Utvalg vil ha fleksibel skolestart og mer lek
For å få bukt med forskjeller mellom menn og kvinner i skolesystemet kommer Mannsutvalget med en rekke tiltak, som høster skryt blant flere politikere. Men UDF er skeptiske.
Blant forslagene er innføring av fleksibel skolestart og en mer praktisk og variert skolehverdag.
– Jeg er glad for at utvalget foreslår mer frilek. KrF er opptatt av å sørge for at skolen er klar for barna, i stedet for å tenke at barnet må være klar for skolen. Vi trenger en skole på barnas premisser som også gutter kan mestre, med mer praktisk læring og mer lek for seksåringene, sier KrF-leder Olaug Bollestad.
Hun mener en variert skolehverdag er et godt tiltak for barna i starten av sitt skoleliv.
Ber om full reversering
– For mange fem-seksåringer, særlig gutter, er det ikke alltid verken lett eller ønskelig å sitte lange dager stille på skolebenken. Det er helt normalt, men det kan for mange likevel gi en følelse av å ikke mestre når de ikke klarer å leve opp til de forventningene som møter dem i klasserommene, sier KrF-lederen.
Bollestad ber om en full reversering av dagens skole for seksåringer, og der får hun støtte fra Rødts stortingsrepresentant og leder i utdanningskomiteen, Hege Bae Nyholt.
– Venstresida har i flere tiår sviktet gutta i skolepolitikken. Vi har latt akademiseringa av skolen gå altfor langt, og det taper gutta mest på. Skolen må bli mer praktisk, eleven må sitte mindre stille og seksårsreformen må skrotes, sier Bae Nyholt.
Utdanningsforbundet skeptiske
SV-politiker Kathy Lie mener det er venstresiden som har løsningene på likestillingsproblemene.
– Høyresiden har det i kjeften. De vil snakke om at de er på lag med menn, uten å egentlig gjøre noe. Det er venstresiden som vil bygge sterke fellesskapsløsninger.
Utdanningsforbundet er mer skeptiske, og i tvil om Mannsutvalget egentlig foreslår ny politikk, ettersom man har rett til å utsette skolestart med et år dersom sakkyndig vurdering gir grunn til å tvile på om barnet er klart.
– Vi ser ikke at det er behov for at denne ordningen skal utvides. Det er ikke guttene som er problemet. Lærerne har i dag for få muligheter til å tilpasse undervisning til ulike elevgrupper. Alle elever er ulike, også når de skal begynne på skolen, sier nestleder Ann Mari Milo Lorentzen i Utdanningsforbundet.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Syrias nye utdanningsminister: Jenter skal få gå på skolen
Syrias nye utdanningsminister Nazir Mohammed al-Qadri lover at jenter fortsatt skal få lov til å gå på skole i landet.
-
Skoleskytter i Wisconsin kommuniserte med mann som planla eget angrep
Jenta som skjøt og drepte to på en skole i Wisconsin mandag, var i kontakt med en mann i California som planla et eget angrep, ifølge amerikanske myndigheter.
-
Regjeringen gir 40 millioner kroner til nye studieplasser
Landets fagskoler får over 40 millioner kroner fra regjeringen. Midlene skal dekke 1000 nye studieplasser fra 2025.
-
Lærere i Innlandet frykter for jobben
Mange lærere i Innlandet frykter at de står uten jobb fra neste høst. Årsaken er de omdiskuterte nedleggelsene av seks videregående skoler og skolesteder.
-
Statsforvalteren gir Innlandet fylkeskommune kritikk etter at 19-åring tok livet sitt
Statsforvalteren startet tilsyn etter at en elev ved Nord-Østerdal videregående skole tok livet sitt i vinter, og har funnet regelbrudd i tre av fire undersøkte områder.
– Venstresida har i flere tiår sviktet gutta i skolepolitikken. Vi har latt akademiseringa av skolen gå altfor langt, og det taper gutta mest på. Skolen må bli mer praktisk, eleven må sitte mindre stille og seksårsreformen må skrotes, sier Bae Nyholt.
Utdanningsforbundet skeptiske
SV-politiker Kathy Lie mener det er venstresiden som har løsningene på likestillingsproblemene.
– Høyresiden har det i kjeften. De vil snakke om at de er på lag med menn, uten å egentlig gjøre noe. Det er venstresiden som vil bygge sterke fellesskapsløsninger.
Utdanningsforbundet er mer skeptiske, og i tvil om Mannsutvalget egentlig foreslår ny politikk, ettersom man har rett til å utsette skolestart med et år dersom sakkyndig vurdering gir grunn til å tvile på om barnet er klart.
– Vi ser ikke at det er behov for at denne ordningen skal utvides. Det er ikke guttene som er problemet. Lærerne har i dag for få muligheter til å tilpasse undervisning til ulike elevgrupper. Alle elever er ulike, også når de skal begynne på skolen, sier nestleder Ann Mari Milo Lorentzen i Utdanningsforbundet.
(©NTB)