Kai Audun og hans kollegaer sørger for at du kommer hjem til jul

Kai Audun ble brøytebilsjåfør ved en tilfeldighet, tok fagbrev som privatist med riktig lærerhjelp, og trives nå på veien i all slags vær.

Publisert Sist oppdatert

Brøyte snø for å holde farbar og trygg vei! Det er den viktigste jobben til brøytebilsjåfør Kai Audun Lund når han kjører fram og tilbake på E6 på Dovrefjell i snødrevet.

Vintervedlikehold med snøbrøyting, sandstrøing og salt­ing av veier er nærmest et eget fag.

– En må ha interesse for kjøring og veivedlikehold. Det er nærmest en livsstil, sier Lund mens han sitter ved rattet og holder stø kurs nordover.

Han har kjørt brøytebil i åtte vintre for firmaet Stian Brenden Maskinservice som har vinter­vedlikeholdet på E6 mellom Vingrom i sør og fylkesgrensa til Trøndelag på Dovrefjell i nord.

Lund kjører en MAN TGS med 510 hestekrefter, firehjulstrekk og midtmontert høvelskjær under bilen. 

Den nye bilen har oppvarmet frontrute og varme på vindusviskerne. Derfor iser det verken på ruta eller på vindusviskerne, sikten er med andre ord så god som den kan bli. 

God sikt er svært viktig.

Tilfeldig

Det var nærmest tilfeldig at Lund ble brøytebilsjåfør. Han tok først fagbrev som lastebilmekaniker og jobbet i Forsvaret i mange år. Senere tok han fagbrev som yrkessjåfør, som privatist i regi av et opplæringskontor i Oppland, med lærere fra videregående skole.

Bilen ruver i vinterlandskapet.

Telefonen ringer. Lund prater med en brøytekollega i headsettet.

Mens han snakker i telefonen, ringer vi til Solør videregående skole for å få vite hvilken utdannelse man skal ta for å bli brøytebilsjåfør nå.

Teknologi- og industrifag

– Den som ønsker å bli yrkessjåfør, begynner på vg2 teknologi- og industrifag og fortsetter på vg2 transport og logistikk. Den som vil bli brøytebilsjåfør, tar deretter to års læretid i yrkessjåførfaget, sier Håkon Kjernlie, som er avdelingsleder for TIF – teknologi og indu­strifag – ved Solør videregående skole.

Dette er en av få skoler som tilbyr vg3 yrkessjåfør, som egentlig er et 19 ukers kurs, slik at lærlingene kan ta førerkort, enten for lastebil med henger eller for buss.

– Vg3 er en del av lære­tiden, forklarer han.

Tid for å snu

Vi takker for praten med læreren over telefonen. Brøytebilsjåfør Lund har nå kommet fram til bommen på Grønbakken på Dovrefjell. Tid for å snu.

På Dovrefjell er det så dårlig vær om vinteren, med mye snøfokk, at veien har vært stengt minst en gang hver vinter de siste årene.

Men denne dagen er det lite vind, lett og stedvis tett snøfall, men ganske bra sikt.

– Jeg trives veldig godt i jobben som brøytebilsjåfør, sier Kai Audun Lund. 

Han kjører sørover for å brøyte snøen vekk fra det andre feltet på veien, slik at det blir trygt å ferdes på Dovrefjell.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS