Elevene kjente seg igjen når de så bilder av gamle hus i Drammen. Det er Nora Simonsen som har i eksamensoppgave å fortelle om motivene som henger på Drammen museum.Kari Kløvstad
Videregående-elever tok eksamen i "magisk dag" for sjetteklassinger
Eksamensoppdraget for elevene på salg, service og reiseliv på Lier videregående skole lød rett fram: Lag en magisk dag for klasse 6A på Gulskogen skole når de kommer til Drammen museum. Alt ble observert av lærere og sensorer.
KariKløvstad
Publisert
Annonse
Forberedelsene er unnagjort. Vg2-elevene har hatt et døgn på
seg til å planlegge den praktiske eksamenen, som skal gjennomføres i grupper.
De unge går et fireårig løp på salg, service og reiseliv, og når de har
fullført vil de både ha studiekompetanse og mulighet for å ta fagbrev.
Annonse
Museer og sjetteklassinger kan være en vrien kombinasjon, og
det nytter ikke å sluntre unna. Turen skal inneholde omvisning og aktiviteter
tilpasset målgruppen, og arrangementet skal i tillegg være morsomt, lærerikt,
inspirerende og bærekraftig, som det står i eksemensbeskrivelsen.
– Salg, service og reiseliv et er at de mest teoretiske
yrkesfagene, og vi vil bort fra dette kjennetegnet. Den nyeste læreplanen
legger også vekt på at vi skal bli mer praktiske, sier faglærer Siri Nordheim,
som har vært aktivt med å utvikle og gjennomføre denne eksamensformen.
Dagen
avsluttes med en muntlig høring på skolen, der en og en elev skal inn og ha en
presentasjon og svare på spørsmål. Det meste er direkte knyttet til det
praktiske opplegget på museet. En ekstern sensor fra næringslivet setter så den
endelige karakteren basert på alt som har skjedd denne dagen.
Tidlig ute
Lier videregående skole er tidlig ute med denne
eksamensformen og prøvde seg allerede i 2023 ved å være med som arrangører
under en fotballkamp på Marienlyst stadion mellom Strømsgodset og Haugesund.
Det ble så vellykket at de gjerne ville fortsette med opplegget.
Drammen museum
stilte sporty opp som samarbeidspartner, og det hvilte et stort ansvar på
eksamenselevenes skuldre. To av forbudene som sjetteklassingene måtte forholde
seg til med en gang var: Det er ikke lov å løpe i museumslokalene, og det er
ikke lov å ta på gjenstander og kunstverk.
Grafitti og gamle hus
Vi fikk følge en gruppe på sju videregåendeelever,
som hadde ansvaret for halvdelen av sjetteklassingene. Etter en bli-kjent-runde
bar det inn til utstillingene, og et stort bilde av Drammens egen gatekunst-kunstner,
Eric Ness Christiansen, som har vært foregangsmenn innen denne sjangeren.
De
unge tilhørerne lot seg fascinere av de fargerike motivene og avslørte også god
lokalkunnskap da de litt senere så på malerier av gamle gatekvartal i Drammen.
Som avbrekk i omvisningen var det lagt opp til å riste litt
løs, og alle kastet seg ut i boksen går og andre leker, med de staselige
museumsbygningene som kulisser. Det er kanskje leken med de store ungdommene
sjetteklassingene kommer til å huske aller best, men som en av Vg2-elevene sa:
– Kanskje de ser at vi har det så fint på skolen, og noen av
dem også vil velge salg, service og reiseliv.
Mange av de yngste kom nok også hjem og fortalte om store,
dekorerte brudekister, og en enorm glasskulptur, som kunne minne om
halloweenfeiring på havets bunn.
Lærere og sensorer fulgte med fra aktivitet til aktivitet,
som nesten usynlige skygger, observerte hver enkelt elev og noterte flittig i
programmet.
For sjetteklassingene så det ut til at tre timer var akkurat
passe. Vel, de kunne gjerne ha tatt en runde til med boksen går og så rakk de
en runde med «high five» med de store.
Det hadde verken vært bruk for plaster eller annet
førstehjelpsutstyr, og all søppel var ryddet. Men det lå igjen ei rød jakke på
gulvet. En av vg2-elevene plukket den opp og sprintet ut til eieren. Praktisk
eksemen gjennomført. Nå ventet muntlig presentasjon.
Bak det hele blinket kompetansemål som innovasjon og
markedsføring, kultur og kommunikasjon og forretningsdrift.
Rett til topps
Første kandidat inn til muntlig høring var
Elise Marie Eikmo. Oppgaven hennes var å ha en 20 minutters presentasjon for
faglærerne Thor Norderud og Siri Nordheim, pluss sensor Anita Pøhner fra Lier
kommune. Utgangspunktet var den praktiske delen som nettopp var gjennomført.
Gruppa hadde satt opp et lite budsjett og brukt penger fra
panteskapet til å kjøpe små kjærligheter for å motivere og engasjere elevene og
få dem til å være aktive under omvisningen. Dette førte til litt mas, og i
ettertid så hun at de kunne ha ventet litt med premiene.
Så gikk presentasjonen punkt for punkt fra risikovurdering
til fagkunnskap og refleksjonssamtale.
– Kanskje museet kan trekke inn elevene og skolen mer under
sosiale arrangement. Hva med å ha ungdommens dag, der vi kan stå for musikken
og selge mat? Elise Marie Eikmo hadde mange gode forslag før hun måtte gå på
gangen og vente på sensuren.
Etter fem minutter ble eksamenskandidaten hentet inn igjen
og sensor Anita Pøhner var ikke i tvil:
– Du var med i alle ledd og var trygg og engasjert. Samtidig
som du var et proft vertskap, lekte du også med barn og du er kunnskapsrik. En
klar 6´er, lød beskjeden til Elise Marie Eikmo, som har sin læreplass hos Anton
sport.
Annonse
Gjorde sitt beste
Faglærer Siri Nordheim er godt fornøyd med
dagen.
– Elevene får vise nye sider av seg selv, og det er fint å
kunne koble teorien vi har lært dem til det praktiske. En slik eksemen gir også
rom for egne refleksjoner, sier faglæreren. Hun ser nytten av å kunne bruke
lokale aktører under eksamen.
– Vi knytter oss til næringslivet rundt oss, og museet er
også en naturlig del av dette, da vi har reiseliv på timeplanen. Nå har vi
sensorer bare fra næringslivet og god kontakt med det som skjer utenfor skolen,
og dette er en vinn-vinn-situasjon, mener Siri Nordheim.