Assisterende rektor og avdelingsleder Line Narvesen
Jørgentvedt sier utdanningen er et direkte svar på behovene i norsk helsevesen.
Annonse
Tilbudet er et resultat av prosjektet «Fremtidens
helsefagarbeider».
– Vi vil heve den somatiske og kliniske kompetansen hos
helsefagarbeideren. Hensikten er at de skal ha kunnskap som gjør at de kan ta
på seg nye oppgaver, sier Jørgentvedt til Yrke.
Hun sier at studiet gir en høyere fagskolegrad, så søkerne
må allerede ha en fagskolegrad fra før, eller eventuelt ta den i forkant av
dette studiet. Spesialiseringen er samlingsbasert og vil gå over to år.
Oppstarten er på fire studiesteder denne høsten: Gjøvik, Kongsvinger, Tynset og
Elverum.
– Med tilbudet hever vi den spesialiserte helsefagarbeideren
fra fagskolegrad til en høyere fagskolegrad, nå lager vi en utdanning som er på
nivå 5,2 som blir 120 studiepoeng. Dette er den høyeste utdanningen vi per i
dag har lov til å tilby. Det kan for eksempel sammenlignes med fagskoleingeniør
på tekniske fag.
– Vil utdanningen utløse høyere lønn?
– Det er et godt spørsmål. Vi håper jo det. De som går ut
med denne graden hos oss, har jo da dobbelt så høy utdanning, og vi mener dette
må utløse lønnsmidler. De som går ut med denne graden hos oss, har hevet
kompetansen til et nytt nivå og i tråd med det arbeidslivet etterspør, sier
Jørgentvedt, som er assisterende rektor på Fagskolen Innlandet.
– Det ville være urimelig om det ikke følger med lønn med en
slik utdanning, presiserer hun.
Jørgentvedt sier at utdanningen blir samlingsbasert med
nettundervisning, og noen desentraliserte samlinger.
– Vi har to godt kvalifiserte faglærere som holder i den
røde tråden, og så vil vi leie inn eksperter på de ulike temaene.
Blir lokale ressurser
Blant temaene på studiet er
endringskompetanse og observasjon. Studiet består av seks emner i tillegg til
at studentene skal hospitere ute i praksis og gjennomføre et hovedprosjekt.
– Hva slags type helsefagarbeidere kan dere tilby
arbeidslivet etter at de har tatt en høyere fagskolegrad?
– For det første skal de lære seg gjennomarbeidede verktøy
som er viktige for klinisk kompetanse. Men det er også meningen at de skal
kunne disse verktøyene så godt at de kan undervise på sin egen arbeidsplass
etterpå, så de blir en viktig ressurs for egen arbeidsplass.
Studiet vil gi mer undervisning i anatomi, fysiologi og
sykdomslære og en egen modul om medikamenthåndtering, dokumentasjon og hjemme
oppfølging.
– Så det er tenkt at helsefagarbeiderne kan ta over en del
av arbeidsoppgavene som hjemmesykepleierne utfører nå?
– Ja, men det er
viktig å understreke at det er arbeidsgiveren som avgjør dette spørsmålet. Men
våre studenter skal få nødvendig opplæring slik at de er i stand til å kunne gi
ut medikamenter til for eksempel eldre eller syke de besøker hjemme, sier
rektoren.
Ønsker mer ansvar
– Vi rigger nå en utdanning som gjør det
mulig å kunne utdanne helsefagarbeidere på en måte som gjør at de kan ta på seg
nye oppgaver i tråd med medisinske oppgaver, legge venefloner, ta blodprøver,
gi ut medisiner, på en måte gi dem en grunnlagspakke som gjør at de kan brukes
på en helt annen måte i helsevesenet.
– Hvem er målgruppen til dette studiet?
– Målgruppen er helsefagarbeidere som ønsker økt klinisk
kompetanse, eller ambulansefagarbeidere som ønsker det samme, kanskje også
portører. Vi ønsker at de med yrkeskompetanse som har jobbet pasientrettet,
søker dette studiet.
Fagskolen Innlandet tilbyr nå tolv ulike studier innen
helsefag, og skolen er godt kjent med behovet for kvalifiserte i helsesektoren.
– Vi har omtrent 350 studenter som går på ulike helsefag. Vi
har godt tilsig, men vi må også arbeide aktivt med å informere om tilbudene vi
har.
– Samarbeider dere med videregående skoler for å gjøre
tilbudene kjent?
Annonse
Hva trengs i arbeidslivet?
– Jeg kan ikke si vi samarbeider
tett, men vi har en god dialog. Det er rom for at vi låner ut utstyr til
videregående skoler, og vi har en tanke om at vi også kan samarbeide med
videregående om at våre studenter brukes som ressurser i undervisningen. Et
slikt samarbeid kan være vinn-vinn, vi tenker at våre studenter vil lære mye av
å være ute i klassene og veilede, og så tror vi jo at elevene på videregående
vil oppleve samme nytte av møtet med studentene.
– Vi blir stadig flere eldre, og vi hører stadig om at vi
trenger flere varme hender i helsesektoren? Hva tenker du om Fagskolens rolle i
dette bildet?
– Hvis vi har for få folk, så tenker jeg at det i hvert fall
er kjempeviktig at vi har god kompetanse. Vi mener det er viktig at vi
samarbeider med de lokale helseforetakene og kommunene, slik at vi kan tilby
regionen den kompetansen som trengs lokalt. Fagskolen samarbeider også med
lokale studie- og karrieresentre om desentralisert utdanning, sier den
assisterende rektoren.
Hun sier at Fagskolen blant annet har flyttet flere studier
ut, for at det skal bli rettere for studentene å ta studiet samtidig med jobb
og et familieliv.
– Vi har en del studier hvor det bare er et oppmøte i uka.
Ved å flytte studiene ut, så får vi lettere tak i studentene. Hvis du kan bo
hjemme under studietiden, er det lettere å være student, sier rektoren og viser
for eksempel til studiet demens- og alderspsykiatri.
– Vi har også årlig kontakt med arbeidslivet hvor vi
gjennomgår studie-planer for å høre om vi går i takt med arbeidslivets behov.