Vegard underviser i byggfag, er student og driver eget byggefirma:
– En stor fordel
Vegard Mikkelsen lager gjerne undervisningsopplegg basert på det han arbeider med i sin egen bedrift eller bacheloroppgave
Vi møter Mikkelsen på Nord-Østerdal videregående skole på Tynset i Innlandet. Denne dagen underviser han voksne elever på vg2 tømrer. Han har gitt dem en teoretisk oppgave – de skal rehabilitere en vegg i et gammelt hus fra 1954, slik at veggen tilfredsstiller dagens byggkrav.
Elevene har fått tips om å hente informasjon både fra nettstedene byggforsk.no og byggogbevar.no. Oppgaven er ikke tilfeldig valgt av Mikkelsen. Han har lang erfaring med rehabilitering i sin egen tømrerbedrift. Og det stopper ikke der. Han er selv student og arbeider med en bacheloroppgave om rehabilitering i sitt studium – yrkesfaglærerutdanningen ved NTNU i Trondheim.
– Jeg lager undervisningsopplegg basert på det jeg arbeider med i min bacheloroppgave. Den handler om «Hvordan bruke våre håndverkstradisjoner for å styrke tømrernes ferdigheter i fremtiden?», sier han.
Oppgaven tar for seg alt fra byggkonstruksjoner til materialer og verktøy. I elevenes oppgave er det en tenkt kunde, en kvinne som eier huset.
Miljøvennlig
– Hun betaler mye for strøm. Vi skal pusse opp en vegg slik at huset blir mer miljøvennlig, sier eleven Netsereab Tekeste (45).
Han og medeleven Yonas Yakob (39) har fått denne oppgaven. Begge er opprinnelig fra Eritrea og har bodd i Norge i mange år. De har også fagbrev som helsefagarbeidere.
– Jeg kom ikke inn på linjen for tømrerfag da jeg søkte for noen år siden. Derfor utdannet jeg meg til å bli helsefagarbeider, sier Tekeste.
Yakob fikk tips fra kona, som hadde lest på Facebook, om at han kunne ta en utdanning som tømrer via Karriere Innlandet. Slik ble det. De to tar utdanningen gjennom Karriere Innlandet, som er Innlandet fylkeskommunes satsing på opplæring for voksne. Begge skal ta utdanning som tømrere samtidig som de jobber som helsefagarbeidere.
Garasje
– Jeg er veldig interessert i tømrerfaget. Jeg lærer mye, både teori og praksis. Læreren er veldig flink, sier Tekeste.
I sitt eget firma, Mikkelsen treforedling, jobber Mikkelsen med prosjekter som elevene får delta i. Han underviser på vg1 bygg- og anleggsteknikk og i tillegg voksne elever på vg2 tømrer. En gang bygde Mikkelsen en garasje gjennom sin egen bedrift. Elevene i vg1 bygg- og anleggsteknikk fikk være med på å bygge forskaling, støpe gulvplatene, montere panel på en vegg, heise takstolene på plass og sette opp stillaser.
– Elevene var involvert i hele prosessen fra grunnmuren ble bygget, til garasjen stod ferdig. Dette gir dem innsikt. Å arbeide med slike prosjekter er mye mer meningsfylt enn å konstruere enkle modellvegger i klasserommet, sier Mikkelsen.
En annen gang arbeidet elevene i vg1 bygg- og anleggsteknikk på et prosjekt som lignet på å være ansatt i en vanlig bedrift. En hytteeier kom til skolen og hadde et byggemøte med elevene, hvor han fortalte dem hva slags bygg han ønsket. Elevene lagde deretter byggetegninger og kostnadsoverslag, som de sendte til kunden. Dette gir elevene reell kontakt med byggebransjen og kundene.
– Jeg tror det er viktig å gi elevene en slik virkelighetsnær erfaring, sier Mikkelsen.
Som tømrer med sin egen bedrift er han alltid oppdatert om bransjen, inkludert prosjektering, valg av materialer og priser. Dette kunnskapen overfører han til elevene i undervisningen, både i teori og praksis.
– Er det økonomisk lønnsomt for deg å ha elever til å utføre arbeid på dine prosjekter?
– Nei, dette har ikke noe med økonomi å gjøre. Hytta, hvor elevene var med og arbeidet, er et godt eksempel. Dette var et prosjekt i min regi. Jeg prosjekterte, og jeg skal bygge nærmest hele hytta for kunden. Men elevene er med på deler av byggingen. Kunden skriver kontrakt med meg for det jeg skal gjøre. Kunden skriver egne kontrakter for de delene av bygget som elevene skal gjøre. I kontrakten med elevene får kunden arbeidet til en mye lavere pris, sier Mikkelsen.
Ryddig
I det arbeidet elevene skal gjøre, er han med som veileder og får lønn fra skolen, som lærer.
– Det er svært viktig å være ryddig på dette, understreker han.
Arbeidsoppgavene til elevene i disse prosjektene, har direkte tilknytning til læreplanmål.
– Det gir god læring for elevene. I den aktuelle hytta har elevene lest ut av byggetegninger hvordan alle delevegger skal være, forankret bunnsvill og satt opp veggene. De har også bygget etasjeskille mot hemsen. Dette er gode eksempler på oppgaver som gir dem nyttig erfaring og læring som ville vært vanskelig å gjenskape på verkstedet på skolen, sier Mikkelsen.
Han understreker også at elevene har egen elevbedrift hvor de selv fakturerer arbeidet de har gjort, etter avtale med byggherre. Elevene dokumenterer eget arbeid som de overleverer byggherre ved avsluttet arbeid.
Både lærer og tømrer
– I firmaet mitt jobber jeg med mye variert arbeid, spesielt innenfor restaurering og rehabilitering. Jeg jobber som lærer i 80 prosent stilling og som tømrer i 20 prosent stilling, i tillegg til at jeg bruker mye tid på tømrerarbeid på fritiden, sier han.
Mikkelsen har en uvanlig bakgrunn som tømrer og yrkesfaglærer.
– Jeg er utdannet adjunkt og jobbet som lærer i grunnskolen i mange år. På fritiden bygde jeg først mitt eget hus og deretter min egen hytte, sier han. Mens han arbeidet med disse prosjektene, fikk han mange henvendelser fra folk som ønsket at han skulle utføre byggeoppdrag for dem. Dette førte til at han startet sin egen bedrift, og han tok fagbrev som tømrer. For noen år siden byttet han gradvis jobb fra å være grunnskolelærer til å bli lærer i byggfag.
– Jeg ble spurt av Nord-Østerdal videregående skole om jeg kunne være lærer på byggfag i en 20 prosent vikarstilling i ett år. Jeg sa ja, og det ble mer. Jeg sluttet på barneskolen og har nå 80 prosent stilling som lærer på byggfag, i tillegg til jobben i mitt eget firma. Jeg er virkelig interessert i tømrerfaget, sier Vegard Mikkelsen.