Anne K. Eggen Lervik sprudler når hun er omgitt av store skjermer på alle kanter, og ICE-rommet på Fagskolen Oslo er hennes favoritt. Her kan studenter og næringsliv forme fremtiden sammen, og hun er sikker på at endringer trengs.
KariKløvstad
Publisert
Annonse
Du kan velge den teoretiske måten å undervise på, eller ta
utgangspunkt i det praktiske. Anne K. Eggen Lervik kjemper for at begge løpene
skal sidestilles. Da må den praktiske måten å lære på rendyrkes, mener Anne.
Annonse
Akkurat som når unge går på yrkesfag og tar fagbrev, må vi
kunne veksle mellom praktisk og teoretisk opplæring i høyere utdanning også.
Erfaringen til fagskolelederen er at mange med fagbrev bærer
på spiren til en entreprenør og tenker på å starte noe eget. Samtidig har både
næringslivet og det offentlige stort behov for godt utdannede fagfolk.
Er en lagspiller
Anne visste ingen ting om at hun skulle bli
så begeistret for entreprenørskap, yrkesfag og digital utvikling da hun gikk på
ungdomsskolen i Sande i Vestfold. Håndballjenta hadde noen tanker om at hun
kanskje kunne bli politi, for hun hadde spilt håndball i alle år og kunne ha
nytte av treningen. Men ingen karrierestige med godt merkede trinn var reist
opp.
– Da jeg skulle begynne på videregående, ante jeg ikke hva
jeg skulle bli, så jeg valgte studiespesialiserende for å ha tre år til å tenke
meg om, sier Anne, som beskriver seg som en lagspiller.
– På håndballbanen bygger vi lag, hedrer hverandre når det
går bra, og feirer seieren sammen. Taper vi, skriker vi av skuffelse sammen i
garderoben, beskriver Anne. Lagtankegangen har hun tatt med seg videre, og hun
var ikke typen som ga seg først.
– Da jeg ventet sønnen min, spilte jeg til jeg var i sjuende
måned. Da blåste dommeren og sendte meg av, for han mente det var en ekstra på
banen.
Edb og egen bedrift
Profilen
HVEM: Anne
K. Eggen Lervik
ALDER: 60
BOR: i
Dammen
STILLING: leder for strategisk innovasjon og kommunikasjon ved Fagskolen
Oslo
UTDANNING: EDB-høyskolen (NITH), pedagogikk, videreutdanning i bl.a.
entreprenørskap og master i ledelse og innovasjon i samarbeid med
Kongsberggruppen
HOBBY: jakt, fiske og friluftsliv, og er glad i å trene
HØRER PÅ: spillelister, Dagsnytt 18 og politisk kvarter om morgenen
SER:
glad i serier som Broen og liker debattprogram på TV
LESER: mye, er fast gjest på biblioteket og er blitt fan av Linn
Strømsborgs romaner
BRENNER
FOR: entreprenørskap på mange hold, også når det
gjelder eget liv; mener det er viktig å teste, utforske og utvikle seg selv på
nye arenaer
Tre år på videregående hadde ikke gjort
Anne noe klokere på hva hun skulle bli.
– Jeg var litt lei de skolegreiene, og rett før
søknadsfristen oppdaget jeg at det var noe som het EDB-høyskolen i Oslo. Det
var noe nytt og kjempespennende, og det viste seg også å være gøy, sier
entusiasten.
Dette var i dataalderens spede begynnelse, før pc-ene kom
til verden.
Anne fikk god bruk for evnene som utforskende og kreativ.
Rett etter eksamen fikk hun en sønn, og bestemte seg for å starte eget bedrift
for å kunne styre tiden bedre selv.
– Verden smilte, og jeg hadde konsulentoppdrag for bedrifter
som IBM og Norsk Hydro, for å lære folk hvordan de brukte data.
Senere har Anne K. Eggen Lervik vært driftsleder i Buskerud
fylkeskommune, tatt pedagogikk og undervist i data på Røyken videregående
skole.
– Det er gøy å undervise. Tenk å få snakke om det faget du
liker best, til noen som hører på.
Facinert av entreprenørskap
På Røyken skulle de starte med
ungdomsbedrifter og entreprenørskap. Anne var raskt frampå og sa: «Ja, jeg tar
det!».
– Dette var en karrierevei jeg overhodet ikke hadde
planlagt, men jeg ville lære mer om hvordan arbeidslivet fungerer som
læringsarena, sier Anne.
Dette ble springbrettet til et nytt utdanningsprogram ved
Drammen videregående skole, som finnes fortsatt og heter Inspiro. Det omtales
også som studiespesialisering med entreprenørskap.
Parallelt jobbet Anne som seniorrådgiver i
hovedorganisasjonen Virke.
Det er også blitt tid til en master i ledelse og innovasjon,
i samarbeid med Kongsberggruppen. Oppgaven var: «Hva kan vi si om et spills
betydning for innovasjons- og motivasjonsklima?»
– Noen mener spill ikke er ordentlig, men spill er kult, og
kan lære oss mye, sier Anne.
For snart tre år siden kom hun til Fagskolen Oslo som leder
for strategisk innovasjon og kommunikasjon.
Fagskolene er en juvel
Det går i underkant av 900 studenter
på Fagskolen Oslo, fordelt på heltid, deltid og digitalt. Spredningen på fag er
stor, fra BIM-tekniker til helsefag.
– Fagskolene er altfor dårlig kjent, og dette er
urettferdig. De er en juvel, som dekker et stort behov, mener Anne.
Vi sitter i ICE-rommet på skolen, som har lokaler på Kuben
yrkesarena i Oslo.
I rommet er det store skjermer langs to av veggene, som
åpner for mange muligheter, og fagskolelederen er begeistret.
– Her kan næringsliv og utviklere komme sammen og designe
nye prosjekter. Tar du på deg vr-briller, kan du «gå» inn i bygget og oppdage
feil du ikke har sett under planleggingen. På byggeplassene kan fagfolkene
rulle ut tegningene på iPaden, og digitaliseringen effektiviserer prosessene.
Vr-teknologien bruker vi også innen helsefag. Når studentene for eksempel skal
lære om sterilsentralen på et sykehus, kan de ta på seg brillene og bevege seg
rundt. Har de glemt å markere at de har tatt på hansker og annet utstyr som
skal til, får de ikke slippe inn.
Skolen vant utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning
for tiltaket «Digital samhandling» i 2019.
Spennende arbeidsplass
Det kan være en utfordring å skaffe
nok lærere til fagskolen, men Anne er ikke i tvil om at det er et spennende
sted å jobbe.
– Studentene er ikke passive, og de utfordrer lærerne så det
blir et samspill. På KEM (klima, energi og miljø) har vi bare folk fra
næringslivet som er inne og underviser.
Anne er imponert over den yrkesfaglige stoltheten mange har.
Mens teoretikere konkurrerer om å titulere seg med de høyeste gradene, så
presenterer andre seg som murer, tømrer eller rørlegger, selv om de har plusset
på med master og annen høyere utdanning.
Annonse
I grønn retning
Anne K. Eggen Lervik er ikke i tvil om at vi
er inne i en omstilling av Norge. Næringslivet trenger fagfolk som er i stand
til å gjøre endringer, slik at vi får til det grønne skiftet.
– Dette krever handlingskompetanse og evnen til å se nye
muligheter.
Selv setter hun pris på en karrierevei som har
gått i sikksakk, uten noe tydelig kart. På fritiden har hun byttet ut
håndballen med jakt og fiske, så rypene inn mot svenskegrensen skal være
forsiktige.