Elevene kjente seg igjen når de så bilder av gamle hus i Drammen. Det er Nora Simonsen som har i eksamensoppgave å fortelle om motivene som henger på Drammen museum.

Videregående-elever tok eksamen i "magisk dag" for sjetteklassinger

Eksamensoppdraget for elevene på salg, service og reiseliv på Lier videregående skole lød rett fram: Lag en magisk dag for klasse 6A på Gulskogen skole når de kommer til Drammen museum. Alt ble observert av lærere og sensorer.

Publisert

Forberedelsene er unnagjort. Vg2-elevene har hatt et døgn på seg til å planlegge den praktiske eksamenen, som skal gjennomføres i grupper. De unge går et fireårig løp på salg, service og reiseliv, og når de har fullført vil de både ha studiekompetanse og mulighet for å ta fagbrev.

Museer og sjetteklassinger kan være en vrien kombinasjon, og det nytter ikke å sluntre unna. Turen skal inneholde omvisning og aktiviteter tilpasset målgruppen, og arrangementet skal i tillegg være morsomt, lærerikt, inspirerende og bærekraftig, som det står i eksemensbeskrivelsen.

– Salg, service og reiseliv et er at de mest teoretiske yrkesfagene, og vi vil bort fra dette kjennetegnet. Den nyeste læreplanen legger også vekt på at vi skal bli mer praktiske, sier faglærer Siri Nordheim, som har vært aktivt med å utvikle og gjennomføre denne eksamensformen. 

Dagen avsluttes med en muntlig høring på skolen, der en og en elev skal inn og ha en presentasjon og svare på spørsmål. Det meste er direkte knyttet til det praktiske opplegget på museet. En ekstern sensor fra næringslivet setter så den endelige karakteren basert på alt som har skjedd denne dagen.

Lærere og sensorer samlet før eksamen på museet. Det er fra venstre og rundt bordet: Thor Norderud, faglærer, Nina Kristin Grimsrud Kammen, faglærer, Astrid Kjuus Øverby, sensor OneCo, Anita Pøhner, sensor Lier kommune, Erik Hofton, sensor Meny, Eirik Ringstad, faglærer, Christin Teyler, faglærer og Siri Nordheim, faglærer.

 

Tidlig ute

 Lier videregående skole er tidlig ute med denne eksamensformen og prøvde seg allerede i 2023 ved å være med som arrangører under en fotballkamp på Marienlyst stadion mellom Strømsgodset og Haugesund. Det ble så vellykket at de gjerne ville fortsette med opplegget. 

Drammen museum stilte sporty opp som samarbeidspartner, og det hvilte et stort ansvar på eksamenselevenes skuldre. To av forbudene som sjetteklassingene måtte forholde seg til med en gang var: Det er ikke lov å løpe i museumslokalene, og det er ikke lov å ta på gjenstander og kunstverk.

 Grafitti og gamle hus

Vi fikk følge en gruppe på sju videregåendeelever, som hadde ansvaret for halvdelen av sjetteklassingene. Etter en bli-kjent-runde bar det inn til utstillingene, og et stort bilde av Drammens egen gatekunst-kunstner, Eric Ness Christiansen, som har vært foregangsmenn innen denne sjangeren. 

De unge tilhørerne lot seg fascinere av de fargerike motivene og avslørte også god lokalkunnskap da de litt senere så på malerier av gamle gatekvartal i Drammen.

Leker var lagt inn som avveksling, og eksamenselevene ga også det de hadde. Her er det kort som skal samles inn i fire grupper. Det er fra venstre Lara Ristic, Theodor Ringvoll, Leo Nordeng, Jonathan Kittelsen og bak Nora Simonsen.

Som avbrekk i omvisningen var det lagt opp til å riste litt løs, og alle kastet seg ut i boksen går og andre leker, med de staselige museumsbygningene som kulisser. Det er kanskje leken med de store ungdommene sjetteklassingene kommer til å huske aller best, men som en av Vg2-elevene sa:

– Kanskje de ser at vi har det så fint på skolen, og noen av dem også vil velge salg, service og reiseliv.

Mange av de yngste kom nok også hjem og fortalte om store, dekorerte brudekister, og en enorm glasskulptur, som kunne minne om halloweenfeiring på havets bunn.

Lærere og sensorer fulgte med fra aktivitet til aktivitet, som nesten usynlige skygger, observerte hver enkelt elev og noterte flittig i programmet.

Faglærer Siri Nordheim fordeler oppgaver til lærere og sensorer under eksamen.

For sjetteklassingene så det ut til at tre timer var akkurat passe. Vel, de kunne gjerne ha tatt en runde til med boksen går og så rakk de en runde med «high five» med de store.

Det hadde verken vært bruk for plaster eller annet førstehjelpsutstyr, og all søppel var ryddet. Men det lå igjen ei rød jakke på gulvet. En av vg2-elevene plukket den opp og sprintet ut til eieren. Praktisk eksemen gjennomført. Nå ventet muntlig presentasjon.

Bak det hele blinket kompetansemål som innovasjon og markedsføring, kultur og kommunikasjon og forretningsdrift.

 Rett til topps

 Første kandidat inn til muntlig høring var Elise Marie Eikmo. Oppgaven hennes var å ha en 20 minutters presentasjon for faglærerne Thor Norderud og Siri Nordheim, pluss sensor Anita Pøhner fra Lier kommune. Utgangspunktet var den praktiske delen som nettopp var gjennomført.

Elise Marie Eikmo under sin muntlige presentasjon.

Gruppa hadde satt opp et lite budsjett og brukt penger fra panteskapet til å kjøpe små kjærligheter for å motivere og engasjere elevene og få dem til å være aktive under omvisningen. Dette førte til litt mas, og i ettertid så hun at de kunne ha ventet litt med premiene.

Den muntlige høringen er i gang, og sensor Anita Pøhner følger nøye med, sammen med faglærerne Siri Nordheim og Thor Norderud, som sto for utspørringen.

Så gikk presentasjonen punkt for punkt fra risikovurdering til fagkunnskap og refleksjonssamtale.

– Kanskje museet kan trekke inn elevene og skolen mer under sosiale arrangement. Hva med å ha ungdommens dag, der vi kan stå for musikken og selge mat? Elise Marie Eikmo hadde mange gode forslag før hun måtte gå på gangen og vente på sensuren.

Elise Marie Eikmo etter eksamen med 6'er-smilet.

Etter fem minutter ble eksamenskandidaten hentet inn igjen og sensor Anita Pøhner var ikke i tvil:

– Du var med i alle ledd og var trygg og engasjert. Samtidig som du var et proft vertskap, lekte du også med barn og du er kunnskapsrik. En klar 6´er, lød beskjeden til Elise Marie Eikmo, som har sin læreplass hos Anton sport.

Gjorde sitt beste

Faglærer Siri Nordheim er godt fornøyd med dagen.

– Elevene får vise nye sider av seg selv, og det er fint å kunne koble teorien vi har lært dem til det praktiske. En slik eksemen gir også rom for egne refleksjoner, sier faglæreren. Hun ser nytten av å kunne bruke lokale aktører under eksamen.

– Vi knytter oss til næringslivet rundt oss, og museet er også en naturlig del av dette, da vi har reiseliv på timeplanen. Nå har vi sensorer bare fra næringslivet og god kontakt med det som skjer utenfor skolen, og dette er en vinn-vinn-situasjon, mener Siri Nordheim.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS