Med tida er det tanken at elever i «Godalen gledesspredere» kan betjene servicepunktet «Containeren». Her sitter lærerne Tove Seldal (t.v.) og Kristin Nerheim Austvik fra Godalen på disken, mens Cecilie Desirée Røsandhaug fra Site 4016 står i midten.Alf Bergin
Salgselevene må ut for å få praksis - mangler verksted på skolen
Samarbeid mellom Godalen videregående skole og bygg- og anleggsklyngen Site 4016, sikrer elevene på salg og reiseliv fast arena for variert praksis.
Kjetil S.Grønnestadtekst
AlfBerginfoto
Publisert
Annonse
– Vi har ikke noe eget verksted slik som de andre linjene.
Derfor må vi ut av skolen for å gi våre elever relevant praksis, sier Tove
Seldal.
Annonse
Sammen med Kristin Nerheim Austvik er hun kontaktlærer for
to sammenslåtte vg2-klasser i salg , service og reiseliv på Godalen
videregående skole i Stavanger.
Fast verksted for elevene
Siden disse elevene praktiserer teoretisk kunnskap fra
klasserommet utenfor skolen, trengs gode kontakter i lokalt næringsliv.
– Vi sier ja til alle oppdrag fra næringslivet, for vi må
være relevante, sier Austvik.
Det nye samarbeidet med Site 4016 skal tilby dem et
permanent «verksted».
Navnet Site 4016 spiller på postnummeret til et eldre
næringsområde på Åsen langs motorveien sør for sentrum av Stavanger. Her eier
selskapet Smedvig 14 eiendommer som utvikles til et klyngefellesskap for bygg-
og anleggsbransjen på cirka 100 000 m². Nybygget «ARK», med barception, møterom
og fellesareal, blir Site 4016s samlingssted. Det er her elevene tilbys
praksis.
– Etter at Site 4016 kontaktet skolen for samarbeid, tok
avdelingslederen vår oss med opp hit slik at vi skulle se mulighetene som
fantes. Jeg har tidligere erfaring som Site manager, og så fort hva Site 4016
kunne by på. For å drive et slikt sted er en jobb med mange baller i lufta.
Derfor kontaktet jeg Cecilie, sier Austvik.
Cecilie Desirée Røsandhaug, Hospitality manager for Site
4016, grep fatt i forespørselen fra Austvik. Resultatet av samarbeidet er
konseptet «Godalen gledesspredere».
Velkomst til offisiell åpning
ARK hadde offisiell åpningsuke 6.–8. mars. De som ønsket
gjestene velkommen, som guidet dem til rett sted og som demonstrerte bruken av
utstyr på møterommene, var gledessprederne fra Godalen.
Reidun Rosland, interiørdesigner hos en av leietakerne på
Site 4016, synes det er fantastisk med ungdommer på arbeidsplassen. Ikke minst
satte hun pris på velkomsten under den offisielle åpningen.
–Jeg ble spurt om jeg hadde en fin dag. Og det fikk jeg jo.
Det er så lite som skal til for å føle seg sett, sier Rosland.
To av gledessprederne i velkomstkomiteen var
klassevenninnene Thanaporn Kaeola og Mesa Thanakamol Pudta.
–Det er kjekt å gjøre mennesker glade. Når jeg har praksis i
butikk, holder jeg på med salg. Her dreier det seg om vertskap og å gjøre folks
dag bedre. Samtidig er det mer variert praksis her enn i butikk, sier Kaeola.
Pudta er enig:–Vi skal få folk til å føle seg velkomne. Det
er veldig kjekt, sier hun.
Også klassekamerat Gabriel Vervik Søvik har gode erfaringer
fra Site 4016.
–Det er kjekt for oss elever fordi vi gjør en reell jobb
her. Folk trives bedre hvis de tas godt imot med et smil og litt prat, sier
han.
En prøvesmak på framtidig praksis
Kull 23/24 fra vg2 salg og reiseliv får kun en liten forsmak
på hvordan praksisen på Site 4016 skal bli.
–Vi fortalte elevene om Site 4016 allerede i fjor høst. De
gledet seg til å begynne, men siden byggingen av ARK ble ferdig senere enn
først tenkt, får de kun med seg litt praksis herfra, sier Austvik.
Siden ARK ikke åpnet offisielt før 6. mars blir dette
elevkullet en slags pionérer, eller prøvekaniner om du vil, for samarbeidet.
–Vi har lagt rammeverket for hva elevene skal gjøre. De skal
bidra til Hospitality – gjestfrihet. Vi skal koble dem opp mot bedriftene her,
sier Røsandhaug.
I dag har 15 større selskap flyttet inn i ARK. I tillegg
sitter flere mindre bedrifter, inkludert gründere, i arealet «Sandkassen
Coworking». Site 4016 drives etter filosofien «Smedvig Hospitality Service».
Det betyr at klyngefellesskapet skal driftes som om det var et
konferansehotell, men uten overnattingsrom. Når Site 4016 lanserer møtepakker
til næringslivet, utløser det enda flere praksismuligheter for elevene.
Praksisen i regi av skolen regnes som undervisningstid og er derfor ikke
betalt.
–Det er ikke noe i veien for at elevene i tillegg kan ta
oppdrag for leietakerne. I så fall er det snakk om oppdrag mot honorar,
presiserer Austvik.
Puljevis praksis
Per i dag har de to vg2-klassene i salg og reiseliv 28
elever. Alle 28 skal ikke ha praksis samtidig. Elevene skal heller ikke være
oppe på Åsen hver dag. Seldal ser for seg at elevene er på Site 4016 to dager i
uka, og de tre resterende dagene på skolen.
–Vi ser for oss at maksimalt fem elever om gangen har
praksis i driften her. Men alle elever vil være på Site 4016 samtidig. Det
løser vi ved å dele oss i to. Elevene som ikke er i praksis, har undervisning i
et av møterommene. Vi kan gjøre det slik siden vi er to lærere med ansvar for
to sammenslåtte klasser, sier Seldal.
Slik skal Site 4016 bli elevenes faste arena for både teori
og praksis. Kullet 24/25 blir det første til å dra full nytte av samarbeidet.
Flere kompetansemål knyttes til praksisen, blant annet service og
vertskapsrolle, gjennomføre arrangement, og markedsføring. Kompetansemålene
knyttes opp mot oppgavene elvene utfører. Kompetansemålet markedsføring
eksemplifiserer det.
–Det er elevene som markedsfører samarbeidet på skolens
sosiale mediekontoer som Instagram, Facebook og TikTok, sier Seldal.
Annonse
Utvikles videre
Austvik ser for seg flere nye oppgaver kommende
gledesspredere skal få bryne seg på. Blant annet hjelpe til på servicepunktet
«Containeren» i «Sandkassen» i Arks 2. etasje: kunnskapssenteret med
møte-/konferanserom og fellesrom med tribune.
–Elevene kan også ta ansvar for stands og pop-ups som
ungdomsbedriftene på Godalen ønsker å levere produkter og tjenester til, sier
Austvik.
Samarbeidet mellom Godalen og Site 4016 er tverrfaglig og
kan omfavne alle linjer. Siden Site 4016 skal være et kunnskapssenter for bygg-
og anleggssektoren på Sørvestlandet, vil det være naturlig at elever fra bygg-
og anlegg, samt teknologi- og industrifag, kan hospitere hos leietakere her.
–Tanken er at bedriftene lærer elevene opp i ulike emner,
lærdom som elevene kan ta med tilbake til skolen og lære bort til sine
medelever, sier Austvik.