Salgselevene må ut for å få praksis - mangler verksted på skolen
Samarbeid mellom Godalen videregående skole og bygg- og anleggsklyngen Site 4016, sikrer elevene på salg og reiseliv fast arena for variert praksis.
– Vi har ikke noe eget verksted slik som de andre linjene. Derfor må vi ut av skolen for å gi våre elever relevant praksis, sier Tove Seldal.
Sammen med Kristin Nerheim Austvik er hun kontaktlærer for to sammenslåtte vg2-klasser i salg , service og reiseliv på Godalen videregående skole i Stavanger.
Fast verksted for elevene
Siden disse elevene praktiserer teoretisk kunnskap fra klasserommet utenfor skolen, trengs gode kontakter i lokalt næringsliv.
– Vi sier ja til alle oppdrag fra næringslivet, for vi må være relevante, sier Austvik.
Det nye samarbeidet med Site 4016 skal tilby dem et permanent «verksted».
Navnet Site 4016 spiller på postnummeret til et eldre næringsområde på Åsen langs motorveien sør for sentrum av Stavanger. Her eier selskapet Smedvig 14 eiendommer som utvikles til et klyngefellesskap for bygg- og anleggsbransjen på cirka 100 000 m². Nybygget «ARK», med barception, møterom og fellesareal, blir Site 4016s samlingssted. Det er her elevene tilbys praksis.
– Etter at Site 4016 kontaktet skolen for samarbeid, tok avdelingslederen vår oss med opp hit slik at vi skulle se mulighetene som fantes. Jeg har tidligere erfaring som Site manager, og så fort hva Site 4016 kunne by på. For å drive et slikt sted er en jobb med mange baller i lufta. Derfor kontaktet jeg Cecilie, sier Austvik.
Cecilie Desirée Røsandhaug, Hospitality manager for Site 4016, grep fatt i forespørselen fra Austvik. Resultatet av samarbeidet er konseptet «Godalen gledesspredere».
Velkomst til offisiell åpning
ARK hadde offisiell åpningsuke 6.–8. mars. De som ønsket gjestene velkommen, som guidet dem til rett sted og som demonstrerte bruken av utstyr på møterommene, var gledessprederne fra Godalen.
Reidun Rosland, interiørdesigner hos en av leietakerne på Site 4016, synes det er fantastisk med ungdommer på arbeidsplassen. Ikke minst satte hun pris på velkomsten under den offisielle åpningen.
–Jeg ble spurt om jeg hadde en fin dag. Og det fikk jeg jo. Det er så lite som skal til for å føle seg sett, sier Rosland.
To av gledessprederne i velkomstkomiteen var klassevenninnene Thanaporn Kaeola og Mesa Thanakamol Pudta.
–Det er kjekt å gjøre mennesker glade. Når jeg har praksis i butikk, holder jeg på med salg. Her dreier det seg om vertskap og å gjøre folks dag bedre. Samtidig er det mer variert praksis her enn i butikk, sier Kaeola.
Pudta er enig:–Vi skal få folk til å føle seg velkomne. Det er veldig kjekt, sier hun.
Også klassekamerat Gabriel Vervik Søvik har gode erfaringer fra Site 4016.
–Det er kjekt for oss elever fordi vi gjør en reell jobb her. Folk trives bedre hvis de tas godt imot med et smil og litt prat, sier han.
En prøvesmak på framtidig praksis
Kull 23/24 fra vg2 salg og reiseliv får kun en liten forsmak på hvordan praksisen på Site 4016 skal bli.
–Vi fortalte elevene om Site 4016 allerede i fjor høst. De gledet seg til å begynne, men siden byggingen av ARK ble ferdig senere enn først tenkt, får de kun med seg litt praksis herfra, sier Austvik.
Siden ARK ikke åpnet offisielt før 6. mars blir dette elevkullet en slags pionérer, eller prøvekaniner om du vil, for samarbeidet.
–Vi har lagt rammeverket for hva elevene skal gjøre. De skal bidra til Hospitality – gjestfrihet. Vi skal koble dem opp mot bedriftene her, sier Røsandhaug.
I dag har 15 større selskap flyttet inn i ARK. I tillegg sitter flere mindre bedrifter, inkludert gründere, i arealet «Sandkassen Coworking». Site 4016 drives etter filosofien «Smedvig Hospitality Service». Det betyr at klyngefellesskapet skal driftes som om det var et konferansehotell, men uten overnattingsrom. Når Site 4016 lanserer møtepakker til næringslivet, utløser det enda flere praksismuligheter for elevene. Praksisen i regi av skolen regnes som undervisningstid og er derfor ikke betalt.
–Det er ikke noe i veien for at elevene i tillegg kan ta oppdrag for leietakerne. I så fall er det snakk om oppdrag mot honorar, presiserer Austvik.
Puljevis praksis
Per i dag har de to vg2-klassene i salg og reiseliv 28 elever. Alle 28 skal ikke ha praksis samtidig. Elevene skal heller ikke være oppe på Åsen hver dag. Seldal ser for seg at elevene er på Site 4016 to dager i uka, og de tre resterende dagene på skolen.
–Vi ser for oss at maksimalt fem elever om gangen har praksis i driften her. Men alle elever vil være på Site 4016 samtidig. Det løser vi ved å dele oss i to. Elevene som ikke er i praksis, har undervisning i et av møterommene. Vi kan gjøre det slik siden vi er to lærere med ansvar for to sammenslåtte klasser, sier Seldal.
Slik skal Site 4016 bli elevenes faste arena for både teori og praksis. Kullet 24/25 blir det første til å dra full nytte av samarbeidet. Flere kompetansemål knyttes til praksisen, blant annet service og vertskapsrolle, gjennomføre arrangement, og markedsføring. Kompetansemålene knyttes opp mot oppgavene elvene utfører. Kompetansemålet markedsføring eksemplifiserer det.
–Det er elevene som markedsfører samarbeidet på skolens sosiale mediekontoer som Instagram, Facebook og TikTok, sier Seldal.
Utvikles videre
Austvik ser for seg flere nye oppgaver kommende gledesspredere skal få bryne seg på. Blant annet hjelpe til på servicepunktet «Containeren» i «Sandkassen» i Arks 2. etasje: kunnskapssenteret med møte-/konferanserom og fellesrom med tribune.
–Elevene kan også ta ansvar for stands og pop-ups som ungdomsbedriftene på Godalen ønsker å levere produkter og tjenester til, sier Austvik.
Samarbeidet mellom Godalen og Site 4016 er tverrfaglig og kan omfavne alle linjer. Siden Site 4016 skal være et kunnskapssenter for bygg- og anleggssektoren på Sørvestlandet, vil det være naturlig at elever fra bygg- og anlegg, samt teknologi- og industrifag, kan hospitere hos leietakere her.
–Tanken er at bedriftene lærer elevene opp i ulike emner, lærdom som elevene kan ta med tilbake til skolen og lære bort til sine medelever, sier Austvik.