Ill.foto: Paal Svendsen
Forskere tror skjermbruk kan gjøre gutta bedre i engelsk
En ny studie viser at guttene gjør det bedre enn jentene i engelsk på nasjonale prøver på 8. trinn. At gutta bruker mer tid foran skjerm, kan være en årsak.
Den nye studien fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet
ved Universitetet i Oslo viser at norske gutter gjør det stadig bedre i engelsk
og, ved nasjonale prøver på 8. trinn, til og med bedre enn jentene. Formålet
med studien var å se på kjønnsforskjeller over tid i engelsk, sammenlignet med
norsk.
Fra 2014 har guttene hatt en gradvis forbedring i engelsk og
gjorde til og med bedre enn jentene på de nasjonale prøvene i 8. trinn. Men på
10. trinn presterte jentene bedre enn guttene igjen.
I norsk presterte jentene betydelig bedre enn guttene både
på nasjonale prøver og på 10. trinn.
– Forskjeller i gutter og jenters mediebruk kan muligens
forklare kjønnsforskjellen vi fant i vår studie. Når de beveger seg inn i en
verden der engelsk brukes mye, så ser vi at de også lærer mye, sier
medforfatter og professor i engelskdidaktikk, Lisbeth M. Brevik ved Institutt
for lærerutdanning og skoleforskning til NTB.
Kommuniserer mye på engelsk
Mange unge bruker ofte engelske begreper og kommuniserer mye
på engelsk i fritiden, blant annet når de er på skjerm. Nasjonale resultater
fra Ungdata viser at nesten to tredeler av guttene sier de spiller dataspill
flere ganger i uken, mens kun et mindretall av jenter gjør det samme. Gutter
rapporterer oftere enn jenter at de bruker engelsk når de spiller, er på
Youtube eller ser på filmer og serier.
Brevik ser ikke bort fra at dette kan ha bidratt til bedre
engelskferdigheter. Hun og de andre forskerne er for øvrig ikke bekymret for at
mer bruk av engelsk og økt kompetanse der, vil gå på bekostning av norskbruken.
– Har man positiv språkutvikling i ett språk ser vi at det
vil trekke andre språkferdigheter med seg, sier hun.
Hun sier noe av det viktigste å merke seg med studien, er at
guttene kun gjør det bedre enn jentene på de nasjonale prøvene, der de testes
på en annen måte enn ved eksamen og standpunkt i 10. klasse.
Får virkelig vist seg fram
Ved eksamen og til standpunkt i engelsk blir elevene testet
skriftlig og muntlig. Ved de nasjonale prøvene, der gutta gjør det bedre, blir
kompetansen vurdert på en annen måte. Oppgavene tester lese- og
lytteforståelse, ordforråd og begreper og grammatikk.
– Vi mener dette er vurderingsformer som gjør at guttene
virkelig får vist fram kompetansen sin. Dette viser hvor viktig det er at de
unge og deres kompetanse blir vurdert på veldig mange måter, sier Brevik.
Når guttene tilsynelatende er dårligere enn jentene igjen på
10. trinn, tror hun altså det kan handle mye om vurderingsform.
I studien er resultater fra nasjonale prøver i lesing og
engelsk, samt muntlige og skriftlige eksamensresultater fra 2007 og til 2018
analysert for 1,1 millioner elever i Norge på barne- og ungdomstrinnet. Studien
ble publisert i tidsskriftet Assessment in Education: Principles, Policy &
Practice.
(©NTB)