Som lærer og tidligere elev har du sikkert opplevd å gi
eller få karakterer som for eksempel 3-, 3/4, 5+ osv. Men du har kanskje ikke
tenkt så nøye over hvorfor lærere velger å utvide karaktersystemet fra 6 til 26 trinn.
Annonse
Siv Gamlem er professor ved Høgskulen i Volda. Sammen med
kollegaene Synnøve Heggedal Moltudal og Meerita Kunna Segaran, Høgskolen i
Østfold arbeidet hun med et prosjekt innenfor kunstig intelligens i skolen. I
den forbindelse hadde de bedt en gruppe lærere om å sette karakter på tekster
innenfor engelskfaget.
Det viste seg at mange av lærerne hadde satt graderte
karakterer, uten at man hadde bedt dem om dette. Det bød på utfordringer for
KI-prosjektet, der man helst skal ha klarest mulig tilbakemeldinger, men det
gjorde også Gamlem oppmerksom på et fenomen som hun hadde hatt rett framfor
nesen i alle år, uten at hun hadde tenkt særlig mye over det.
Siv Gamlem.Foto: Høgskulen i Volda
– Vi ble oppmerksomme på at vi som forskere vet svært lite
om hvorfor lærere faktisk bruker gradering i sin karaktergivning, og vi
bestemte oss derfor for å utvide prosjektet med tanke på å finne ut mer om hva
som er lærernes intensjoner ved å bruke graderte karakterer, sier hun.
Da Gamlem leste seg opp på temaet, fant hun at denne formen
for gradering er et utbredt fenomen også i andre land, men at det nesten ikke
fins forskning på hvorfor lærere foretrekker denne formen for tilbakemeldinger.
Forskerne gjorde så en studie i to deler. Først så de på
hvilke karakterer og tilbakemeldinger et utvalg elever fikk underveis i
skriveprosessen. Deretter rettet de en spørreundersøkelse til 54 lærere ved 8
ungdomsskoler.
Det viste seg at på 7 av disse 8 skolene var det vanlig å bruke
den 26-delte karakterskalaen i vurderingen. Det var en tendens til at lærerne
brukte en mer findelt skala i begynnelsen av prosessoppgaver og mer hele
karakterer mot slutten. Det var også noen få lærere som hadde valgt å ikke bruke
graderte karakterskalaer.
Upresise tilbakemeldinger
Lærerne hadde ulike begrunnelser for bruken av graderte
karakterer. Én viktig begrunnelse var muligheten til å gi elevene mer presise
tilbakemeldinger.
Gamlem mener dette baserer seg på en misforståelse.
– Jo mer findelt skalaen er, jo større er sjansen for at
lærernes oppfatning spriker når de skal bestemme hva den enkelte karakter skal
bety, sier hun.
– Ifølge forskningen vil det være vanskelig for lærere å kalibrere seg og
være tydelige dersom karakterskalaen inneholder mer enn fire punkter, så hvis
vi skulle være veldig presise, så måtte vi hatt en skala fra 1 til 4. Desto
mindre grunn er det å utvide vår eksisterende skala som allerede går fra 1 til
6, sier hun.
Karakterer for å motivere
En annen begrunnelse lærerne ga, var at de kunne bruke en
utvidet karakterskala til å motivere elevene til å arbeide med faget, eller
oppmuntre elever som hadde vist innsats.c
Ifølge Gamlem er også dette
problematisk, ettersom vurderingsforskriften er klar på at karakterer ikke skal
settes på grunnlag av innsats.
Men hun legger enda større vekt på virkningen
karaktersettingen har på læring.
– Graderte karakterer forsterker elevenes mulighet til å
sammenligne seg med hverandre. For noen elever blir det en mulighet til å vise
andre at de er best i klassen, for andre blir det det motsatte. Når
sammenligning og rangering blir det sentrale, så kortslutter det læringen, sier
hun.
Ifølge Gamlem vil det være langt bedre om lærere toner ned
karakterbruken og i stedet gir elevene kommentarer om hvordan de ligger an og
hva de bør arbeide videre med. Det vil da bli vanskeligere for elevene å
sammenligne seg med hverandre og de vil også få en mer presis informasjon om
hvor de står, og hva de må gjøre for å forbedre seg.
Behovet for dokumentasjon
Gamlem ser likevel ett felt der graderte karakterer kan ha
en nyttig funksjon, nemlig læreres behov for dokumentasjon.
– Læreren må jo huske hva elevens prestasjoner har vært
gjennom skoleåret. Det skal jo tross alt settes en karakter til slutt, og den
bør være mest mulig riktig. Da er det helt greit at læreren gjør sine notater,
gjerne i form av graderte karakterer, men selv om dette kan være et godt
hjelpemiddel for lærerne, så er det ingen grunn til å legge dem fram for
elevene, sier hun.
Annonse
Et system uten nasjonal styring
Henning Fjørtoft er professor ved NTNU og leder for
prosjektet Going Gradeless, som undersøker konsekvenser av karakterbruk
i skolen.
Prosjektet han leder, har så langt ikke tatt for seg bruken av
graderte karakterer, men han forteller at dette vil komme etter hvert.
Henning Fjørtoft.Foto: Bedre Skole/arkivfoto
– Dette er jo et system uten nasjonal styring, en sedvane
som har festet seg blant lærere. Dermed er vi ikke engang enige om hva vi skal
kalle fenomenet, men jeg vet at mange lærere bruker begrepet «glidekarakterer»,
sier han.
Fjørtoft mener denne praksisen kan sees fra ulike sider.
– På den ene side er det utfordrende å operere med en så
findelt skala, vi kan derfor si at vi har et måleproblem. Menneskehjernen er
ikke god til å skille når nyansene blir for små, og vi risikerer derfor at
systemet blir temmelig upålitelig, sier han.
– Men det er ingen hemmelighet at dette
systemet blir brukt til å vise elevene hvor innsatsen bør legges inn. Hvis du
for eksempel får et minus, er det liten sjanse for å kjempe seg til en bedre
karakter, men hvis du får en pluss lagt til karakteren din, så vet du at det er
muligheter. Det er kanskje de flinkeste elevene som har nytte av dette, og for
dem har det nok en stor betydning, sier han.
Fjørtoft syns det er vanskelig å komme med en entydig
anbefaling, men legger vekt på at problemstillingen rundt bruken av
glidekarakterer må løftes opp i lyset.
– Hvis hver enkelt lærer bare skal handle ut fra sitt eget
hode, eller man holder dette som en hemmelighet innenfor «lauget», så kan det
bidra til urettferdighet. Derfor trenger vi en informert og åpen debatt rundt
bruken av denne formen for karakterer.