å avgrense studien vart
søkelyset retta mot samisk matkultur. I teksten under presenterer vi sentrale
resultat etter å ha gjennomført fokusgruppeintervju med ti pedagogiske leiarar
i fire ordinære barnehagar utan spesifikk samisk tilknyting. Resultata kjem frå
ein artikkel i antologi om samiske og nasjonale minoritetars matkultur (Ryslett
& Håberg, 2025).
Matrettene bidos
og gahkko
Både aktivitetar og utval av matrettar peikar mot
reindriftskulturen. Rundt den samiske nasjonaldagen 6. februar er det ein
etablert praksis å gjennomføre ulike praktiske aktivitetar. Dei pedagogiske
leiarane i dei fire barnehagane fortalde at dei bruker å gjennomføre ulike aktivitetar
som å lage mat på bål, lassokasting, formingsaktivitetar, lytting til joik,
lesing av eventyr og å sjå på TV-program om samisk kultur. Felles for desse aktivitetane
er at det blir lagt stor vekt på samiske identitetsmarkørar som ligg tett opp
til reindriftskulturen.
Når det gjeld utval av samiske matrettar blir det i dei
fire barnehagane nytta to matrettar: bidos og gahkko. Bidos er ei tradisjonell samisk gryte med reinsdyrkjøt og grønsaker, og
gahkko er eit tradisjonelt samisk festbrød. Ein av dei
pedagogiske leiarane forklarte det slik: «Vi har laga litt mat også, bakt sånn,
eg gjorde det i fjor, bakte sånne gahkkobrød eller kva
det heiter, også laga vi den der bidos» (Ryslett & Håberg 2025). Dei pedagogiske leiarane fortel
at dei to matrettane oftast blir laga ute på bålet.
Kunnskap
om samisk matkultur
Dei
pedagogiske leiarane fortel at dei ønsker meir kunnskap og kompetanse om samisk
kultur. Dei nyttar internett, og særleg
kjeldene NRK Super og Idebroen samisk på Facebook. Som døme
fortel ein av dei pedagogiske leiarane: «Så bruker vi NRK Super ein
del, for der er ein serie som heiter Megafon og der er ein episode om han Jon
Eilu som er samisk og den er litt … eg må stoppe den, for han slaktar jo! Det
er litt mykje då for nokon av desse ungane her. Vi bruker å stoppe då han stikk
den pinnen i nakken, er det vel?» (Ryslett & Håberg, 2025). Oppskriftene
på bidos og gahkko finn dei pedagogiske leiarane oftast på internett, medan ein
av barnehagen hadde ein perm knytt til feiring av den samiske nasjonaldagen. I
permen var det også oppskrift på dei to matrettane.
Berekraftig
samisk matkultur
Når
det gjeld berekraftig levemåte, blir tradisjonell samisk matkultur framheva som
førebiletleg. Dei pedagogiske leiarane framheva at gjennom å arbeide
med samisk kultur kan dei samtidig synleggjere arbeidet med berekraftig
levesett. Ein av dei forklarte det slik: «Det [berekraft] viser dei [samane] godt
fram med slakting av dyr, dei brukar heile dyret ikkje sant, ikkje som oss som
kjøper forferdelege pelskragar frå Kina» (Ryslett & Håberg, 2025).
Dei pedagogiske leiarane formidlar at ein tradisjonell samiske levemåte, knytt
til reindriftskulturen, står i stor kontrast til eit vestleg levesett og
forbrukarsamfunn.
Bakkebyråkrater
I
studien har vi definert pedagogiske leiarar som bakkebyråkratar. Det er typisk
for ein bakkebyråkrat å manøvrere mellom krav «ovanfrå» og innspel «nedanfrå». «Ovanfrå»
tyder samfunnsmandatet eller rammeplanen sine pålegg om å arbeide med
samisk kultur i barnehagen. «Nedanfrå» peikar på foreldre- og barnegruppa som
brukarar av barnehagen. Pedagogiske leiarar som bakkebyråkratane må utøve ein betydeleg
grad av skjønn (Molander & Terum, 2008), og
dette kan føre til fleire dilemma.
Fleire
dilemma
Dei
pedagogiske leiarane uttrykte at dei kjente på ein gjennomgåande mangel på
kunnskap om det samiske feltet, men også dilemma mellom fortid og notid i presentasjonen
av samisk kultur. Ein av dei pedagogiske leiarane uttrykte det slik:
« …
men så veit vi jo også at dei fleste samane bur i vanlege hus og dei går med
vanlege kle, så det er noko med at vi må få fram det også, slik at vi ikkje
driv med vranglære. Ein veit no ikkje heilt kva som er riktig heller» (Ryslett &
Håberg, 2025).
Eit
anna dilemma som dei pedagogiske leiarane peikar på, er frykt for å krenke den
samiske kulturen, som å «trakke nokon på tærne» (Ryslett & Håberg, 2025, s.
xx). Dei uttrykker også frykt for å framstille samisk kultur på
ein stereotypisk måte, som igjen kan føre til for lite respekt. Som døme
understrekar ein av dei pedagogiske leiarane at: «Dei samiske plagga er ikkje
utkledingsklede, respekt!» (Ryslett & Håberg 2025).
Vi
finn også at det kan vere eit dilemma at ingen av dei pedagogiske leiarane stilte
spørsmålsteikn ved utvalet av samiske matrettar (bidos og gahkko). Matutvalet
er einsretta mot reindriftskulturen, og representerer ingen variasjon eller
speglar det samiske mangfaldet i matkulturen. Samisk matkultur er meir
mangfaldig og inneheld også råvarer frå hav, elv og jordbruk som fisk, sau,
geit og bær (Heim 2023, s.172- 173). Dette dilemma var i liten grad synleg når det
gjeld matkultur, og kan peike på liten matkunnskap om det samiske mangfaldet.
Treng meir fagleg støtte
Vi
tolkar dei pedagogiske leiarane i denne studien slik at val av matrettar,
oppskrifter og gjennomføring av eit samisk måltid er ukomplisert. I denne
studien finn vi at reindriftskulturen er dominerande i formidlinga av samisk
matkultur. Spørsmål som gjeld tradisjonell samisk levemåte i lys av vår moderne
tid, peikar også på dilemma i samisk kulturformidling, som mangel på kunnskap
og frykt for å krenke den samiske kulturen.
Vi har
forståing for at pedagogiske leiarar med ansvar for å formidle samisk kultur, har
behov for kunnskap og kompetanse for å møte dei formelle krava i rammeplanen. Som
resultat av denne studien ønsker vi å sette søkelys på behovet for meir fagleg støtte
til dei pedagogiske leiarane og meir forsking på feltet.
Annonse
Litteratur
Heim, G. (2023). Samisk
matkultur. I G. Figenschou, S.S. Karlsen & H.C. Pedersen (Red). Ávdnet: Samiske tema i skole og utdanning
(s.170-182). Universitetsforlaget.
Molander, A. &
Terum, L. I. (2008). Profesjonsstudier – en introduksjon. I A. Molander & L.I.
Terum (Red.), Profesjonsstudier (s.
13–28). Universitetsforlaget.