Å få leke og kle seg ut sammen med barnehagelærer Bodil Ugelstad ble viktig for Mats Brattlie i barnehagen, og den nylig pensjonert barnehagelæreren Bodil lar seg ikke be to ganger om å klatre i treet til stor latter hos dem begge.Foto: Charlotte Wiig
Barnehagelærer Bodil har hatt stor betydning for Mats' identitet i dag
For Mats Brattlie har barnehagelærer Bodil og barnehagen hatt stor betydning for hans identitet i dag. Der fikk han være prinsesse og heks og spille teater. – Jeg forsto at jeg var litt utenfor normen, forteller han.
Året er 1986. Det
er karneval i Refstad barnehage i Oslo. Rommet er fullt av forventning, latter,
punkere, klovner, spøkelser og en prinsesse i lyserosa kjole med gullkrone.
Prinsessen er fem år og heter Mats.
Annonse
– Jeg tenkte
ikke så mye over det da, men forsto etter hvert at jeg var litt utenfor normen,
og har stort sett opplevd det som en styrke, forteller Mats Brattlie.
Han ble
tatt imot av den nyutdannede barnehagelæreren Bodil Ugelstad. Hun skulle komme
til å bety noe helt spesielt for femåringen.
– Dette var
lenge før rosa kompetanse. Det var lite snakk om kjønnskreative barn. Jeg tror
det viktigste Bodil og de ansatte gjorde, var ikke å lage noen stor greie ut av
det. De møtte meg som den jeg var, forteller 43-åringen i dag.
Hadde show
for barna
– Bodil og jeg
hadde drag-show for de andre barna. Jeg ville være prinsesse, heks og fin dame.
Bodil var med i leken og en veldig speiling og støtte, forteller Mats med et
stort smil.
Han er tilbake i Refstad barnehage sammen med Bodil og Margot
Ekren, som var styrer den gangen. Nå sitter de på en benk i solskinnet og blar
gjennom gamle bilder.
– Ha, ha, jeg
tenkte ikke på det som drag-show, ler Bodil.
Mads smiler når
Bodil tar frem et bilde av Mats med rosa kjole og gullkrone på hodet.
– Jeg husker
prinsessekjolen lå på senga mi en dag jeg våknet. Mamma hadde sydd den til meg,
minnes Mats.
Han ønsker å fortelle sin historie for å vise hvor viktig
barnehagen kan være for å støtte barns utvikling av identitet.
Flytende
identitet
Mats gikk først
i en annen barnehage, der det ikke var like lett å spille ulike roller.
– Jeg fikk
korreks. Det handlet om tida og om kompetanse, tror jeg. Det fantes ikke det
samme vokabular for og forståelsen av kjønnskreative barn den gangen, forteller
Mats.
I Refstad barnehage fikk han være seg selv.
– Jeg hadde en
flytende identitet. Jeg var mye jente i lek, noe de ansatte, de andre barna og
jeg selv opplevde som helt naturlig. Utfoldelsen i barnehagen har vært utrolig
viktig, og hjalp meg til å bygge en solid grunnmur i livet, forteller Mats.
Som
liten var forbildene Madonna og dragartistene Great Garlic Girls. De var store
i Norge på 80-tallet.
– Mitt
drag-alias var Anne-Cath. Vestly, ler Mats og husker ikke hvorfor.
Margot foreslår
at han kanskje fanget opp navnet da barnehagen hadde besøk av forfatteren?
– Se, der var
du punker, Margot.
Mats peker på et av bildene av Margot med malt ansikt,
kjettinger og olajakke.
– Og der var du
bussjåfør, Bodil, mens jeg hadde kledd meg i glitterkjole stappa med en stor ballong
med godteposer i. Den sprakk vi med nåler, så posene ramla ut, ler Mats og et
øyeblikk er det som han er 39 år tilbake i tid.
– Lek er
livsviktig
Barnehagelærer
Bodil var nyutdannet og fikk raskt et nært forhold til femåringen Mats.
– Det jeg likte
med ham var at han var så leken, forteller Bodil.
De lekte sammen, underholdt
på fellessamlinger, kledde seg ut og hadde sketsjer.
– Vi gjorde
ikke noe annet enn å være åpen og leken, svarer Bodil på spørsmålet hva hun
gjorde for at Mats opplevde at han kunne være seg selv.
– Jeg har vært
opptatt av lekens betydning og vilkår hele livet. Alle er født med behov for
lek. Gjennom leken finner mange sin identitet. Jeg ser hvor livsviktig årene
med lek er, sier Bodil (66).
Hun har alltid likt å kle seg ut og å spille
teater. De siste årene jobbet hun som støttepedagog i barnehage, til hun gikk
av med pensjon i 2024.
– Frarøvelsen
av barns lek er faretruende. Det er for eksempel mye venting i barnehagen, da
begynner barna å leke, med en liten pinne eller brødskorpe. Så blir de
regulert, må sitte rolig eller stå ordentlig. Leken bli luket bort som ugress i
stedet for at det er en enorm livskraft. Vi er på feil spor med å ha så
voldsomt læringsfokus. Hvis barn ikke leker, utvikler de heller ikke evnen til
å lære. Leken må komme først, sier en engasjert Bodil.
Forut for
sin tid
– Dere traff
hverandre i leken, i det å kle dere ut og prøve ut roller, minnes Margot og
blar gjennom bildene fra forestillingene i Refstad barnehage
da hun jobbet der som styrer på 80-tallet.
– Bodil var en
god og leken pedagog som kunne mye om lek. Hun er en av de beste pedagogene jeg
har jobbet med. Hun forstår barn, og det er det dessverre ikke alle i
barnehagen som gjør. Jeg tror hun var åpen for Mats, forteller Margot.
– Hvorfor
tror du barnehagen har betydd så mye for Mats?
– Han fikk lov
å være seg selv, prøve ut roller og tid til å leke. Hverdagen var tilrettelagt
for lek, og vi var bevisst på at ansatte skulle være med i leken. Det kan godt
hende vi har forut for vår tid. Vi slo ikke ned på ting som var forskjellig fra
det som var forventet. Både Mats og andre barn hadde nytte av det, forteller
Margot.
Etter fem år som styrer tok hun videreutdanning i spesialpedagogikk og
var med og startet Pedagogisk fagsenter i bydel Bjerke. Der jobbet hun som
leder til hun gikk av med pensjon i 2015.
Danser i
London
Forestillingene
i barnehagen ble for Mats starten på en karriere innen scenekunst. Først på
landslaget i selskapsdans. Sendere danseutdanning ved The Laban Centre og
London Studio Centre. Han har spilt i musikalene Cabaret, Chicago og Singing in
the rain, en rekke turneer og TV-opptredener, blant annet som dansepartneren
til Trine Hattestad og Elisabeth Andreassen på Skal vi danse på TV2.
Det er lenge
siden Mats la danseskoene på hylla, men han holder leken i live med bandet Oslo
Fersken Week. Elektroduoen debuterte på den skeive klubbkvelden Kiki Klubb i
Tromsø og har spilt både på Oslo Pride og Øyafestivalen. Nå jobber Mats som prosjektleder
på Deichman bibliotek i Oslo. Der har han jobbet med barnebibliotek på Tøyen og
Holmlia.
Forbilde som
skeiv
Mats fikk
tryggheten han trengte til å være seg selv både i Refstad barnehage og hjemme.
– Jeg gikk i en
liberal barnehage og hadde liberale foreldre som ga meg rom til å være meg
selv. Det jeg fikk med meg har vært med meg hele livet. Det er grunnen til at
jeg jobber med det jeg gjør i dag.
Han forteller at da han jobbet på Biblo
Tøyen kom det ofte barn og spurte hvorfor han som voksen mann hadde på rosa
boblejakke og en enhjørning tatovert på armen.
– Det er jo
helt nydelig, for da er vi i gang med samtaler om livet, om superhelter og
forbilder. Om å finne ut av at de tinga som er unikt ved deg faktisk er din
superkraft. Jeg har hatt gode samtaler med barn om det å vokse opp som skeiv, forteller
Mats.
Han håper historien kan inspirere barnehagelærerne til å fortsette den
viktige jobben de gjør.
– For min del
handlet det om kjønnsidentitet, for andre gjelder det andre ting. Stereotypiske
forventninger om hvordan barna skal leke, kan legge en demper på kreativiteten.
Lar vi barna leke fritt, gir vi dem mulighet til å utforske hva som funker for
dem, sier Mats.
Lekte med
Barbie
Moren Sonja
Brattlie forteller at de tidlig merket at Mads ikke var som andre gutter de
kjente.
– Mens
storebroren var en pusler og Lego-bygger, ville Mats danse, kle seg i kjoler og
leke med Barbie og My Little Ponny. Mens andre ville være morsomst eller
styggest på karnevalet, ville Mats være vakker, forteller moren.
– Vi så det
ikke som noe problem. Da han begynte i Refstad barnehage, var vi åpen om at
Mats var annerledes, fordi vi hadde dårlig erfaring fra den første barnehagen,
sier Sonja.
Hun minnes en episode i Refstad der en annen gutt ville være mor da
barna lekte familie.
– Du kan
ikke være mor, som er gutt, svarte en av jentene.
– Men Mats
er jo gutt, sa han.
– Nei, det er
Mats, svarte jenta da.
– Da tenkte jeg
at dette har de fått til. Det var godt for oss foreldre å vite at han var trygg
i barnehagen. De aksepterte Mats som Mats. Han ble ikke satt i en bås. Mats
likte å være i dukkekroken og i utkledningsrommet og ble ikke ledet til å gjøre
andre ting, forteller moren.
Som 18-åring fortalte Mats moren at han var
homofil.
– Når du har
fått god feedback på at du er bra nok som du er, så hjelper det når du kommer i
situasjoner der du opplever at den du er blir utfordret, påpeker Sonja.
Annonse
Møttes igjen
etter 30 år
Sonja møtte
Bodil igjen over 30 år etter, da hun leverte barnebarnet i barnehagen der Bodil
jobbet de siste årene av karrieren.
– Da var
ringen sluttet.
For Bodil ble
ringen sluttet på hennes siste dag på jobb før hun ble pensjonist. Barnehagen
arrangerte Pridetog sammen med Deichman bibliotek. Da hun gikk i toget, spratt
Mats frem og sa hei. Han var med fra biblioteket.
– På samme
måten som jeg tok Mats i hånden på en av mine første dager som nyutdannet
barnehagelærer, gikk jeg og holdt nevøen hans i hånden på min siste arbeidsdag mens
vi ropte: